Nogen der kender Recvex

Hej

Jeg skal have et varmegenvinding i mit hus, så jeg bedre kan bruge varmen fra min brændeovn til resten af huset.
Jeg har fået en del tilbud på det, der spænder fra 30.000 til 130.000 kr.
Det er jo et stort spænd og løsningerne er mildest talt lige så forskellige.
Ligeledes er de ting vi har fået at vide om det.

Så nu kommer spørgsmålet. Kender I firmaet Recvex? De er kommet med et tilbud til 30.000 kr.
De anbefaler et sug fra brændeovn og badeværelser og blæs i de andre værelser. Dette er modsat af, hvad jeg tidligere har fået at vide - så hvilken en løsning er den rigtige? Blæs over brændeovn eller sug?

Jeg har også fået at vide at man ikke kan bruge et varmegenvindingsanlæg til at flytte varmen.
Ligesom jeg har fået at vide at man skal suge i soveværelserne for at komme af med det vand man udleder om natten, så siger Recvex at man skal blæse.

Hjælp - jeg er mildest talt forvirret i om alt her.
(Måske skulle jeg have taget imod det første tilbud jeg fik så var der ikke noget at være forvirret over)

Vedhæftet er en oversigt over mit hus, hvis det hjælper jer.

Hilsen Karin 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange meninger om blæs eller sug ved brændeovne. Nogle vælger sug, for ikke at sprede eventuel forurening, andre blæs for at sprede varmen.
Vælger du at suge, overføres varmen til indblæsningsluften, som så fordeles med indblæsning i opholdsrum.
Bygningsreglementet kræver udsug i bad/toilet, bryggers og køkken. Ligesom det er et krav at luft ikke føres fra "forurenede" rum (ovennævnte) til mindre forurenede rum.
Fugten fra soveværelset suges ud gennem bad, køkken og bryggers. Derfor blæses ALTID i opholdsrum. Recvex, som jeg i øvrigt ikke kender, har altså ret i deres løsning.
Bed om dokumentation på varmevekslerens effektivitet og undersøg om blæserne er af EC typen, de er mest energivenlige. Er der indregulering med i prisen, det er en forudsætning for et velfungerende anlæg.
Man KAN flytte varme med genvex, men der er relativt små mængder luft de flytter, derfor vil effekten nok være begrænset, men jeg har ikke praktisk erfaring med dette. De varmeflytningsanlæg der ellers sælges, flytter mere luft, men bruger også mere energi og støjer mere.
Faldgrupper i en billig installation er typisk for ringe lyddæmpning, og underdimensionering af rør, eller endnu værre brug af bløde flexslanger. Der findes hårde flexslanger, som ikke giver unødige tryktab.
Håber du blev lidt klogere, ellers skriv igen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Karin

Man bør ikke suge fra andre rum end de fugtige: "bad, køkken, bryggers" (de rum hvor der sidder en vandhane).

Grunden til dette er, som tidligere nævnt, at man ifølge bygningsreglementet har nogle minimums krav til udsugning fra disse rum som følgende:

Bad: 54 m3/h
Køkken: 72 m3/h
Bryggers: 36 m3/h
Toilet: 36 m3/h

Disse minimumskrav skal overholdes. Ved et hus med f.eks. 2 badeværelser, 1 køkken og 1 bryggers bliver minimums-udsugningskravet altså sammenlagt 216 m3/h !!
For at kompensere for dette blæser man friskluft ind i opholdsrummene.
Idèen med et varmegenvindingsanlæg er netop at genanvende den varme man suger ud (fra de fugtige rum) til opvarmning af den friske luft man blæser ind.

Ved at lave undertryk i de fugtige rum og overtryk i opholdsrummene "tvinger" man derved luften til at cirklurere igennem huset. Det er ikke at anbefale (med mindre at rummet er stort nok, som f.eks. et evt. køkken / alrum) at lave både udsugning og indblæsning i samme rum. Man risikere at luften "kortslutter" forstået på den måde at den ikke bliver blandet ordentligt op inden den bliver suget ud igen. (luften cirkulere kun langs loftet og ikke nede i opholdszonen).

Da brændeovnen skal bruge luft for at kunne forbrænde er det ikke hensigtsmæssigt at suge over denne ! (man "stjæler" luften den skal bruge). Derimod er en indblæsning korrekt, da denne tilfører luft til ovnen samtidigt med at den "presser" varmen væk fra ovnen og ud til udsugningsventilerne. Dermed har du udnyttet varmen 2 gange, fremfor at suge varmen direkte fra ovnen.


Hvorfor der er så stort et spænd over de tilbud du har fået undrer mig lidt. Men der findes flere muligheder med varmegenvindingsanlæg, b.la. med mulighed for opvarmning af brugsvand etc....som jo selvfølgelig er en lidt dyre løsning, men kan hjælpe dig med at spare på energien i sidste ende.

Flexslanger bør man holde på et absolut minimum pga. tryktabet i disse. Hvis de anvendes skal de sidde således de evt. kan demonteres senere. (må ikke sidde skjult i f.eks. skunk etc.)

Som før nævnt skal man passe på med "billige" installationer, med for små rør dimensioner, for lidt lyddæmpning osv. Forlang evt. en indreguleringsrapport med målt strømforbrug. Ved f.eks. nye huse må man ikke overstige 0,33w pr. m3/h luft der flyttes.
 
Håber dette har kunnet hjælpe dig.

Mvh. Henrik

Hej Karsten og Henrik

Jeg er meget glad for jeres input, da jeg slet ikke har forstand på det.

Jeg skal oplyse at, prisforskellene ikke skyldes opvarmning af vandet eller andet, alle priser er "kun" for genvex anlæg. Det er vist kun et spørgsmål om hvor mange sug/blæs de forskellige installerer. Det spænder alt fra 3-7 sug og 5-6 blæs.

De dyreste har selvfølgelig 7 sug og 6 blæs og omvendt. De dyreste sagde også noget om m3/h og el forbrug, men det kan jeg jo ikke huske nu. (hvor dum kan man være????) nå men det kan vel indhentes fra dem igen.
Men hvis de billigeste kan levere hvad det kræves så får de en ordre.

Så rigtig mange gange takker til jer for en forståelse og vejledning.
 
Karin

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis