Bejdse - hvilken lak efterfølgende ?

Hej

Jeg har i weekenden spritbejset nogle ubehandlede hylder, for at få en mørkere brun farve. Resultatet er blevet ret godt, men da jeg efterfølgende forsøgte at lakere med en Junckers spritbaseret matlak (anbefaleret af maleren i xlbyg), synes jeg resultatet blev lidt ødelagt.

Først og fremmest virkede det somom at den spritbaserede lak "opløste" bejdsen og ligesom flyttede rundt på den ... er det den korrekte lak at bruge eller "rodede" jeg ganske enkelt for meget rundt ved påførelsen af lakken ?

Hvor længe skal bejdse sidde, før man lakerer ?

På forhånd tak,
Kent Kristensen, Køge

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt samme metode, lakeret med en nylonsok med noget bomuld i. Det gik godt. Det jeg brugte hed skibslak, købte det i bauhaus. Vigtigt.... altid kun med årene.

Mange lag.

Tørretid, når det ikke lugter af sprit mere så er det tørt.

Eneste minus, en ridse er = en lys ridse.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har valgt at bruge en vandig lak oven på bejdse. Netop for ikke at opløse "resultatet". Men da jeg var i bauhaus foreslog de godt nok en lakbejdse (altså bejdse og lak i samme påføring). Den er nu også ganske pæn, og kan ligeledes påføres et par lag lak ekstra. Ulempen ved lakbejdsen (som ellers virker som et rigtigt praktisk produkt) syntes jeg nu mest er at der er et meget begrænset udvalg i farver, og den er monstersvær at tone selv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej hej

Når vi bejdser, kan der godt lægge sig et lag, overskydende pigment på overfladen.
Når der så kommer lak på, fedter pigmentet med rundt på overfladen, så det kommer til at se uensartet ud.

En god måde at bejdse på er, først fugtes overfladen, så bider bejdsen utroligt ensartet, og man er fri for pletter og plamager, da man kan arbejde med bejdsen i lidt længere tid.
Når overfladen er tør, børstes overfladen med fine strøg, i længderetningen.
Brug en opvaskebørste eller en fin pensel, på den måde, undgår man at lakken flytter rundt på bejdsen.

De fleste bejdsetyper skal sidde på i en 6-8 timer før overlakering.
Vandbejdser bruges primært på blødt træ.
Spritbejdse bruges primært til hårde træsorter eller tidligere lakerede overflader.

colormann       

 

Jeg fandt denne gamle tråd , som desværre ikke klart definere fordele og ulemper ved spritbejdse. 

Når lysten driver værket
Fordelen ved spritbejdse er at den er lettere at "smøre" ud og dermed få et mere ensartet resultat.
Alle bejdser skal efterbehandles, da bejdsen kun ligger som et helt tyndt "lag" og derfor hurtigt vil blive slidt af eller får ridser.
Jeg har kun prøvet at give almindelig vandbaseret lak ovenpå, og her gælder det bare om at lave tynde, men mange lag (som i al slags maling), mellemslibe og give sig god tid mellem hvert lag.
Det største problem er utålmodighed. Jeg har en teori om at det skyldes alle de bolig make-over programmer i tv, hvor man lige bygger en reol af mdf, eller "genbruger" et gammelt møbel. Her maler man den ene dag og tager den i brug dagen efter, fordi det hele skal se "færdigt" ud.
Folk tror fejlagtigt at tørretid er lig med at malingen/lakken er klar. Nej den er støvtør, men den er langt fra hærdet. Man kan nemt lave en test. Pres en negl ned i den malede/lakerede overflade. Efterlader neglen et mærke er overfladen ikke hærdet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også