25W modstand til LED

Hej Folks,

Jeg har sat mig en lille opgave for.

I min bil vil jeg udskifte en 21W halogen pærer (BA15s) til en LED med 36xLED (BA15s), men min bil er en nyere VW og har derfor CANbus. Det vil sige at den tror min pærer er sprunget pga. det lavere forbrug (ampere) som LEDs har i forhold til alm. glødepærer, og kommer derfor konstant med en fejlmelding! (irriterende)

Dette problem har jeg læst kan løses ved at indsætte en 25W modstand i parallel, men hvad skal Ohm være i denne modstand for at hæve forbruget nok og for ikke at hæve forbruget for meget??

Amperene på 36xLED er: 0,7 A

Så I må meget gerne her hjæpe mig med lidt Ohms lov evt.?


Med venlig hilsen,
Peter

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv et foreløbigt løsnings forslag, men ved ikke om det er rigtigt. Se nedenfor.

Glødepæren er opgivet til: 1,75 Amp.
Og led er somsagt: 0,7 Amp.


Med venlig hilsen,
Peter

Okay. Ja du har helt ret!

Hvis der findes andre metoder hører jeg gerne!

Med venlig hilsen,
Peter

Hej
Husk lige, at den 25 W modstand giver altså en del varme fra sig.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej,

Ja det ved jeg. Så jeg skal lige have fundet et godt sted at placere modstanden. :-)

Jeg tror også jeg får brug for en modstand til positionslys, men her er der 5W. Hvor mange Watt skal modstanden så være på for at kunne holde til det?

Med venlig hilsen,
Peter

Annonce
Du kan sandsynligvis anvende en noget større modstandsværdi. Det vil give mindre effekttab og detekteringen af om pæren er sprunget eller ej er nok ikke så nøjagtig, at den reagerer, hvis blot pæren bruger lidt under 21 W.

Er det overhovedet lovligt at udskifte pærerne i bilen (specielt positionslyset) med LED's?

Okay.

Jeg vil udskifte dem til hvid LED, fordi LED giver federe lys end almindeligt gult lys. Og nej ved ikke om det er lovligt, men har ingen problemer haft til syn eller noget.

Men ved I hvor mange Watt modstanden til 5W skal være på?
I kan nedenfor se regnestykket for 5W modstanden. Det vil sige den skal brænde 35 Ohm af:


Med venlig hilsen,
Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis