Rødvin til dagen efter

Hejsa..

Min kone og jeg er lidt uenig om hvordan vi evt skal opbevare rødvin når vi en sjælden gang ikke får det drukket :-)

Spørgsmålet er: Hvis det skal gemmes til dagen efter, skal proppen i eller skal den ikke i.. ????

 

Mvh Jan ...

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi plejer at sætte den i? Jeg synes ikke der er nogen forskel.


 

Ville da mene den skulle være i. Tænk hvis den fik "smag" fra osten? Okay, det bliver måske en lidt mere kraftig vin, men er man så ikke hellere fri? Nu ved jeg ikke om der også er chance for at noget af alkoholen måske kunne fordampe?


 

Hvis årsagen til dit spørgsmål er et ønske om at bevare smagen er det du skal opnå at stoppe iltningen af vinen. Har du kun drukket lidt af flasken vil en genpropning gøre en stor forskel, men hvis du har drukket hovedparten af vinen er der så meget luft i flasken at en genpropning kun gør en mindre forskel.

Den bedste måde at gemme en rest er derfor at omhælde den til en mindre flaske og lukke med et tætsluttende låg (den proces er dog i sig selv med til at ilte vinen) eller tømme flasken for luft (der sælges vacuumpumper til samme formål, som dog er urimeligt dyre).

Hej Lars on..
Godt og logisk svar.. kanon.. takker og bukker.. Jeg ville så gerne slette dit indlæg, men må nok krybe til korset... konen fik så ret (for en gangs skyld) igen.. :-)


Mvh Jan j
Annonce
Bemærk lige.... vacuum pumperne virker altså ikke (!) med mindre du køber nogle horribelt dyre industrielle modeller. Du får ikke fjernet nok af luften til at det gør nogen mærkbar forskel med den lille plastik tingest fra Bilka.
Vi har tit vinrester stående, og vi har fundet følgende løsninger der virker (ikke for at under kende Lars, bare for at uddybe andre metoder, hvad enten du sætter proppen i igen eller ej):

Alle vintyper:
Stil dem i køleskabet (!) Iltningen sker MEGET langsommere ved lavere temparaturer. Husk bare at tage vinen ud af køleskabet en times tid før du skal bruge den, vin smager (normalt) bedst ved 12-18 grader.

Champagne: Sæt en sølvske i flaskehalsen inden den ryger i kølskabet. Så holder boblerne sig i nær ved en uge (!) Så længe der er bobler, så smager champagnen godt (hvis den altså også gjorde det da du åbnede flasken)

Ikke mouserende vin: Til mere eller mindre industrielt brug kan man få ædelgas "dispensere", hvor man fylder en gasart i flasken der er tungere end luft. På denne måde "skubber" man ilten ud af flasken, og iltningen kan stoppes (næsten 100%, men ikke helt du HAR jo allerede haft udsat indholdet for ilt da du åbnede flasken), hvorved din flaske kan holde i et par uger (du skal dog proppe flasken eller regelmæssigt efterfylde ædelgassen). Et sæt af disse koster dog på den forkerte side af kr. 500,- og gassen er heller ikke billig. Metoden er dog meget populær blandt folk der drikker dyre vine, da man så kan få vinen til at holde i relativt lang tid (eks. ved vinsmagninger over flere dage), og dermed opnår mindre spild.

Drikker du/i vin mere end 1 gang om ugen, så prøv evt. at købe vin i (3-10 liters) bokse. Man kan sagtens få god vin i bokse, og da der ikke er noget luft i plastikposen, så holder vinen uden problemer i et par måneder, også uden for køleskab (!) Drikker man bare en flaske om ugen normalt, så ryger en 3 liters boks på en måned, og så kan man "nøjes" med at tage flaskerne frem når man ved de bliver tømt.
Hej Twist Og mange tak for igen et uddybende svar.. men kan ski hver dag glæde sig over dette forum.
Vi er heldigvis blevet noget klogere vedr det med vinen, jeg tænkte ikke på iltning fra starten, men udelukkende på temp. og det er jo helt galt. Har luret den med at vinen skal ud en 1/2 times tid før den skal drikkes..
Mvh Jan J
Hej Jan.

Jeg bruger den billigste og mest lav-teknologiske metode.

Jeg har også et par halv-flasker stående, som jeg så hælder resten over i, hvis jeg ikke har drukket det hele af en flaske.

I køleren med flasken og ud et stykke tid før brug.

Hvis du vil/kan genbruge originalproppen, så er det en god ide, at vende den med den samme side nedad som da du åbnede den.
Altså den ende, der har været i kontakt vinen.
Der kan nemt sidde en masse fremmede bakterier, som ellers kan gøre underlige ting ved vinen.

Desuden er det for mig ret interessant at følge en vin udvikle sig over flere dage, hvis den altså kan holde til det...

Den der med sølvskeen i champagneflasken er en skrøne, der har godt fat og er svær at få bugt med.
Adskillige forsøg har for længst bevist, at en sølvske ikke bevarer boblerne bedre i en flaske, end hvis skeen ikke var i flasken.
Køb en "patent"-agtig prop og luk til!
(Champagne er i øvrigt ikke noget man levner!!! Det er kun noget man åbner endnu en flaske af!)

For andre gode råd fra vin-nørder prøv da: snakvin.dk eller vinforum.dk

Dette var lige mine tanker.

Mvh

Michael
(Sommelier)
Jeg fik fortalt engang at vinen "bliver et år ældre" for hver halve time den stod åben og blev iltet, ved ikke om det passer, men den ændre smag efterhånden som tiden skrider frem.

Papvin er genial, men jeg kan bedst lide at hælde den på halvliters karaffel, så har man også en ide om hvor meget man drikker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sæt prop på, så slipper du for at fluerne drikker din vin.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis