Velux størrelser

Når man kigger på størrelsesskemaet
http://www.velux.dk/VELUXCommon/Resources/cache/f20f1196-454e-43f4-baaa-fda02071b463_Stoerrelsesdiagram_feb08.pdf

Er det så hullet der skal være mellem spær de skriver. Det ville være logisk synes jeg. Men mener jeg kan huske at "standard" vinduet på 140x78 ikke er hulmålet mellem spær.

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener bestemt, du skal ligge 4-6 cm luft til vinduet i følge vejledningen... men hvis det kniber, kan man undlade den medfølgende isolerings kappe, og så kan spærene sidde helt op til vinduet.. altså et 78 cm bredt hul...

Længden er jo ikke vigtig, men her kan man ikke snyde, da beslaget skal have lidt plads.

Håber du kan bruge det til lidt.

Hov.. det kræver jo at spærene står lige, hvis det skal "klemmes ned"..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hvem har så nogle meninger om størrelsen. Min lokale tømre mener jeg skal holde mig til standard 140x78 da de ellers bliver alt, alt, alt for store. Og jeg havde tænk mig 94x160 da jeg synes de andre er liiige små nok. De 4 jeg skal bruge skal sidde i børneværelser og så 4 til i stueloft "1.sal" (stuen ligger i "stueplan" med åbent til hanebåndsloft)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan evt prøvet at tage et billede af huset og så prøve at lege med hvilken størrelse der passer huset.

Jeg ville nok prøve i paint, men der skal nok være andre programmer der er bedre til det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej


Målene er udvendig karmmål.

Jeg ville også gøre som dig. sætte en P10 vindue i. Det kan dog godt give dig noget arbejde, idet der sikkert ikke er plads nok mellem spær.

Der kan du lave en udveksling eller flække af spærerene, hvis det er fuldtømmer.

Jeg monterede 4 stk. P10 sidste år for en . Der måtte vi save 4 cm af spærerene på langs med en kædesav. Men der kom godt nok masser af lys ind. Så resultatet blev rigtig godt

Jeg har nu monteret M08 herhjemme. Men har selv lavet tilsætningerne, så de er skrå hele vejen rundt. Det giver også en rigtig god lysspredning.
mvh 666
Citat fra 666

Der kan du lave en udveksling eller flække af spærerene, hvis det er fuldtømmer.


Spær er kun under opsætning, og sidder derfor let til at rykke de cm. det gælder. Holder lige pause nu. 4 er rejst, nu mangler kun 30stk + div kvistspær.
Godt at høre nogle meninger om størrelsen. Jeg må ud og se på nogen. Hælder meget til P10, men de skal selvfølgelig ikke være klodsede at se på.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra 666

Jeg monterede 4 stk. P10 sidste år


Hvilken højde sætter man dem i ? Det er 45g tag

 

Hej Nif
jeg har 190 cm fra gulvet op til håndtaget.
Det er lidt det du skal rette dig efter. Men ellers er der frit slav. Har du loft til kip. kan du sætte 2 oven på hinanden. så kan man købe en forlængerarm til at betjene håndtaget. Men alt det kan du se,mere om, inde på velux hjemmeside. Afhængig af vinduets højde, kan det være nødvendig, at lave et indhak i skunken. Jeg plejer nu selv at lave de tilsætninger i krydsfiner og slutte af med et bundstykke i passende højde. Så jeg undgår det med skunken. De (spånplade) tilsætninger velux sælger er bundstykket noget man skal have ved siden af. Mener jeg.
Du kan også lave tilsætningerne i gips og tapetsere og male ind til karmen. Det er billigt og nemt, idet forkerte smig let kan repareres med polyfilla. Der plejer jeg at lade den nederste tilsætningsplade gå lodret ned og sætte den ovenpå bundstykket, som jeg har til at passe vandret ud , så bunden af den rammer punktet mellem skunken og den skrå væg.

Ang. str. der passer til huset. Er vinduets str. ikke det afgørende i mine øjne. Der syntes jeg det er vigtigere at de sidder i samme højde, uanset hvor mange str. man har, og gerne symmetrisk. Sådan , du ved cirka lige langt fra enderne af huset. Om det er M08 eller P10 lægger man ikke så meget mærke til nede fra haven. Men lysindfaldet, ind, bliver langt større ved en P10.
Med venlig hilsen
666
Desværre kan de ikke sidde symetrisk sad
Kan godt følge dig i det med skunken. Havde ikke regnet med at skære lysningen lodret, da jeg kan forestille mig en lille vindueskarm til at rode på. Havde planlagt tophængte da børnene vil have nemmere ved at kunne nå håndtaget. (tænker man over det, ved jeg nu ik hvor smart det er )
I stuen bliver det bare normale med motore da man ikke kan nå dem. Skunken er 1meter så de kan jo lige være der hvis de bare bliver placeret over den. (højde 2½meter) Tænkte bare der var et standardmål som du "skulle" sidde i som sikkert står i vejledningen, som jeg jo ikke har før de er købt.

 

Joh, men de har jo også et greb i bunden. Så den er også tophængt. Det er også¨brandåbningen. Det skal der være i hvert værelse.

Jeg laver altid lysningen lodret i bunden, sådan at den slutter af ned mod bundstykket, som så går vandret ud. Siderne skærer jeg så i smig ned mod den lodrette og vandrette plade. Den øverste vandrette plade sætter jeg imellem de to plader i siderne.
Men du vælger vel som de fleste andre, den færdige løsning fra velux med deres tilsætninger. Der mener jeg. at bundstykket nærmest er en hylde, som monteres til sidst. Hvis man ønsker dette.
Det med symmetrien, syntes jeg heller ikke man skal lægge så meget vægt på. Det er mere vigtigt at man får et ordentligt lys i boligen.
Men jeg må med skam, melde at jeg ikke har prøvet at montere en af deres tilsætninger endnu. Jeg er alt for konservativ med sådan noget.
mvh
666


Med venlig hilsen
666
hvis det er brandåbning, er der vist nogle regler om højde til underkant vindue, eller evt, vindues karm, så man kan kravle ud.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også