Hvorvidt kan en nut fraeser til aluminium anvendes til trae?

Hej,

Jeg skal fraese en rille/nut som er 5mm bredt x 40mm dybt x 20mm lang.
Se lige billedet (5mmRille.jpg).   Det skal være ind i en træ bælke. 

CMT, GHUDO har ikke fraeser til trae som er er saa tynd og som kan nu så dybt.

Dog har CMT en fraeser til aluminium som er saa tynde & kan nå 40 mm dybt !
Jeg vedlag et billede af det "aluFraeser.jpg"

Derfor vil jeg spørge jer om I  har prøvet at avende det (eller lignende) til træ?  
Eller hvad ville I tro?

De 8 riller jeg skal lave skal være 90 grader til overfladen.  Hertil er et maskine værktøj som fraeseren egnet, ville jeg tro, frem faar anvendelsen af kun haandvaerktøj.

Jeg tænkte at fraeseren til aluminium kunne nok virke.  Jeg har jo anvendt metal borer til træ i årvis.  

Men hvis i anbefaler imod, saa tænkte jeg at alternativet er anskaffe en stand til min håndbormaskine ... de omdrejninger som fraser dele kraever vil dog ikke kunne nås med en håndbormaskine.... 

vh
Paul

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

alt kan lade sig gøre hvis man bruger hovedt.!

en regulæret overfræser kan bruges hvist den kan gabe over

skaftet på fræser værktøjet. alu fræser.!

er det ende på træ bjælke der skal have not i.!?!

Hej Hans,

Noten er beskrevet bedst i den vedlagte billede i min foerste post i traaden.  Der angav jeg maalene 5mm  &   20mm.

Dvs noten skal fraeses fraoven, og ikke fra siden.

Skafterne paa fraeserne er 8 & 12mm.  For en 5 diameter fraeser vil max dybden vaere:  

GL (samlede laengde (gesamt laenge, paa tysk)) -  Skaftets laenge

Hvis CMT angav skaftets laenge vil din idee vaere muligt, men det goere de ikke.

De angiver NL maalet (Nut laenge).   paa 4mm fraeser er det typisk ikke laengere end 20mm.  Hvis GL er 50mm er skaftets laenge (mao. 25 mm).

Jeg angiver et billede pa NL & GL.

Glaeder mig til videre svare.

vh
Paul

 

Du kan sagtens anvende en endefræser af HSS beregnet til metaller. Hvis du ikke har mulighed for at spænde det op i en fræser, tror jeg det vil blive en besværlig opgave. Under alle omstændigheder borer du lige for med et spiralbor inden du anvender fræseren.
Er det en mulighed bare at bore for, og derefter anvende et stemmejern? Ja - hvis tolerancen er til det.

Peace through superior firepower.

Hej Thygesen,

Du skrev:

Under alle omstændigheder borer du lige for med et spiralbor inden du anvender fræseren.


... kan du lige skrive lidt hvorfor? Med en 5mm alu fraeser, er jeg sikker paa 90 grader til emnet (fordi jeg anvender overfraeseren). Hvorfor skulle jeg bor et hul foerst? Jeg spoerger lige, fordi hulletadrig nogensinde vil kunne vaere 90 grader til emnet (jeg har ingen stander til min bor maskine), det vil saaledes fra starten starte lidt "skaev".

Jeg - tror - at med den for oven omtalte alu fraeser, at jeg vil kunne dykke ind i emnet.

Jeg har ihf bestillt fraeseren ... saa melder jeg mig hvis ikke det er rigitigt.

hvist du bruger 5 mm endefræser er det ikke nødvendig at forbore.!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis