skivebremse sidder fast?

Jeg er ved at få liv i min knallert som har stået urørt i et års tid. Men forhjulet vil ikke dreje rundt - muligvis skivebremsen der har sat sig? Nogen ide til hvad jeg kan gøre?

der er noget hvidt "ir" derpå....

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa..

Sådan som det ser ud er der kun at skille det af.. Det ser ud til at blive en volsom opgave, og der går sikkert lidt i stykker, men der er ikke andet at gøre. Af med skidtet.

Det du kan lære af det, er en noget bedre veligeholdesstandart, man sætter ski ikke et køretøj "på køl" i den tilstand. Det kommer til at koste, nolge kalder det "lære penge" ;-)

Held og lykke
Mvh Jan J

ok... hvad er en kaliber?
kaliberen er den som klodserne sidder i, på dit billede er det den hvide, der sidder 2 umbrako bolte (top og bund) dem fjerner du og forsigtigt banker den af med en blød hammer, når den er pillet af kan du se klodserne inden i de skal ud skiftes hvis de er slidte ellers renses med et stykke sandpapir, så skal du se om stemplet som presser på klodsen sidder fast eller det kan bevæge dig, det gør du vd at ta bremsen hvis det kommer længere ud tar du en tang og langsomt presser det tilbage igen gør det et par gange evt smør det med lidt siliconefedt, når det virker igen samler du det og så virker den igen.
delvis succes... Jeg fik skidtet skilt ad og indkøbt nye bremseklodser. Under arbejdet med at få de der, der skal bevæge sig til at bevæge sig, holdt de lige pludselig op med at bevæge sig - kan ikke lige huske om jeg pillede ved et eller andet da det skete... Men den har så osse mistet lidt bremsevæske så det har jeg fyldt på igen.... nogen ideer?
Jeg vil sige det sådan: Når du er nød til at spørge om disse ting, bl.a. hvad en kaliber er, ville jeg foreslå du lader en fagmand overtage det. Det lader til du , måske, har en utæthed et sted. Har du påfyldt væske, skal du også udlufte din bremse. Ellers får du luft i systemet og din bremse virker ikke optimalt.

Dine bremser er en vital enhed, som bare ikke må svigte. Laver du en fejl og de svigter, eller sætter sig under en opbremsning, er der ingen præmie for at gætte hvad der sker.

Dette er kun skrevet i en god mening, ikke for at tvivle på dine evner.
Det er sandt som du skriver det, men Frank - hvordan har du lært alt det du kan ? ved at lade fagmanden tage roret så snart noget fejler? eller ved at prøve tingene af? hvordan skal jeg lære noget hvis jeg ikke prøver? Det er meget muligt at fagmanden får lov at overtage projektet, men - søren dyttemig - jeg skal da lige prøve selv først. Det er da osse sjovere hvis man selv kan få skidtet til at virke, uden at man straks ved hvad folk mener når de siger "kaliber" - for mig har det noget at gøre med størrelsen på projektiler...
Du kan prøve og læse denne side :
http://www.letsindig.be/kymco/bremse/bremse.htm

Hvis du siger den har sat sig fast kan det være du skal gøre ligesom han gør.

Jeg har også læst at det er vigtigt at luftud i bremsevæsken, der må ikke være luftbobler i.
Har også læst at man skal bruge en ny åbnet flask med bremsevæske.
Men har ikke selv rodet med det endnu.

Men man skal ikke tage kaliberen af også bremse på håndtaget for så bliver bremseklodserne presset for meget sammen og der kan komme olie ud som du skrev om, så når du tager kaliberen af i fremtiden så sæt noget imellem bremseklodserne med det samme i samme tykkelse som skivebremsen.

Nu har jeg ikke selv prøvet men når du udlufter bresevæsken så skal du sætte et stykke gennemsigtig slange på den DUT som har en gummi beskytter på også put den anden ende ned i en kop eller noget.
Så putter du en klude tæt rundt om bremsevæske beholderen ved styret og åbner dækslet også åbner du skruen ved kaliberen så der kommer væske ud af den gennemsigtige slange og pumper på bremsegrebet, så skulle der gerne komme væske ud med lidt bobler.... og når der ikke kommer flere bobler skal du skrue skruen fast igen og fyld op med bremse olie op til MAX og sætte låget...

Er det ikke sådan man gør ?
tusind tak scootergris - det er noget jeg kan bruge til noget!
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis