Spisebordsstole

Jeg har fundet et par gamle stole (klik på stole) på loftet som jeg gerne vil puste lidt liv i igen smile. Jeg har hele sommerferien til det og masser af gåpåmod samt tålmodighed. Jeg tror at træsorten er eg, men er ikke helt sikkerconfused.
Stolene er matte og jeg syntes at de blev rigtig flotte da jeg støvede dem af med en fugtig klud. Som i kan se er der også lidt maling på stolene, det skal jeg selvfølgelig også have fjernet. De er desuden ikke lige matte og det hele. Hvis der er nogen derude der har en smule kendskab til hvordan jeg puster lidt liv i disse gamle stole vil jeg være meget taknemmeligrolleyes.

Og mig der lige troede at det var så nemt...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo træsorten er ganske rigtig eg.

Først bør du fjerne malingen, eksempelvis med lak/malingsfjerner. Så giver du dem en gang grundrens eller salmiakspiritusvask. Hvis ikke det er tilstrækkeligt kan du lysne træet med en oxalsyrevask. Når træet er tørt igen skal det have en tur med ståluld eller evt. fint sandpapir for at tage de fibre, der har rejst sig.

Derefter er det lidt op til dig i forhold til udseende og brug. Jeg går ud fra du ikke ønsker at male dem, men lade træet stå frem. Så kan du eksempelvis sæbe/ludbehandle, lakere eller oliere stolene. Det eneste der er sikkert er, at du skal efterbehandle dem, for selv om de ser flotte ud uden behandling holder det ikke til brug, da pletter og solens lys hurtigt vil gulne træet.
Citat fra Lars ON

Når træet er tørt igen skal det have en tur med ståluld eller evt. fint sandpapir for at tage de fibre, der har rejst sig.


Jeg vil da fraråde at bruge ståluld sammen med egetræ. Det bliver grimt. Men meget fint sandpapir - det er super.

WS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det er da vist rigtig at ammoniak og ståluld går i forbindelse med garvessyren i eg.

Slet alt om anvendelse af salmiakspiritus og ståluld. Brug grundrens og sandpapir, men endelig meget fint papir med en skånsom hånd, så det ikke bliver ridset at se på.
Hvor er i bare seje! Jeg kan ikke vente med at gå i gang! :-) Det kan være jeg burde oploade et par billeder af processen. Det kunne være andre ville kunne få glæde af det. :-)

Og mig der lige troede at det var så nemt...
Nu ikke hængeører, det er relativt enkelt, og det tager såmænd ikke så lnag tid. Rengøringen tager jo lidt tid, og det gør efterbehandlingen selvfølgelig også, men hovedparten af tiden går jo med tørring mellem processerne.

Billeder af projektet imødeses wink
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Okay, så jeg var nede hos malermester der ikke mente at jeg skulle bruge lak/malingfjerner da stolene var olierede. Han anbefalede at jeg sleb dem ned wink.
Det er jeg så gået i gang med, men der er riller i stolene og de tager lang tid at slibe ned ! Indtil videre har jeg brugt sandpapir korn 120. Men der må være en nemmere måde at gøre det på. (Håber jeg :rolleyessmile for ellers kommer det til at tage hele ferien! Her et billede hvor jeg stadig mangler en rille (den til venstre).

På forhånd tak biggrin

Og mig der lige troede at det var så nemt...
Før du begynder at slibe bør du nu stadig få affedtet stolene (og rejst fibrene). Med en grundrens (malerrens eller hvad det nu hedder afhængigt af fabrikat) og en stiv børste skal du give stolene en grundig rengøring, også i rillerne, og derefter skylle dem i rent vand. Når de er tørre kan du så begynde med sandpapiret. Jeg tror du vil opleve at opgaven bliver noget enklere. 120 papir er ok at lægge ud med, men du skal nok op på 180 eller 240 at slutte af med, hvis du vil undgå at man kan se ridser.
Tak Lars! Du er bare super. Jeg starter med det med samme!

Og mig der lige troede at det var så nemt...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også