Pergola eller hvad det hedder......

Hej....

Jeg vil gerne lave en slags pergola i haven - dog skal den være så stor, at der kan være både havebord og -stole. Jeg havde tænkt mig noget med nogle stolper, nogle lægter øverst samt et eller andet på 3 af siderne. Hvad ved jeg ikke, men jeg så i tv en aften, at man kunne lave ligesom et vindue (uden glas) i konstruktionen. Min pergola skal være dækket af blåregn (med tiden), og der skal være fliser i bunden.
Virker det totalt tåbeligt, hvis jeg havde tænkt mig, den skal laves med 5 x 5 meter på hvert led (har en større have), og kan nogen sige mig, hvor jeg egentlig  kan finde ud af, hvad jeg skal bruge af træ.

Jeg er ny bruger, kan godt bruge noget værktøj, men er alligevel lidt "tom" for ideer til min pergola.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

NoNameQ

Ka selv, vil selv - men skal måske lige have lidt hjælp først
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder tåbeligt, at lade være..
Skal den være overdækket???
Fortæl lidt mere om dine ønsker til resultatet.

Sniffer  
Hej Sniffer

Det, jeg havde forestillet mig, var, at blåregnen skulle dække som tag (en gang med tiden), ligesom der gerne skulle være blåregn på siderne.

Det skulle gerne være en slags skygge for solen, og jeg havde forestillet mig, at den skulle vende på skrå, altså så jeg har morgensolen ind i pergolaen, og når så eftermiddags- og aftensolen er der, så ville den give den ønskede skygge. Det er i hvert fald det, jeg forestiller mig .


Jeg har en overdækket terrasse andet steds i haven, men bruger den ikke meget, idet jeg syntes, den er for varm, når solen er lige på.
Derfor kunne jeg godt tænke mig noget a la det, jeg har skrevet om.

Venlig hilsen

NoNameQ

Ka selv, vil selv - men skal måske lige have lidt hjælp først
Men der må nødvendigvis være et eller ander henover til blåregnen - den kan jo ikke svæve frit..

Sniffer  
Nemlig Sniffer, også derfor jeg skrev det med lægterne, men det hedder måske noget andet, når det er i toppen?

Men fin tegning, og det er noget i den stil, jeg er ude efter.

Men siderne - der skal der vel ikke være "lægter" hele vejen op, eller skal der??

Venlig hilsen

NoNameQ

Ka selv, vil selv - men skal måske lige have lidt hjælp først
Fin tegning, du skal nok regne med at bruge 100x100 som stolper, tagbjælkerne mellem stolperne skal være mindst 150x75 hvis der skal være 5 m spændvidde, lægterne kan være almindelige taglægter. Hilsen Aksel
Annonce
100 x 100 stolper i hjørnerne og  regler på 150x75 imellem stolperne - ovenpå lægter og du behøver ikke 6 stolper, som på billedet - bare en i hvert hjørne.

Men siderne - der skal der vel ikke være "lægter" hele vejen op, eller skal der??

Næ, det behøver du ikke, men noget afstivning vil sikkert være på sin plads - måske sådan nogle små skrå, som på billedet.
Du kunne også bruge rionet imellem stolperne - ja mulighederne er uanede, brug din kreative evne og fantasien.

Sniffer  

Hej Sniffer og Aksel

 

1.000 tak for svarene - dem kan jeg bruge til noget, og ikke mindst også det med rionettet ved siderne.

Tak endnu engang.

 

Venlig hilsen

 

NoNameQ


Ka selv, vil selv - men skal måske lige have lidt hjælp først
Selv tak - altid til tjeneste, hvis jeg kan hjælpe.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis