Lerindskud - fjernes?

Hej

Jeg er ved at renovere mit hus. Der er lerindskud i etageadskillelserne. Jeg er nu blevet i tvivl, om jeg skal fjerne dette eller ej.

Der er jo følgende hensyn at tage:

1. Isolering
2. Lydtæthed
3. Fugt og mulige svampesporer i det eksisterende lerindskud.

Der skal lægges nye gulve, så har uhindret adgang til etageadskillesen. Skal desuden sætte nye lofter op af gipsplader.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lerindskud er berømmet for sin fine evne til at dæmpe lyd.
Jeg ville bestemt ikke fjerne det, plus det er noget helt ubeskriveligt svineri at fjerne.
Hvorfor er du bange for svampesporer?

Med venlig hilsen
ktm

 

Fordi jeg læste dette:

http://www.sbi.dk/indeklima/fugt-skimmel/anvisning-undersogelse-og-vurdering-af-fugt-og-skimmelsvampe-i-bygninger/checkliste-vedrorende-arsager-til-lugt-fugt-og-mug-i-en-bygning/

Der er dog ingen fugt i konstruktionen.
Jeg hverken kan eller vil pådutte dig en beslutning, men hvis der ellers ikke er tegn på fugt, af ny eller gammel herkomst, ville jeg tage det med ro.
Hvis der skulle være svampesporer i lerindskuddet, vil der også være det andre steder, men derfor begynder du vel ikke at jævne dit hus med jorden.
Bygger du i stedet for et splinternyt hus vil der garanteret også komme lidt fugt i det, med svampesporer til følge.
Jeg tør godt vædde en kop god øl på, at ingen på denne jord vil være i stand til at foretage alle de udluftninger m.m. der skal foretages i en sådan plasticæske, i hvert fald ikke, hvis de samtidig skal foretage sig andet her i tilværelsen.
Med de heftige intervaller, der skal udluftes i lange tider, kan man umuligt passe et arbejde, sove eller lave børn og så går det hele alligevel i stå af andre årsager.
Nu har menneskeheden overlevet i flere hundrede år eller mere med svampesporer, så mon ikke også det går i fremtiden?
Hvem ved, måske om 10 år finder videnskaben ud af, at vi slet ikke kan overleve uden svampesporer?
Videnskabelige undersøgelser på højt plan har vist, at det er dødsensfarligt at leve! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Altså,l isoleringsevnen af lerindskud er ikke noget voldsomt. Der vil du få mere ud af rockwool. Tilgengæld så bliver der NOGET mere lydeligt mellem etagerne hvis du ikke også lægger noget eks. skumgummi til at dæmpe lyd.
Svampe har jeg intet set til i etageadskilelsen og jeg har "lige" gravet ca. 11 kubikmeter lerindkud væk. Det er dog noget L**T at arbejde med for det er rent støv efter at have tørret i 70 år, så der skal støvsuges grundigt hvis du vil udskifte.
En markant fordel ved at fjerne lerindskudet er tilgengæld at det er lidt lettere at få plads til gulvvarme/fordelingsplader da montering af sådanne kræver en tilpas lav spærafstand som der normalt ikke er at finde i huse der er så gamle at der er brugt lerindskud. Støttespær bliver der let plads til når man graver lerindskudet væk.

Efter en komplet mondernisering hvor jeg har gravet lerindskudet væk har jeg dog nok delvist fortrudt. Efter min mening er det udslagsgivende hvorvidt etagen under skal være opvarmet. For skal den ikke det, så vil du glæde dig noget over besparelsen ved at lægge eks. rockwool. Skal etagen opvarmes, så vil du nok sætte mere pris på den noget lavere lydelighed i rummene, som du jo nok vil lægge mærke til hvis der er tale om opvaremde (ibrugtagne) rum, og så vil der alligevel ikke være nogen besparelse ved at isolere da der ikke vil være noget varmetab nedad.
Jeg har beholdt mit lerindskud, dels af hensyn til min egen bekvemmelighed, dels på grund af dets lydisolerende effekt, men var også meget i tvivl. Det er jo ikke så tit man har muligheden for at fjerne det.
Mit lå i etageadskillelsen mod kælderen, så jeg tænkte ikke så meget i varmeisolering.
Lydisolering kræver: Hermetisk tætning, så lydbølgerne ikke kan udbrede sig direkte gennem luften,- en hæmning af vibrationer i etageadskillelsen (tyngde, f.eks. indskudsler) - samt en hæmning af lydens udbredelse i det evt. mellemliggende luftrum. (Jeg fyldte ud med 50mm mineraluld.)


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Jeg tror også, at jeg lader det ligge, og fylder op med lidt rockwool.

Tak for det :-)
Jeg vil henvise til Søren Vadstrup
https://www.isoleringdanmark.dk/CustomerData/Files/Folders/12-img/255_lerindskud-mm.pdf
Hvor han skriver om alt det herlige lerindskud kan.
Jeg vil lige sige jeg bor i et hus fra 1875 og har beholdt mit lerindskud, som jeg er meget tilfreds med.Du frarådes at fylde op med rockwool, som er et ikke akklimatiserende materiale, da det hverken kan afgive eller optage fugt. Brug mere lerindskud, uld, hør, træflis eller papir i stedet.
Ligesom cement ikke er godt for gamle huse. Brug oprindelige materialer kalkmørtel eller hydraulisk kalkmørtel.
Velkommen på lds
Søren Vadstrup fra Raadvad centret er en klog mand m.h.t. gamle huse.
Men mon ikke problemet er løst. Det er trods alt næsten12 år siden tråden har kørt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis