Må fryseren stå i skuret?

I vores lille hus har vi et køle/fryseskab i køkkenet og har ikke rigtigt plads til en fryser indenfor. Men nu har vi sgu' fået en fryser, og så tænker jeg på, om den må stå i vores skur? Jeg ved meget lidt om det her, men gulvet er vist støbt, og den ene mur af mursten, mens de andre + taget er træ. Der er lys og strøm i skuret.

Er der nogen, som kan hjælpe? Ekstra fryserplads vil give mig uanet goodwill ved konen :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min kammerat har haft sin fryser stående i et uisoleret skur i 5 år - og det har fungeret fint.
Da jeg byggede skur til svigermor, undersøgte jeg det dog alligevel - og fik forskellige svar, afhængig af hvílken sælger jeg spurgte. Bekymringerne gik på frysende olie i kompressoren, manglende fordampning - og en teori om, at lav-energi frysere ville være mindst egnede (ville køre for sjældent).
Skuret er let isoleret (dog ikke i gulv), hvorfor fryseren står på en sandwich af 20 mm polystyren og 9 mm krydsfiner. Det har fungeret perfekt i 4 år - med en lavenergi kummefryser.


Med ovenstående uvidenskabelige udredning - tror jeg fint det kan gå....wink

Mvh.

Jan R.
I vores gamle hus stod der også en fryser i et uisoleret skur. Den stod der da vi købte huset. Vi havde den så stående i 4 år og flyttede den sidste år med til vores nye hus. Her står den i en kælder og virker vældig fint. Har dog prøvet at måle strømforbrug på den og det er ikke imponerende (eller dvs. det er det vel). Den er i hvert fald ikke lavenergi, men det er også en årgang 2000.
Så jeg er, qua ovenstående, sikker på at du sagtens kan stille din nye goodwill i skuret.

Lars
Nu har vi så ikke HAFT en rigtig kold vinter de sidste mange år. Så det kommer men jo til at skulle spille lidt på. Men milde vintre er ok for en fryser. En meget hård vinter KAN gå ud over fryserens funktionalitet. Men hvis du er indstillet på at fryseren nok ikke holder så længe hvis den står i skuret, så er der ingen problemer, men jeg tør godt garantere at den holder ikke lige så længe som hvis du har den stående frostfrit.
Den kan sagtens stå der! I det nye hus vi er flyttet ud i har fryseren stået i skuret lige fra vi flyttede ind. Det var i 2000, Den fryser da stadig.


 

Nu er der forskel på fryserer, nogle er bygget til at stå ved stuetemp, og andre til at må stå koldt.

Det skulle gerne fremgå af mærkepladen eller manualen.

Sætter man en der er til stuetemp, koldt så vil levetiden på kompressoren blive mindre.

En der er lavet til at stå koldt vil bruge mere strøm hvis den står varmt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Vi har haft vores kummefryser stående i et uopvarmet skur i de 12 år vi har boet i huset uden nogen form for problemer. Det kan sagtens lade sig gøre.

Jo koldere det er, jo mindre strøm bruger fryserne, da den ikke skal bruge så meget energi til at holde temperaturen nede.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Man kan jo egentlig ikke være sikker på fryserens temperatur indvendig uden man checker den hele vinteren når det er rigtig koldt.

Lad os sige at den har kørt trægt i kompressoren eks. 3 dage fordi olien er for tyk/kold, der har derfor været -4 grader derinde, uden man opdager det. Fryseren har så ikke ydet sit bedste, og madens levetid er nu forringet.

I siger det virker, men man ved jo ikke om det gør, uden man har en kurve over tid.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hmmm kan ikke rigtigt se hvad problemet er og hvis der er et problem kan det vel løses...

Jeg henleder blot min tanker på passive huse... Huse som i bund og grund holdes varme af kropstemperatur og de huslige hjælpemidler...

Hvis man har et skur udendørs der er isoleret med fx 100 mm i væg og 200 i tag med en støbt bund direkte på jord og med en isoleringskant hele vejen rundt ned i en god dybde (gerne 90 cm) så vil jordens egen opvarmning samt fryserens egen varmeafkast bidrage nok til skuret forbliver frostfrit... (såfremt skuret er lavet solidt og tæt...

Jeg kan ikke dokumentere dette men synes jeg har hørt om lignende erfaringer før i praksis...
Jeg står selv i samme problem og jeg har konkluderet følgende.

Den gamle fryser benyttede freon i kompressoren hvorfor den ikke var følsom over for kulde.

De nye miljøvenlige udgaver af disse driv/kølemidler har et højere frysepunkt. Dette betyder at de bliver mere og mere tykflydende efterhånden som temperaturen falder.

Til sidst stopper kompressoren, enten fordi den brød sammen, eller fordi den har en sikringsfunktion der tager højde for dette problem.

Summa sumarum: Stiller du en moderne fryser i et u isoleret skur skal nu ikke forvente at den overlever, og det gælder selvfølgelig også det du har i den.

Man kan så overveje hvor miljøvenlig en miljøvenlig fryser er i det totale regnskab...

Jeg mener nu skal vi så til at varme skidtet op - så meget for strømbesparelsen på en A+ fryser.
En efterisolering er helle ikke altid nemt og om ikke andet koster det på miljøsiden igen igen og sikkert også på pengepungen for materialer og evt. arbejdsløn.

Suk - Det skal sørme ikke være nemt.

Jeg er åben for løsninger 
Skrevet af PCknuden den 02-08-2008 16:49
Man kan så overveje hvor miljøvenlig en miljøvenlig fryser er i det totale regnskab...

Jeg mener nu skal vi så til at varme skidtet op - så meget for strømbesparelsen på en A+ fryser.
En efterisolering er helle ikke altid nemt og om ikke andet koster det på miljøsiden igen igen og sikkert også på pengepungen for materialer og evt. arbejdsløn.

Hvad er det nu for en gang hø... selvfølgelig koster det ekstra at isolere og producere materialer men det vil da altid kunne svare sig miljømæssigt iforhold til at have en gammeldags fryser til at stå... Bare ikke for din tegnebog måske - men så har du i det mindste samvittigheden på det rene...

Når man snakker miljøpolitik mht. isolering kan man begynde at stille spørgsmåltegn ved isolering på over 400 mm... udover det vil det da altid være en god ide at smide minimum 100 i hvis man skal opbevare materialer, maling, elektronik mv. som man gør i det fleste skure idag... Så kan man holde det "næsten" frostfrit... især hvis man støber direkte på jorden og isolere godt langs kant...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også