Akryl-vinduer

Jeg har et par ødelagte akryl-termoruder i min gamle campingvogn. At købe nye er vist hundedyrt. Så jeg overvejer at pille akrylpladen ud af aluminiumsrammen og sætte en lexanplade i i stedet. Lexan er lidt dyrere end acryl, men bliver ikke så nemt ridset, har jeg hørt. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Jeg bruger kun campingvognen om sommeren (den står fast på en naturistcampingplads!), så det er ligemeget med to lag. Men hvordan f..... får jeg akrylen ud af aluminiumsrammerne, uden at ødelægge rammerne. De er ret spinkle. Så vidt jeg kan se er de limet i, men hvad det er for noget lim, er et godt spørgsmål. Kan man opløse akrylen med et eller andet kemisk, efter at have skåret det meste akryl væk, og er det i såfaldt noget giftigt stads, grænsende til det livsfarlige?

Kan jeg løse problemet på helt andre måder? Har nogen ideer, er jeg lutter ører.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste for dig vil nok være at sætte vinduerne i med gummilister lige som dem man bruger i biler og på både. Selvom du kunne skære de gamle vinduer ud af aluminiums listerne, skal akrylen fjernes mekanisk. Og sådan en ældre aluliste tåler ikke at du begynder at "brække" på den.
Og jo Lexan er stærkere i overfladen.

V.h. Håndværkeren
Jo men vinduet skal altså kunne lukkes op. Alulisten er samtidig hængsel. Jeg bliver nød til at prøve at få akrylen ud af de alurammer. Men jeg ved godt de ikke tåler at blive vredet og flået i. Derfor tænkte jeg om der var et eller andet kemisk stads, som kan opløse det sidste akryl, efter jeg har skåret resten væk. Er der nogen der ved det.
Med en varmepistol kan du gøre acrylen blød som smør - og du undgår kemikalier.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det lyder som en rigtig god ide, det med varmepistolen. Men jeg har hørt at akryl kan eksplodere, hvis det bliver for varmt. Er det en and, eller er der andre der har hørt at det kan ske?
Citat fra CampingTommy

Det lyder som en rigtig god ide, det med varmepistolen. Men jeg har hørt at akryl kan eksplodere, hvis det bliver for varmt. Er det en and, eller er der andre der har hørt at det kan ske?


Jeg har arbejdet en del med acryl - savet, filet, limet og bukket med varmepistol / varmetråd - så det lyder som en meget stor and for mig.

Måske er der tænkt på, hvis man smider det i fyret - det har jeg ikke prøvet.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Godt. Du er jo sluppet levende fra det. Så jeg tar' chansen og gør det med varmepistolen. Tak for hjælpen
Citat fra CampingTommy

Godt. Du er jo sluppet levende fra det. Så jeg tar' chansen og gør det med varmepistolen. Tak for hjælpen


Selv tak - og husk arbejdshandsker - det bliver rimeligt varmt. smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

hvis vinduerne sidder fast på vognen bør du nok tage dine forholdsregler mod at varmen forplanter sig til vognen, især hvis den er lavet af kunststof
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis