Tuning og syn

Hejsa..

Jeg har efterhånden fundet nogle firmaer der kan tage sig kærligt af min Zetec 2,0 motor. Hvad enten det drejer sig om turbo, kompressor eller konvertionel tuning. MEN! Hvad siger synshallen til det. Så vidt jeg ved gælder 20% reglen kun ved tuning hvis det berøre; krumtap, blok og topstykke... Jeg har spurgt en synshals "værkføre", men han viste ikke en blafrende skid. Jeg har hørt flere steder fra, at hvis man for monteret turbo,så burde der ikke være nogle procent grænse, men så kan de tilgengæld dumpe den på, at den forurener for meget, ved normal kørsel, og ikke kun tomgang i synshallen. Man skulle have en attest (partikel måling) som skulle være meget dyr(20000)... ????????
Hvad nu hvis man først borer sin volume op, så overholder 20% reglen og så tuner med turbo... Gælder 20% reglen måske ved udskiftning til andre stempler, til smede lavkompression stempler?????

Jeg håber der er nogler der kan give nogle svar, hvis i kan overskue alle mine spørgsmål...

------------------
Med venlig Hilsen
Claus Agerbo
26281083
Ford Mondeo 2.0 ´94

Med venlig Hilsen
Claus Agerbo
 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at have læst, at overskrider man 20% grænsen, kræver det, at fabrikken siger god for yderligere ændring.

Det er jo ikke kun forurening mv. det drejer sig om, men så sandelig også bremser, undervogn mv.

Med venlig hilsen

Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Hmm... Det har jeg godt nok ikke hørt, men okay, det kan være den brik der mangler. Men jeg at hvis man først at opgradere bremser mister bilen sin identitet... Den må ændres iforehold til sin typegodkendelse. Det er virkelig langt ude, at man ikke må forbedre sine bremser ude at man skal betale afgift af det.... Er der ikke nogle der kander en syns mand... Ellers må jeg vente til jeg skal til syn. Der vil jeg så spørge den flinke glade mand, hvad han ville gøre hvis der sad en snegl under hjelmen....

------------------
Med venlig Hilsen
Claus Agerbo
26281083
Ford Mondeo 2.0 ´94

Med venlig Hilsen
Claus Agerbo
 

Hej Claus. Du kan evt prøve at kigge på www.told-skat.dk og se hvad du må uden at omregistrere din bil. Men det bedste råd jeg kan gi dig er at ringe til flere forskellige synhaller, for de har alle forskellige meninger. Jeg kan gi min bil som et eksempel. Bilen er en Nissan Sunny 1.6 16v. fra '93. Den yder normalt ca 102 HK, men jeg har fået kompressor på og nu er den på 170 HK. Told og skat siger ikke noget til det, for blok og topstykke er normalt, og ligeså krumtap og plejlstænger. Men jeg har forhørt mig hos den lokale synshal, og de mener ikke at den vil blive godkendt. Så spurgte jeg en nissan værkfører, og han siger det modsatte. Så jeg tror bare du skal forsøge at finde en synshal, hvor de ikke er så stenge med hensyn til tuning. Du skal bare sørge for at bremser og styretøj er 110% iorden. Held og Lykke.
Claus Gundersen
[email protected]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene.... Jeg tror det er foreløbig eneste mulighed... Jeg må lede efter en korrupt synshal:-)

------------------
Med venlig Hilsen
Claus Agerbo
26281083
Ford Mondeo 2.0 ´94

Med venlig Hilsen
Claus Agerbo
 

Eftermontering af turbo ses som konstruktiv ændring af bilen. og derfor skal der betales afgift ved montering af denne...
Hej,
20 procent reglen gælder, hvis du ændrer på motorens typegodkendelse - altså eksempelvis monterer turbo eller kompressor på en født suge-motor. Du må traditionel tune din motor så tosset du vil - blot du ikke lave om på typegodkendelsen ( altså primært det fødesystem motoren er født med ).
Hvis der i det pågælende mærkes modelrække findes en model med eks. turbo - men samme undervogn, bremser osv. burde det kunne lade sig gøre uden de store problemer.
Men som der bliver nævnt: check med synshallerne først - der er store forskelle på, hvordan de håndterer en tunet motor. Vær for din egen skyld opmærksom på at du får evt. godkendte ændringer indført i bilens papirer, så du ikke efterfølgende risikerer problemer med forsikring osv.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis