Brændstofforbrug Mariner 9.9 HK

Nogen der ved hvor meget en Mariner 9.9 hk 4-takt påhængsmotor bruger i timen for ½ gas og fuld gas??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at en 8HK Yamaha 4takts brugte 0,5L pr. sømil ved marchfart (som vist var 90%) hastighed - ifølge en test jeg læste i Bådnyt. Det var 3L i timen.

Mon ikke det er nogenlunde i samme boldgade for en 9,9HK, Yamahas 8HK var samme grundkonstruktion som deres 9,9HK.
Min 4HK 4takts bruger også kun under 1L pr. time, men der må åbenbart være stor forskel op til 9,9HK, i hvert fald ifølge testen i bladet.
Efter at have sejlet nu i ca. 5 timer og på et gæt efter hvad der er tilbage i tanken får jeg det til mellem 1,5 og 1,75 liter i timen hvis den ikke går konstant på fuld gas.. men ved ca. 5 til 5,5 knob/timen.

Nu har jeg allerede haft en del vrøvl med kølingen  og har nok lidt paranoide tanker om sådan en maskine nu..
Den skal have konstant kontrolstråle har jeg fundet ud af på den hårde måde, men på min gamle mariner 5 hk blev kontrolstrålen skiftevis kold og varm. På den nye - 3 år gamle - mariner 9.9 hk også 4-takt er kontrolstrålen konstant kold?? er det rigtigt??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I gamle dage.... iflg. en meget gammel bog jeg har.... fik man flg. "hestekraft-timer" pr. liter brændstof:

2-takt: 2 HK/timer

4-takt: 3 HK/timer

diesel: 4 HK/timer.

Det vil sige, at en 8 HK 2-takt motor bruger 4 liter i timen (ved fuld gas), en 8 HK 4-takt bruger ca. 2,7 liter i timen, og en 8 HK diesel ca. 2 liter i ti

Siden er der sket en del på området vedr. især 2-takt, men i ´70 erne havde jeg en dengang gammel 18 HK Evinrude, som brugte i nærheden af 10 liter i timen ved fuld gas, og ca. 5-6 liter ved 2/3 gas. 

I samme periode havde jeg en 3-4 HK Cresent (2-takt), som brugte ca. 1 liter i timen ved fuld gas.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Min 9 år gamle Mariner 5 hk 4 takt brugte mellem 0.9 og 1.1 liter/timen - dobbelt op på hk vil så være 1,8 til 2,2 l/t hvis man kan sige det sådan.
Jeg er dog gået fra 1 til 2 cylinder.
Jeg undre mig bare over alle de flotte reklamer.. Lavt brændstofforbrug - økonomisk og hvad ved jeg.. Men ikke en eneste tabel over forbrug.
Jeg tror dog at den er lidt mere økonomisk pr HK end den gamle.. og vil nok ende på max. 2 liter i timen..
Glæder mig også over det skub den har allerede i tomgang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat:
"Den skal have konstant kontrolstråle har jeg fundet ud af på den hårde måde, men på min gamle mariner 5 hk blev kontrolstrålen skiftevis kold og varm. På den nye - 3 år gamle - mariner 9.9 hk også 4-takt er kontrolstrålen konstant kold?? er det rigtigt??"

Nogen der ved det??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis