Fundament konstruktion

Hej,

Jeg leder efter en god beskrivelse af hvordan man laver fundament til et parcelhuse. Er der bøger som beskriver fundament konstruktion eller er det bygge centrene i form af vejledninger der har den 'rigtige' information?

Blandt andet er nogle de information jeg søger:
- hvor tyk skal sandpuden være
- hvordan laves dræn til kælder
- hvor meget armering skal der i soklen, den bedste placering af denne, hvordan holdes armering på den korrekte placering under beton påfyldning
- hvordan ligges et 'korrekt' isoleringslag ovenpå sandpuden.
- hvordan konstrueres et korrekt fundament i flere plan, og evt forskudt plan
- hvordan er fordelingen mellem slidlag / beton lag.
- etc.

Jeg har googlet en del, men synes ikke jeg finder noget regel sæt som beskriver fra a-z hvordan et fundament skal laves.
Jeg forestiller mig at der er regler om styrke, isoleringsevne og andre tørre tal og så at man ud fra tradition har fundet en række produkter og løsninger som lever op til de krav.

Hilsen
Kim
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du stiller en del spørgsmål. Og de er ikke helt lige til at svare på....

Men lidt har jeg forsøgt at fylde på...

- hvor tyk skal sandpuden være - Det afhænger jo helt af den bund der er og hvad du vil bygge. Her må du have anvisningerne efter at der er udarbejdet en geologisk rapport. Den kan man ikke lige selv udfærdige ( altså med mindre man er geolog eller lignende )

- hvordan laves dræn til kælder - Det du tænker på er sikkert et omfangsdræn. Her drænes der rundt om kælderen, for at holde denne tør. Husk at montere platonplader udvendig på soklen. det er nogle "vaflede" plader der tillader en vis ventilation op langs soklen og er en rigtig god opfindelse.

- hvor meget armering skal der i soklen, den bedste placering af denne, hvordan holdes armering på den korrekte placering under beton påfyldning - Armeringskravet får du fra din geologiiske rapport. Den er forskellig efter jordbundens beskaffenhed. Men som oftest er der altid 3 stk ø12 tentostål i bund og top af fundamentet. men der kan kræves mere pga styrke.

- hvordan ligges et 'korrekt' isoleringslag ovenpå sandpuden. - Du graver ud inde i fundamentet og lægger dine rør til kloak ( eller rettere får en autoriseret til det) og så komprimeres bunden og rettes af helt plan. Herefter er det blot at udlægge flamingopladerne. Tykkelsen afhænger af hvilken energiklasse du vil bygge i og øvrig opbygning af huset.

- hvordan er fordelingen mellem slidlag / beton lag. - Du kan støbe gulvet i en arbejdsgang. Ellers er det vel noget med 10 cm klaplag og 4-5 cm slidlag.

MVH Njord
Du spørger hvor reglerne findes. Det gør de i form af BR08 og de tilhørende SBi anvisninger. Specielt er der et afsnit omkring konstruktioner og deres dimensionering. Du kan finde BR08 her:

http://www.ebst.dk/br08.dk

SBi anvisningerne findes også der. Derfra linkes til en del standarder som du kan få på biblioteker eller købe diverse steder fra.

Spørgsmålet er jo så bare hvordan man omsætter teori til praksis. BR08 beskriver ikke hvordan man skal gøre, men kun hvad man skal opfylde. Det er der man har mange muligheder. Den måde njord beskriver er nok den mest almindelige måde at løse problemstillingen på, men der findes andre metoder. Eksempelvis Sundolitt's F-sokkel, som ikke graves i dybden men lægges direkte ovenpå en sandpude som en flydende sokkel. (Jvf. en anden tråd hvor jeg beskriver vores projekt). Det er der også flere måder at gøre på, men svenskerne har gjort det i mange år da det er svært (og spild af tid) at grave sig ned i granit.

Et par enkelte kommentarer til njord's udemærkede beskrivelse:

Isoleringslag på sandpuden - det er bedst at det lægges i mindst 2 lag og at de lægges i forband for at undgå kuldebroer

Slidlag/betonlag - også kaldet terrændæk. Støbes i dag typisk i 1 arbejdsgang og er på 10 - 12 cm. Dog undtages vådrum hvor der typisk sænkes 4 cm og derefter lægges et slidlag med fald. Igen er der ingen regler for hvordan - kun regler om fald og faldets størrelse.
Jeg kan kun tilslutte mig muligheden med fx. Sundolitt's F-sokkel. det er tilsyneladende ret enkelt at arbejde med og der findes da også andre der benytter samme princip.

Ulempen er at der skal bankes en sandpude op i en vis styrke. Det er så spørgsmålet om man selv tør gøre det.... Hvem kan måle styrken på puden inden man lægger isoleringen ud.

Desværre (er der mig bekendt) ikke nogen af disse "ligge ovenpå sokler" der er godkendt til mere end 1 eller 1½ plans byggeri.

Personligt ville jeg også gerne bruge systemet men dog med en ekstra tyk bund isolering. Da jeg næste gang vil bygge et passivhus. Og her er isolering jo altid kærkommen. System mæssigt er der tilsyneladende ikke mere end en enkel isoleringstykklse at vælge, desværre...

MVH Njord
Njord - din information om F-soklen er ikke helt korrekt omkring isoleringslaget. Vi har 50 cm isolering under hele huset (dvs. 20 cm ekstra - også under sokkel-randen). Man skal bare sørge for at den del der lægges under støbeformene også ligger i forband og har trykstyrke magen til F-soklen (dvs. 250). Under terrændæk ligger der 3 lag i forband - 20 + 15 +15. Dette giver en U-værdi på bare 0,07. Vi har ikke fået lavet en linietabsberegning, men det skulle også være helt fin.
Tak for de glimrende svar.

Desværre er 1½ ikke helt nok til vores formål. Ca halvdene er i 2-plan og resten i 1 plan. Og jeg kunne ikke forestille mig at det ville være en god ide at kombinere 2 sokkel metoder i samme byggeri.

Jeg har været inde og læse noget på br08 og de referere videre til sbi teksterne. Jeg bliver lidt overrasket over at man skal betale for disse hæfter / bøger. Men jeg går ud fra at eksempelvis: SBI-181 - fundering af mindre bygninger indeholder byggeteknisk vejledning og eksempel løsninger. Og prisen man skal betale er så for deres anbefalinger i forbindelse med teori -> praksis?

Er det ved hjælp af forskalling at man sikre sig at vådrummet bliver 4 cm lavere end resten?

Ang platon pladerne fandt jeg en beskrivelse af systemet på http://www.pressport.dk/archive/214/pdf/platon_xtra.pdf

Ang korrekt placering af isolering. Hvor mange gange skal man over med en stamper før sandet er komprimeret korrekt. Og hvor mange cm tykkelse af gangen kan man komprimere?

Jeg kan nok blive ved at være en spørge Jørgen men skal nok stoppe nu.. for en stund smile

Hilsen
Kim
Citat fra kimb


Jeg har været inde og læse noget på br08 og de referere videre til sbi teksterne. Jeg bliver lidt overrasket over at man skal betale for disse hæfter / bøger. Men jeg går ud fra at eksempelvis: SBI-181 - fundering af mindre bygninger indeholder byggeteknisk vejledning og eksempel løsninger. Og prisen man skal betale er så for deres anbefalinger i forbindelse med teori -> praksis?



Ja - alternativet er jo at staten - dvs. skatteyderne betaler :-)

Citat fra kimb

Er det ved hjælp af forskalling at man sikre sig at vådrummet bliver 4 cm lavere end resten?


Det er da i hvert fald en måde (nok også den mest almindelige), men det behøver jo ikke lige præcist at være 4 cm - det er bare en ca. tal da du jo skal lægge et plant slidlag ovenpå.

Citat fra kimb

Ang korrekt placering af isolering. Hvor mange gange skal man over med en stamper før sandet er komprimeret korrekt. Og hvor mange cm tykkelse af gangen kan man komprimere?


Det er desværre umuligt at svare på - det afhænger nemlig af: Hvilke stamper du bruger og hvor vådt sandet er. En stampers data angiver hvor stort et tryk den leverer og hvor dybt. Hvis sandet er helt knastørt kan du ikke stampe det, ligesom du heller ikke kan hvis det driver af vand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis