Murer spørgsmål (fuger)

Jeg har et gammelt hus fra slutningen af 30'erne, hvor det ikke lige frem er fugerne der holder sammen på huset. Mange steder kan man faktisk kradse fugen ud med en finger.
Jeg har besluttet mig for selv at gøre noget ved sagen, og har lavet en lille test på omkring 1 m2. Fugen blev fræset/kradset ud til ca 20 mm, fejet, renset og vandet, og så har jeg fuget med en Cempexo Universalmørtel(50/50/700). - helt ud til kanten og lidt ved siden af, så det får sådan en "halv" pudsning.

Mine spørgsmål er flg:

- Er det i grunden en forkert fremgangsmåde?

- Når nu den oprindelige fuge er så blød, er det så det rigtige blandingsforhold min mørtel har?

- Er det overhovedet den rigtige slags mørtel til det her projekt?

- Da fugen nu "bare" skal fyldes, helt ud til kanten - er det så nødvendigt nøjsommeligt at fuge hver enkelt fuge, eller kan man trække det på?

- hvad skal man bruge til at tone/farve sin mørtel?

Jeg er bare en lallende amatør-murer, så vær endelig ikke blege for at komme med kommentarer som måtte være indlysende for de fleste!

/Lasse

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bestemt heller ikke ekspert, men tillader mig alligevel at kommentere.
Jeg vil mene universal mørtlen er forholdsvis stærk (indedholder relativ meget cement). Hvis formuren er muret op med en ren, eller næsten ren kalk mørtel, der er væsentlig svagere, kan det give problemer.  Fugemørtlen skal være svagere.

 

Jeg vil mene at du skal bruge bakkemørtel og cement i forholdet 1-7 (7 mørtel/1 cement)
og inden kan du fræse fugerne ud med en fugefræser til at montere på en lille vinkelsliber,fræsejernene kan købes i forskellige str. så de passer til din fuge

Tim  
 
Som en anden bruger skriver skal din mørtel ikke være for stærk.