Rebesystem til storsejl

I modsætning til Køge Bugt, står der ofte en strid vind gennem Svendborg sund og jeg reber storsejl mere end nogensinde før. Faktisk så sjældent førhen at jeg bare smed en snor gennem rebehullerne og bandt dem til bommen, men nu vil jeg godt have en lidt smartere system hvis man kan lave noget der er lettere at rebe med når først vinden tager til efter man er taget ud af havnen.

Jeg har et reb i sejlet - et øje i hhv. for- og agterlig og en på hver side i midten så jeg kan binde det overskydende sejl til bommen. Jeg har søgt på google men ikke rigtigt fundet noget.
Har du nogle billeder af noget smart, et link eller en forklaring som jeg kan forstå vil jeg blive glad. biggrin

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ganske enkelt, men udformningen er afhængig af, om du har faldet i cockpit, eller skal på dæk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er godt nok ikke så langt til masten, men jeg er jo lidt mageligt anlagt, så der er fald til cockpit (styrbord for lugen til kahyt. Jeg har også kickenstrap ført til cocpit. Og vil føre cunningham til cockpit. (Er først ved at finde ud af bruge cunningham nu, har altid bare strammet storfald)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du skal ha' trukket rebehullet på forliget ned og ha' en lille skinne med en trille på den ene side af bommen og en lille bøjle bøjle på den anden. Snor fra bøjle, gennem rebehul til trille og frem til mast,. de to rebesnore kan udskiftes med wire, som kan splejses sammen til een, som kan spejses med tovværk, som kan gå til cockpit.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
http://maximalt.dk/Diskussion/0047.htm
det er det system jeg har på min salta, du slækker faldet til storsejlet, og haler ind på din rebeline,helst over et spil, da der skal trækkes hårdt, så gør du rebelinen fast, haler faldet igen, og du har rebet dit storsejl

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hvis du kun har øjer i sejlet til et reb, er det ikke nødvendigt med skinnen, det er kun hvis den samme blok skal bruges til reb 2 også. Vire i stedet for reb lyder umiddelbart som om det vil slide for hårdt på sejldugen.
Om styrbord Jesper
Annonce
Det afbildede system dur ikke, der er intet, som holder forliget tæt til masten, wire brugtes af bla.a. Elvstrøm, samt de kendte Dehlerbåde. Wire fås med overtræk. Selv brugte jeg tovværk, men jeg skulle på dæk og havde kun rebeline agter.
Det viste system er dog i pricippet, det man gør, men udformningen, ikke ok.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg havde nu, trods min maglighed (sikkerhed) tænkt mig at sætte forreste rebeøje fast i svanehalsen, for sejlet sidder ind i hulken og falder alligevel ikke ned af sig selv.
Hvad sætter man bagerst på bommen? frølår, clams eller hvad det nu hedder? Uden det ser helt hjemmelavet ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du la'r rebelinen gå frem til masten, når du alligevel skal derop, og du har frit valg ang. fastgørelse. Jeg rugte en lille klampe, så kunne det løse lige vikles om den.
Hvis du har en rebeline forrest skal storen nok komme ned, men man kan let få hele cockpittet fyldt op med tovender, så jeg gjorde, som du vil gøre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har sådan en lille rulle, den må jeg kunne sætte det rigtige sted.
Men det vil sige at man sejler med snoren/wiren i agter rebehul. Førhen hev jeg jo bare sejlet ned og smed en stump tov gennem øjet, men det er bøvlet at skulle binde en knude.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.
Må jeg komme med et forslag ?
Jeg har set på den tegning fra linket og den er sådan set ret god. Blot skal det foreste nedhal sidde på masten lidt under din svanehals. D.v.s. hvis du sætter en line fast på styrbord siden af masten lader den gå igennem rebeøjet og over til en lille skilpadde blok på Bagbord side af masten så skulle det ikke være et problem med at sejlet trækkes ud af hulkelen. Nu ved jeg godt at nogle vil komme med en indvendning om at så vil sejlet have et problem når bommen skal svinges ud, men netop når du sejler med rebede sejl lader du jo ikke bommen gå ud for at sejle på en lænser. Og linen vil nok kunne skranse lidt i øjet når du går over stag !
Med hensyn til agter rebet ville jeg også monterer en lille skilpadde blok på styrbord side af bommen og efterfølgende en klemklams. På modsatte side skal du blot have et fæste til linen. Husk på at det skal monteres sådan ca 5 cm. længere agter over end hvor rebeøjet i sejlet befinder sig så du får et lille stræk på det "nye underlig"

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis