Jord i Stikpropper ?

Hej,

Jeg har lige moderniseret køkken og i den forbindelse fået installeret HPFI og 230 vac med jord i alle kontakter. Så langt så godt - alt er herligt.

Nu skal jeg tilslutte mine hårde hvidevare og her ser jeg at der IKKE er jord i de 230 stikproper, men derimod et hul, som ligner at man kan indsætte et jordben i dette, og dermed opnå den ønskede jording.

Jeg har blot aldrig set eller modtaget et sådan jordben ifm indkøb af nye hårde hvidevare i butikkerne og vil således gerne høre, hvad er lov og ret, ifm man køber nyt og opdager at der ikke er jord i stikket.

 - Skal der f.eks. udleveres et jordben ?
 - Kan man betragte f.eks. et køleskab solgt med 2 ben og hul til jordben som værende solgt med jord ?
 - er det op til slutbrugeren selv at gøre opmærksom på dette overfor en butik ?
 - er det op til slutbrugeren selv at montere jord på f.eks. et køleskab som er helt nyt og hvis ja, hvad sker der så med garantien, når man nu selv har monteret et stik og dermed ændret i køleskabet ?

Jeg finder mig selv pludselig meget vildråd. Gør jeg ikke noget, så har jeg det lovelige Jord i mine kontakter men jeg vil stort set aldrig kunne købe noget med jord og jordben, så hvad er det værd.

Håber I kan give mig svar på rette vej. Jeg har søgt på Nettet, men ikke fundet noget endnu.

Mvh
Martin

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klippes af og erstattes med et trebenet stik. Garantien beholder du. Da det er et lovkrav at maskinen forbindes til jord jf. den lille seddel der normalt sidder ved stikket og at der i brugsanvisningen står at "maskinen skal tilsluttes jf. de lokale bestemmelser...." Andre steder klipper man stikket af og monterer kablet i en dåse.

Se evt. følgende link:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/4/tpage/2/view/topic/postid/71923/Default.aspx#71941

Du kan gå ind i forummet "hus" og søge efter "schuko" som er navnet på det stik der sidder på din maskine.

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
jeg ved ikke om det er lovligt. Men da jeg som elektriker var ude at montere, fik kunderne altid et stik uden beregning (De havde jo betalt for at få den installeret)

Noget andet er om man ikke kunne få et stik til 20 kr. med, når man nu har købt hvidevarer for flere tusinde...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej.

jeg troede at kravet til ekstrabeskyttelse (jord) bortfaldt når der var installeret godkendt hfi/hpfi relæ.

Er det meningen at man skal skifte stik på kaffemaskiner vandkogere elpiskere mm?

Hilsen Kovas.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas:

De lette aparater behøver der ikke være jord på, såfremt der er HFI/HPFI.

Men på tunge hvidevare over 18 kg og faste installationer såsom ovne, håndklædetør etc skal der jord på.

Efter nærmere omtanke syntes jeg det er lidt paradoksalt at Jord er krav i installationer mens det ikke er krav på aparaterne ...
Jeg har antaget den "teori" at rigtigt mange privat personer med lovlig udført jordede udtag vil med tiden anskaffe udstyr med schukostik på, men de vil ofte ikke eftermontere jord.
se mere på www.sik.dk - http://tinyurl.com/4gpvdo

Annonce
Det er vigtigt at man ikke forveksler de 2 typer stikpropper:

LK stikprop: Den traditionelle danske udgave af et 230V stik, som findes i flere udgaver, med og uden jord, samt en EDB udgave med skrå ben.

...eller..




Schuko:
Den europæriske standard stiktype, hvor jordtilslutningen sidder i top og bund. Disse stik passer i danske stikkontakter, men dog uden at jorden bliver tilsluttet, da de i stedet for et jordben kun har et hul. DETTE HUL KAN IKKE BARE "PROPPES" MED ET BEN I DOBBELT LÆNGDE, selvom man umiddelbart kunne tro det. Hullerne sidder desværre ikke ens...

For at gøre forvirringen total, er her en oversigt over brugbarheden MED jord for Schuko


Du kan vælge at skifte stikproppen eller du kan tage den nemme, men pladskrævende løsning til 40,- kr. hos Onkel Harald:


For så vidt angår kaffemaskiner, elkedler og andet så anbefaler forbrugerstyrelsen faktisk, at man skifter stikket, men som kovas antyder giver HFI/HPFI jo også en vis sikkerhed

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Skrevet af LuneLund den 20-09-2008 14:13
For så vidt angår kaffemaskiner, elkedler og andet så anbefaler forbrugerstyrelsen faktisk, at man skifter stikket, men som kovas antyder giver HFI/HPFI jo også en vis sikkerhed


Desværre slår relæet først når man lige kort har fået grillet fingrene. Så hvorfor spare jordforbindelsen.

 

Hej Allesammen, men specielt til Lune Lund:

Jeg er en Hi-Fi entusiast, som skal til at have installeret Jord-forbindelse i min lejlighed (egentlig er det kun en "Nulling" som det hedder i fagsproget, men det skulle virke ligedan), da mine meget specielle og Hundedyre Stax DMA-X2 600 Watt Mono Klasse A forstærkere kræver en sådan jordforbindelse, for at undgå uønsket overlejring af brum i højttalerne, samt evt. statisk elektricitet og dertil hørende mulig fejl på, eller i værste tilfælde, afbrænding af forstærkerne. Mit problem er dog at jeg har investeret i nogle ret dyre og specielt dertil indrettede Hi-Fi Net-ledninger (7 styk, samt dertilhørende Netstiksdåse på 6 stik a 1200 kr. hver (ca. 7000kr. for det hele)). Problemet er bare, at disse netledninger er af den tyske type, altså m.a.o. den type som passer ind i den ene af de to godkendte versioner afbilledet foroven af Lune Lund, altså den med type-beskrivelsen "EUROPE" "German Style" og med typenummeret "CEE7/4" "Schuko". Men jeg har nu været i både Jem og Fix, Silvan, samt Harald Nyborg ude i Tårnby, Amager, men de har KUN den såkaldte "French Style" version, altså den anden af Lune Lund afbilledede versioner foroven og den passer altså IKKE til mine tyske stik. Jeg har stadig nogle få muligheder tilbage i form af nogle isenkræmmere og specielt en forretning på Amagerbrogade ved navn "Lyspunktet" tilbage, som min mulige redningsmand, men jeg er nu så bange for at de skal sige det samme som de andre, (og at denne stik-adapter derfor åbenbart er mere sjælden end jeg havde regnet med), nemlig at de enten slet ikke har noget sådant eller også at du OGSÅ KUN har den FRANSKE version. Nu spørger I sikkert, jamen hvad er problemet, du cutter da bare hovedet af dem og påsætter et dansk jordbens-stik på dem. Men det ville jeg altså helst være frygteligt fri for, for for det første, så er kablerne altså meget tykke, også MEGET tykkere end normale netstiksledninger. For det andet så er der altså en ret tyk afskærmning, som man altså ikke bare lige fjerner eller skærer over, for det tredie, så vil jeg altså helst undgå at skulle igennem dette mere end én gang, hvis jeg måske beslutter for at udvide mit Hi-Fi sortiment og når nu jeg kan se at en sådan korrekt adapter findes oppe på Lune Lunds tegning, så ville det da være åndsvagt at bevæge sig ud på at skulle til at klippe tykke ledninger over. Vil Lune Lund eller andre,´som har information om disse adaptorer, ikke nok hjælpe mig med (Hvis det er muligt) at oplyse mig om HVOR man dog kan købe denne åbenbart MEGET sjældne tyske model af denne adapter??? Det betyder ikke noget om det er en "virkelig" forretning eller blot en forretning på internettet eller for den sags skyld om det er fra udlandet, den skal købes eller bestilles hjem fra, BARE JEG KAN FÅR FAT I IHVERTFALD TO STK AF DENNE MEGET ILUSIVE AND DIFFICULT TO GET A HOLD OF ADAPTER...PLEASE HELP ME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

M.V.H. DEN DESPERATE. (Stax alias Thomas Lerche)

Hej Stax

 

Jeg kan godt se dit problem - jeg "troede" egentlig kun, at man (udover danske stik) solgte kombiversionen i Danmark - altså CEE 7-7 (billedet)

  

For at gøre det klart for andre, søger du en adapter fra han-stikket på nedenstående:



til vægudtaget herunder:



Og hvis jeg har forstået ret - er der ikke konnektorer til de tyske jordforbindelser i siderne på "Onkel Harald-versionen" - det har ikke tidligere vakt min opmærksomhed, netop fordi vi jo som regel køber apparater med den franske version af Schuko-stikket.

Som du selv skriver, må der være en løsning - om ikke andet: få fat i hun-stikkene fra Tyskland og lav et lille kabel. Spørgsmålet er jo så, om hele fidusen ved dine dyre forbindelser går tabt...


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej Lune Lund:

Ja det er helt korrekt forstået og NEJ...DER ER IKKE SÅDANNE "MEDER" eller "SKINNER" i siderne (eller rettere foroven og forneden, når det tyske han-stik er sat i hun-stikket), men kun det "dumme" ekstra jordben (som afbilledet på din tegning under "The French Style" versionen), som jeg først troede evt. kunne skubbes ind, indtil jeg indså, hvilket hanstik den egentligt var lavet til, men det kan den selvfølgelig ikke, da den jo netop er lavet som det ekstra ben, som den franske version mangler. Men selv hvis den kunne skubbes ind, så havde det ikke hjulpet noget, da dette ekstra ben ikke passer "in alignment" (kan ikke finde det danske ord), med den ene tyske "skinne" foroven, som jo ville være den, som den evt. skulle kunne komme til at røre, hvis den kunne, men det kan den altså ikke.

Nu siger du, at det ikke tidligere har vakt din interesse, det med den tyske version, da vi som regel kun bruger den franske version (som jeg nu når jeg ser den, selvfølgelig også godt selv kender), men Lune Lund, det kan jeg bare ikke forstå, for Tyskland dominerer i så mange andre henseender, eftersom det er vores største eksport-afsætnings marked og egentligt et ret genialt jord-sytem, med disse "skinner" foroven og forneden. Derfor undrer det mig meget, at jeg simpelthen ikke kan finde en sådan adapter til den TYSKE version, men kun til den franske version, som vi jo ellers ikke specielt associerer os særligt med (altså franskmændende), da ihvertfald ikke forhold til hvor meget vi er associeret med Tyskland på mange områder???

Så skriver du, at om ikke andet, så må jeg kunne få fat i hun-stikkene fra Tyskland. Men Lune Lund Jeg læser ligenu til min forskrækkelse, at du KUN har skrevet "brugbarheden MED jord for Schuko" ovenover din fine oversigt og IKKE (som jeg troede), at netop de to typer, som der er sat FLUE-BEN ved, NETOP ER DE TO TYPER STIK, SOM DER FINDES ADAPTERE TIL!!! Men nu ser jeg til min forskrækkelse som sagt, at det slet ikke er det du har ment, selvom du godt nok har afbillledet den fransk adapter nedenunder og derfor var jeg også i den tro, at de to versioner der var sat flue-ben ved, var netop også dem, som der fandtes ADAPTERE til, men det var vist ikke sådan det skulle forstås, vel??? Jeg vil dog lige sige, at jeg før jeg gik på nettet, snakkede med en El-installatør om dette problem og det var sådan set ham, der gjorde mig opmærksom på at disse adaptere overhovedet findes (for ellers vidste jeg overhovedet ikke, at noget sådant overhovedet var lavet) og han sagde at han rent faktisk havde disse adaptere, men jeg da jeg så ringede tilbage nogle dage senere, var nummeret ændret på det pågældende firma (selvom jeg altså fandt det i "De gule sider" på nettet) og på det nummer de henviser til, svarer en person som intet kender til dette!!!??? Så hvis bare jeg havde kunne få fat på ham, så var det nemt, men ak, så heldig skulle jeg ikke være.

Men Lune Lund og andre, du/I ved altså med andre ord slet ikke om en sådan tysk til dansk jord-adapter overhovedet findes??? Please hjælp mig med at finde en sådan adapter...Det ville altså være noget nemmere, end at skulle begynde at krænke integriteten af mine dyre Hi-Fi Net-kabler...

Med venlig hilsen DEN DESPERATE (Stax alias Thomas Lerche).
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis