Loft til Kip med Gitterspær

Hej

Vi er gået igang med det helt store renovering i vores lille hus. Det er et 1. plans parcelhus fra 1950'erne med gitterspærs loftkonstruktion og asbesttag (uden undertag). Taget er renset og malet for nogle år siden og virker fuldstændig tæt.

Vi har gang i flere forskellige projekter, men et af dem, det helt store, er noget vi er lidt usikre på, og derfor søger vi råd og vejledning. Vi overvejer nemlig at lave loft til kip med synlige gitterspær i halvdelen af vores stue-al-rum samt installere et ovenlys Velux tagvindue. Det er kun en lille del af gitterspæret, der bliver synligt.

Er der nogle, der kan komme med en vejledning til, hvordan man isolerer? (vi vil isolere med 300 mm stenuld, og vi er klar over, at der skal være 50 mm ventilationsspalte/-afstand mellem tagets underside og øverste isolering)

Planen er at rive de tværgående bjælker (dem der bærer loftbrædderne, ikke spærrerne), påføre 300 mm Paroc stenuld min. 50 mm fra asbesttagets underside. Isoleringen støttes af ståltråd under arbejdet. Derefter påfører vi dampspærrer på undersiden af isolationen. Sidst påføres gibsplader, pudsning, maling osv.

Ovenlysvinduet vil vi senere lade professionelle installere.

Men tips og tricks? Overvejelser? Forbehold, love og regler? Vejledning og råd?

Jeg håber, jeg har forklaret mig godt nok, og hvis ikke så spørg endelig. Håber i kan hjælpe derude.

På forhånd tak.

Mathias Heitmann, Ringsted

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder alt i alt fornuftigt nok, men hvis i vil ha ovenlysvinduer er det tosset ikke at få det gjort når i har fået hevet alt det gamle ned, det vil alt andet lige være nemmere.

i kunne også overveje at ligge dampspærren 50 mm inde i isoleringen, så vil den ikke blive perforeret hvis/når der skal laves elinstallationer/lampesteder, og hvis man sætter noget op i loftet vil et hul i loftet ikke resultere i en perforeret dampspærre. andre vælger at ligge dampspærren mellem de 2 lag gips.
tak for dit svar.  Min bekymring går lidt på at det er et asbesttag. Det er for
nogle år siden renset og malet. Det fejler ikke noget. Er det et problem at
lave ovenlys i et asbesttag. Skal pladerne tages af eller skærer man hul i taget?
Jeg er ikke sikker på at pladerne så let kan tages af.
mathias ringsted
tak for dit svar.  Min bekymring går lidt på at det er et asbesttag. Det er for
nogle år siden renset og malet. Det fejler ikke noget. Er det et problem at
lave ovenlys i et asbesttag. Skal pladerne tages af eller skærer man hul i taget?
Jeg er ikke sikker på at pladerne så let kan tages af.
mathias ringsted

Hej

Ja pladerne skal af, og de må ikke skæres i ,så dem der ligger omkring ovenlysvinduerne, skal skiftes til asbestfrie.

Det er ikke nødvendigt med 2 lag gips på loft.

vil i have synlige gitterspær i jeres stue?
i får jo ikke højere til loftet af det, der vil jo stadig være den bjælke der går ind over hele huset og diagonalerne i mellem.
angående orlas indlæg så jo der skal to lag gips på loftet pga brænd, og så vil i kunne se forskel i farven på eternitpladerne på taget hvis i køber nye, som i jo nok er nød til

i lære som tømrer
Annonce
og mens jeg lige husker det så skal i ikke bruge stenuld, i skal bruge mineraluld, altså rockwool type 37 og have minimun 340mm i i loftet

i lære som tømrer
Jacob Rockwool er stenuld/mineraluld, isover er glasuld og det har et laverer smeltepunkt end mineraluld.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

og nej Jacob - det er ikke et krav at der bruges to lag gips til loft. Et er nok - vi sætter næsten aldrig to lag op mere. Blot et enkelt lag

hmmm og hvor får du de min 340 mm isolering fra? Det giver da ikke ret meget mening.

Dybest set er mængden af isolering vel beregnet udfra et eller andet varmetabskrav (eller hvad det nu er det hedder) og derfor kan det være svært at sige hvor lidt og hvor meget. Men tommelfinger reglen siger da vist 300 mm.......ikke at vi skal fluekneppe de 40 mm - men det kan næsten også blive for meget af det gode....specielt for ham der skal ligge det derop

sjovt nok at 2 lag gips så er lovkrav.
ja de 340mm isolering er godt nok hvis man laver nybyggeri. så det skal nok ikke overholdes da huset ikke er nyt

i lære som tømrer
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også