overflade-rust på blank rustfrit??

Jeg opdagede på min putter den anden dag, at på skaftet er der små pletter der kunne ligne overflade-rust.
Jeg forstår det bare ikke, da skaftet er blankt rustfrit stål.
Kan jeg fjerne det??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det ikke er krom?

Uanset hvad så prøv med autosol. Fås i div. byggemarkeder, og cykelhandlere

Mvh Grandjean 

Jeg har selv opdaget noget lignende på mine køkkenknive... sad
Og det er ellers også rustfrit stål, endda rådvad..
De hænger på en magnedskinne, kan denne evt "smitte" rust over på en måde hvis denne ikke er rustfri?
Rustfrit/rustfast stål er aldrig 100% modstanddygtigt over for rust. Specielt knivstål.

Normalt laves rustfrit stål bl.a. ved at blande en kulstof i legeringen. Det gør at stålet mister sin magnetiske evne. Nu har jeg ikke nogen speciel viden om knivstål, men det er ihvertfald magnetisk, så den rustfri evne må være opnået på en anden, måske mindre effektiv, måde.

For det meste får (ihvertfald mine) rusten fra opvaskeren. Om det kan komme fra skinne kan selvfølgelig ikke udelukkes.

Mvh Grandjean 

Forklaringen kan maaske vaere at du bruger for meget afspeandingsmiddel i din opvasker, det kan faa rustfrit staal til at ruste (pletrust)

 

Annonce
Rustfrit stål skal polers og små rusthuller skal også polers væk. Så det bliver blankt og glat igen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

kurv i opvaskeren prøv at se om plastik er krakkelert
på kurven.!

hvad med glaspest
når glas bliver hvide.!
Citat fra Nastradamus

Jeg opdagede på min putter den anden dag, at på skaftet er der små pletter der kunne ligne overflade-rust.
Jeg forstår det bare ikke, da skaftet er blankt rustfrit stål.
Kan jeg fjerne det??
Hvis putteren er lavet af rustfrit stål kan du nemt fjerne det med polering, og så snart det er fjernet bliver overfladen igen rustfast.

Rustfast stål laves med legering af i hvert fald chrom og nikkel (f.eks. 18% chrom og 8% nikkel kaldes for 18/8-stål), og det er især chrom som beskytter overfladen af stålet mod at ruste. Det sker ved at chromen går i forbindelse med luftens ilt før jernet og laver en fuldstændig tæt hinde af chromoxid som beskytter det underliggende jern i stålet fra at ruste.

Overfladen kan blive forurenet af små jernpartikler fra luften (på både kaldes det ofte for "flyverust") eller fra ting som overfladen ligger op ad og det kan gøre at der kommer lokale rustangreb. Lokal rust er ikke tæt overfor luftens ilt og derfor kan stålet ruste videre, hvis ikke overfladerusten fjernes. Så snart overfladen bliver ordentligt renset bliver de rustfaste egenskaber fuldt ud genskabt hvis overfladen har adgang til luft så der kan dannes ny chromoxid.

WS
Jeg bliver simbelt nødt til at spørge... Hvad er "putteren".... kan se mange taler om opvaskemaskiner... er det emnet ..???????

Mvh Jan J
Tror vi er inde i golf verdenen smile
En putter er den tingest man bruger til at "putte" bolden i hullet med wink tror jeg nok... hehe
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis