Har Watt indflydelse på ampere?

Hej gørdetselv folk!

Jeg har et lille eksempel, se nedenfor.
Det undrer mig at watt tilsyneladende i følge ohms lov har indflydelse på hvor mange ampere der brændes af i en modstand? Er der nogle der kan forklare mig hvorfor?

Jeg troede egentlig "kun" watt for en modstand er et udtryk for hvor meget den kan holde til.

Med venlig hilsen,
Peter

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

   hej

du roder lidt rundt i begreberne   watt  har stort set ingen ting med modstande at gøre

modstande beregnes i ohm   og nedsæter spændingen over modstanden

watt er udtryk for et forbrug  dit eksempel med 21 watt er eksempel vis en pærre

og 13,8 volt  er rigtig nok et amp forbrug ca 1,5   

det vil sige en 21watts pære skal for at afgive en lysmængde til føres en mængde strøm på 1,5 a ved 13,8 volt

hvis vi indskyder en modstand vil vi nedsætte voltspændingen =lavere lysmængde fra pæren

eksmek

Nej ikke direkte

Forklaring:
Watt er et udtryk for energi.... Når vi snakker strøm så drejer det sig om den energi 'effekt' der bliver afgivet fra / afsat i et kredsløb (modstand, elpære, motor, solpanel, vindmølle, generator osv).

I dit tilfælde kan du beregne den energi (P) der bliver afsat i din modstand som en funktion af spændingsfaldet (U) over et kredsløb ganget med strømmen (I) der løber igennem. Altså: P (i Watt) = U (i Volt) x I (i Ampere) denne formel bliver også kaldet effektformlen.

Ohms lov fortæller dig næsten det samme, bare med Spænding, Strøm og Modstand. [Spænding (U)= Strøm(I) x Modstand(R)]

Hvis du kender modstanden (R) i et kredsløb og spændingsfaldet (U) over dette kredsløb kan du beregne effekten dert bliver afsat som (UxU)/R - Denne formel er egentlig bare en sammenskrivning af Ohms lov og effektformlen, men dejlig at kende da man så slipper for at sætte et amperemeter ind i et kredsløb for at verificere sit kredsløb.

Ovenstående gælder kun ved DC og ved rene ohmske belastninger i AC! Hvis du har kapacitive / induktive belastninger i AC skal du envidere have fasedrejningen i kredsløbet med i formlerne - men det var vist et sidespring ;-)

/Hideout

 

hejsa DetEnDejligDag..
Du har fået en meget fin forklaring af Hideout. Siden du ikke har kommenteret, den spørger jeg, er det fordi du "er med" eller har du opgivet ????

Mvh Jan J

Hej,

Jeg forstår nu det fint - tak! Jeg var kommet til at blande noget sammen.

I kan ved selv-syn nedenfor se at jeg har forstået det:
I følge mine udregninger er der brug for min. en 14,49W modstand, men jeg vælger en 25W modstand, for at være på den sikre side.


Med venlig hilsen,
Peter

Syntes faktisk ikke der ser ud til du har forstået det. Hvad er det du skal regne ud. Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du skal bruge det til?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg har også fundet ud af at det ikke er helt korrekt det jeg har gang i.

Jeg skal skifte en alm. glødepærer der bruger 1.75A og 21W ud med en diode-pærer der bruger 0.7A.

Pæren er en blinklys pærer på en bil, derfor 13,8V.

Hvis jeg udskifter pæren til diode-pæren, blinker den alt for hurtigt pga. det mindre forbrug der er.

Jeg skal derfor have sat en modstand parallelt inden diode-pæren, som gør sådan at det blinker normalt.

Hvor stor skal denne modstand så være?

Med venlig hilsen,
Peter

hej

den modstan du skal bruge skal være  1 ohm

eksmek

1 ohm paa 12 V giver 12A (144W), lidt rigeligt til en blinklyspaere ;-o, ved 13.8V giver det 13.8A og en effekt paa lidt mere end 190W.

Den korrekte modstand er de 13 Ohm der tidligere er beregnet (det vil sikkert ogsaa virke med en 10, 12 eller 15 Ohm modstand....

/Hideout

 

Kom liiigie til at tænke på at der er forskel på hvordan en el-pære opfører sig og hvordan en ohmsk modstand opfører sig:

En el-pære har en stor 'inrush' (kan ikke lige komme i tanke om det Danske ord for det) strøm, så den opfører sig som en kortslutning et kort øjeblik lige når strømmen tilsluttes.

Hvis du derfor stadigvæk har problemer med at få det hele til at fungere med en modstand / LED lampe kan det MÅSKE hjælpe hvis du sætter en kondensator (vil gætte på 100 - 470 uF) parallelt med dit kredsløb.

 


 

hej

ups den hoppe lige engang

eksmek 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis