Udgravning og isolering af kælder

Hej!

Jeg skal til at have gravet min kælder fri og isolere den og ligge dræn.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål og vil også meget gerne høre om erfaringer.

Jeg har tænkt på at bruge drænplader af flamingo. Men inden skal der fugtsikres med endten asfalt eller grundmurplader fabrikanterne.
Hvad er at fortrækker?
Endvidere mener teknologisk institut at det er nok bare at varme isolere..
http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/kelderen/udvendig-fugtisolering-af-kelderydervegge/

Hvor meget af kælderen må man grave fri af gangen, der er nok mellem 1-1,5m der skal graves i dybten?

Jeg har efter følgende tænkt på at lave kælderen klar så den kan godkendes til beborelse. Der har jeg ladet mig høre at den ene kældervæg skal fritlægges. Hvad skal der gøres for at sådan en sokkel/kældervæg kan stå frit.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Troels
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Troels

det kommer meget an på hvor gammelt dit hus er. Jeg har et 70'er hus, hvor jeg er i gang med samme øvelse - næsten da. Jeg har dræn udenfor, og "nøjes" med at grave et rum ud af gangen. Mit held er at soklen er noget dybere end udgravningsdyben på 40 cm (30 cm isolering + 10 cm beton). I ældre huse kan du risikere at skulle understøbe soklen.

Så lidt flere facts om huset og dets alder, så er jeg sikker på at der kommer mange kvalificerede svar.

mvh
Jørgen
Et hus fra 1954 - jeg vil sige 90% eller større chance for at soklen ikke går ret meget under nuværende kældergulv  

Så du må nok belave dig på, at skulle igang med at understøbe soklen
Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal understøbe soklen, jeg skal vel ikke nedunder den? Eller er jeg helt skæv på den?
Hej

Jeg er selv i gang der hjemme, jeg har fået gravet op, på et stykke så er ca. 5meter og så har jeg lavet en "gravekasse" så man kan stå i hulet sikkert... jeg har et hul som er 1,5m bredt, jeg er så 2,5m.u.t. i et hus fra 1939 og jeg har gjort:

Vaske væggen (højtryk)
Så har jeg også fejet væggen
Vaske igen så der ikke er noget løst puds eller noget jord...
Så har jeg udbedret evt. huler og revner i væggen med puds smør evt. asfalt på nu...
Så er der sat platon på og derefter 100mm drænplader af flamingo ude på det har jeg sat drænfilt for at undgå grus og sten i rillerne... så har jeg lagt et dræn ned i bunden ca. 25-30cm under kældergulv det har jeg lagt i sten 9-12mm og pakket det ind i drænfilt og så har jeg kørt sten 9-12mm op i af siden ca 50cm bred helt op og derefter har jeg lagt noget genfyld tilbage i renden i ca. 1meter brede, noget ler blandet med sten og grus.

Hvor vidt man skal smøre asfalt på væggen bag platon ved jeg ikke… nogle siger gør det andre siger gør det ikke…
Annonce
5 meter, det var meget. 2-3 meter mener jeg at have læst er forsvarligt, men selvfølgelig hvis din sokkel fortsætter meget længere ned så.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
det er også et stykke men min sokkel går af en eller anden grund 60-70 cm ned under gulvet... så bunden af sokkel er ned i ca. 3,1m. men ja jeg har også hørt 2-3meter. glemt bare at skrive det så godt du sage det...

Må jeg spørger hvorfor du har sat dræn filt for drænpladerne? Er det ikke sat på dem fra fabrikken, eller har jeg misforstået noget?

Hvordan har du fundet ud af hvor lagt under kælder gulvet din sokkel går?
 Er der ikke noget med at man ikke må smøre asfalt på før vægen er tør? Det er da ikke nemt når man bor i danmark  Ej men det tager da et par dage før sån en sokel er tør?

Jeg har sat drænfilt på for at undgå at der kommer sten, grus, jord osv. ind i rilleren på drænpladen, der var ikke drænfilt på de plader jeg købt... så derfor jeg selv har sat det på...
Jeg syntes det med asfalt er svært om man skal eller ej, jeg har dog gjort det...

Jeg kunne se hvor bunden af mit kældergulv var på muren ved at se noget murepap i væggen også ved at måle lidt frem og tilbage ud fra en lyskasse... også tog jeg en spade og så gravet jeg :-)

Kan du hurtig lige forklare mig hvad en gravekasse er? Er det bare hullet men "afstiver" med lidt bræder og plader?
Hvor lang tid siden er det du har gjort det? Hvordan er resultatet blevet?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis