Mørtel til opmuring

Hej,

Jeg skal have muret et dørhul (indendørs) til og er meget grøn udi det at vælge mørtel, så et par gode råd modtages med stor glæde i det lille hjem

Vores hus er fra 1967 og mørtelen virker sådan lidt sandagtig - kan smuldres mellem fingrene. Har hørt at man skal bruge den samme mørtelblanding som den oprindelige hvis man vil undgå skader - er det korrekt eller hvad vil i foreslå?

Tak
Ole

Ole
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med skader betyder ikke så meget når det er indendørs, køb nogle sække med bakkemørtel og en sæk basis cement, bland 1 del cement til 12 dele bakkemørtel.
Husk at vande det godt ud, så suger det ikke vandet så hurtigt ud af mørtlen.
Jeg plejer at bruge strandsandmørtel det har mindre grove korn og jeg blander det ca. 1:8 og tilsætter lidt betonklæber så syns jeg det hænger bedre fast og er nemere at pudse op. forvander (svummer) også med vand men putter også lidt cement i

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"


"Vores hus er fra 1967 og mørtelen virker sådan lidt sandagtig - kan smuldres mellem fingrene. Har hørt at man skal bruge den samme mørtelblanding som den oprindelige hvis man vil undgå skader - er det korrekt eller hvad vil i foreslå?"

Ønsker du at kvaliteten på ny mørtel skal vere som den gamle? Den gamle mørtelen er dårleg,derfor smuldrer den.Lav den ordenlig ( som beskrevet over-Poulsen1971),man kan avslutte finishen med litt utvannet puds/fils.. om man vil ha utseende som det er fra 67,det er en fordel fukte litt veggen om den er helt tørr -men det viktigaste er at få bort all løs ( sand) børste,meisle etc.
Om du tenker deg at betongen har porer( hull) og de er fylt med løs sand,vil det vere umullig at få feste.. om der er sand "for den er løs"... børst den bort før du fyller på med mørtel.

Besøg gjerne vår hjemmeside: www.stepinservice.com

Takk
Tak for jeres svar. Jeg tolker jeres svar lidt som om i læser at jeg skal pudse på væggen, men det er ikke det der er tilfældet - det er mørtelforholdet til selve opmuringen jeg efterlyser.

-Ole

Ole

Hej Ole,

 

Først skal du finde ud af om det er BAKKEMØRTEL eller STRANDMØRTEL, bakkemørtel er groft, og gulligt, strandmørtel er fint og lyst

Når det bare er en lille reparation du skal lave ville jeg bare køre ned i byggemarkedet og købe en sæk KC 700/700 (mener jeg det hedder) det er mørtel/cement, der er blandet i det rigtige forhold, du skal kun tilsætte vand, dette fås både i en strandmørtel og en bakkemørtel udgave

Ellers skal du købe en sæk strand/bakkemørtel samt en sæk cement, jeg mener blandingsforholdet er 11 dele mørtel og 1 dele cement

Venlig hilsen

Klaus

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis