Stor låge 180 x 200 cm.

Har lige lavet et træskur til motorcyklen, og mangler kun at lave en solid låge på ca. 180 cm. i bredden og ca. 200 cm i højden. MEN det er jo en stor låge, er der noget særligt jeg skal være obs på??? Regner med at bruge 4 stabelhængsler i en stor dimension og så lave en solid ramme jeg beklæder med brædder magen til resten af skuret. Den bliver temmelig tung men mon ikke 4 store hængsler kan holde den?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor laver du ikke 2 på 90 ?? så behøver du ikke at åbne det hele når det kun er dig der skal ind og ud

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg har engang lavet en tilsvarende stor låge, med 100 mm isolering i. Den blev godt nok meget tung. Jeg kunne næsten ikke selv rejse den op fra liggende. Den fik 2 af de meget store hængsler og det gik udmærket i de 3-4 år jeg fulgte den.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Grenå

Har lige lavet et træskur til motorcyklen, og mangler kun at lave en solid låge på ca. 180 cm. i bredden og ca. 200 cm i højden. MEN det er jo en stor låge, er der noget særligt jeg skal være obs på??? Regner med at bruge 4 stabelhængsler i en stor dimension og så lave en solid ramme jeg beklæder med brædder magen til resten af skuret. Den bliver temmelig tung men mon ikke 4 store hængsler kan holde den?


Jeg er lige med på en lytter - jeg har selv overvejet en lign. port bare dobbelt så bred...

Min løsning ville være at lave rammen i stål og støbe en HEB140 1,5 meter ned i en ordentlig betonklods og så hæfte porten derpå...
znapster: Jeg håber du har en kranvogn, gaffeltruck når den låge skal op og hænge. Med mindre du beklæder den efter den er hængt op. Så kan du håbe den aldrig skal af igenwink
Når nu du laver så stor en låge, vil det som tidliger sagt i denne tråd, være lige for at dele den i to.. ellers kunne du jo lave en skyde "port" i stedet, du kan købe skinne og beslag for ca 500 kr i din lokale trælast, det holder med garanti og er langt lettere at bruge i det daglige.

Mvh

<p>Peter Madsen</p>
Ja - jeg troede jo ikke dette skulle komme ud af min mund.... men en (sporet) krydsfinerplade er hamrende god som beklædning på en port. Den bedste afstivning, du kan tænke dig.
Mine porte er lavet af reglar, 120 cm brede og 2 meter høje - så vidt jeg kan se ud fra konstruktionen, er det kun yderbeklædningen, der er skiftet på dem (så rammen er 65 år gl... og hænger ikke)
Hænglerne er store stalddørshængsler.

Portens vægt (på din skitserede løsning) er ikke noget problem, men det udadgående træk på konstruktionen, når den er åben, er vildt højt - jeg ville ikke tro, det kan være en sund konstruktion på sigt (med mindre du har en nedstøbt forankring i stål).

Jeg har ændret min port, så den ene fløj fungerer som dør i det daglige (den anden "fastmonteret" med et par aflåselige rigler).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis