Cykelgear til Nihola


Min kone og jeg har en Nihola-cykel. Hvis du ikke ved hvad det er for et monstrom, så tjek www.nihola.dk

Den er meget praktisk, når man har et barn på tre år. Men min kone vejer 50 og jeg det dobbelte. Jeg er 40 cm højere end hende. Når jeg køre på cyklen bruger jeg næsten kun 3. 4. og 5. gear (der er 5). Min kone bruger næsten kun 1. 2. og 3. Jeg savner et højere og hun savner et lavere gear.

Nihola levere også et 7gears-nav. Men her ligger gearene bare tættere. 1. gear på de to nav er stort set identiske, 7. gear på 7gears-navet svare stort set til det 5. gear vi har nu.

Jeg har spurgt flere cykelhandlere om man ikke kan få et nav med større afstand mellem gearene. Jeg kan sagtens nøjes med fx 5 gear, hvis der bare var en større afstand mellem dem. Men der er ikke nogen af de forhandlere, jeg har talt med, som har nogle tal, for gearingen på de nav, de kan sælge.

Der må da være nogle tal man kan forholde sig til. Er der nogen der ved noget om det?
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis du kender fabrikatet og nummeret på dit navgear burde du på producentens hjemmeside kunne finde ud af, hvilke andre gearinger der findes.
F.eks. har Shimano denne, hvor de enkelte gear er beskrevet

Der findes også denne Internal Gear Calculator

En anden mulighed er også, at skifte hele navet ud til et med 14 gear.
F.eks. tyske Rohloff

En anden mulighed når I er to der skal bruge cyklen var måske, at sætte en krank med tre klinger på foran. (Ligesom på en Mountainebike)
Gearet er ukompliceret at montere og vedligeholde. Ved at vælge de rigtige klinger kan I begge få en gearing der passer til størrelse, kræfter og kondtion

Hilsen fra
Flemming

Tak for svaret.
Det med 14-gears-navet er helt ligemeget. For det første gør det ikke så meget med stor afstand mellem gearene, så det er ikke antallet af gear, der er vigtig. For det andet har jeg ladet mig fortælle at sådan en frederik koster 7000 gode danske kroner. Det har jeg helt enkelt ikke råd til. Men resten du skriver lyder interasant

Jeg har været inde og kikke lidt på de links du gav. Det er lidt svært at forholde sig til tallene for de enkelte gear. Jeg må vel starte med at finde tallene for det nav jeg har, så jeg har noget at sammenligne med. Men øverst i tabellen over de forskellige nav står et procenttal, fx 307%. Er det et udtryk for forskellen mellem højeste og laveste gear? Jeg kan se det er højere på 8gearsnavet end dem med færre gear.

Det med de tre klinger foran, kan da vist ikke lade sig gøre, når der er indvendig gearnav. Har jeg ikke ret i det?

De 307% er forskellen mellem højeste og laveste gear.
Hvis du i 1 gear kommer 1 meter kommer du 307% længere i det højeste gear.

Du har nok ret: med 3 klinger foran og eet bagpå vil det give et stort slid på kæden (+ støj) men to klinger kan godt gå.
Det kan være at det eneste det kræver er to nye pedalarme, 2 klinger i den størrelse du vælger og en forskifter.

Når du ved hvilken gearing du har nu, kan du ved hjælp af en geartabel finde en passende klingestørrelse.
Link til geartabel
De 307% er forskellen mellem højeste og laveste gear.
Hvis du i 1 gear kommer 1 meter kommer du 307% længere i det højeste gear.

Du har nok ret: med 3 klinger foran og eet bagpå vil det give et stort slid på kæden (+ støj) men to klinger kan godt gå.
Det kan være at det eneste det kræver er to nye pedalarme, 2 klinger i den størrelse du vælger og en forskifter.

Når du ved hvilken gearing du har nu, kan du ved hjælp af en geartabel finde en passende klingestørrelse.
Link til geartabel

Hej

Prøv i første omgang at udskifte det bageste kædehjul til et med en tand mere - det burde både din kone og dig kunne anvende måske kan du endda gå to tænder op - prøv -  det koster ikke meget hvis du selv kan skifte det

Hilsen "autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
det 7 gears nav du finder hos Nihola er det beste du kan finde… der er ikke så mange forskellige typer som kan købes. Det er lidt bedre end det du har. Problemet er rent fysisk at det skal være større for at kunne give en større forskel mellem det laveste og højeste gear og de er ikke større. skift tandhjul bagerst til større klinge og den bliver en smule lettere at køre

  1. antonanton
hvad med rollhoff rearhub. en 14gearsnav.!
Jeg har læst om de der 14-gears-nav. De koster en bondegård. Desuden er forskellen mellem højeste og laveste gear ikke større end på andre nav. Gearene ligger bare meget tættere.
Det jeg har brug for, er et nav, hvor forskellen mellem højeste åg laveste er større end de 307%, som man normalt kan få.
Problemet er jo, at ingen har brug for en større forskel, på deres almindelige cykel, fordi cyklen jo kun bruges af ejeren. Men når så en ladcykel, i det her tilfælde en Nihola, bruges både af far, som er 193 cm og vejer 104 kg, og af mor, der er 40 cm mindre og vejer det halve. Ja, så bliver gearet et kompromis, som ikke er rigtig godt for nogle af os.
Jeg savner et højere gear, og hun savner et lavere.
Men jeg har efterhånden fundet ud af, at det må vi leve med, hvis vi ikke vil ud i nogle hundedyre og komplicerede løsninger. Det er jo bare ærgerligt.
du kan kombinere rollhoff nav med triblekranksæt og 9 krans (22-36 tans)
på det laveste gear.! så skal du trampe hurtige rundt bare for at køre
lige så hurtigt som "gangfart. 3-4 kmt. det kan næsten køre op ad en væg.
med ful last.!!!
Jo jo Hans. Det er alt sammen meget godt. Men det bliver altså noget jeg skal snakke med kreditforeningen om først!!!

Jeg skrev denne tråd, for at finde ud af om der findes et nav, med en større forskel, end de 307%. Det gør der så ikke, og det er jo bare ærgerligt. Det du nævner, vil sikkert virke udmærket, men det bliver simpelt hen for dyrt.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis