Gevind i træ hvordan.

Hej allesammen.

Hvordan kan man lave gevind i træ. og kan man i det hele taget det.

mvh
Tomas

Tomas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med et gevindjern!

Der findes specielt værktøj til den slags. Jeg går ud fra at du mener et givind, som fx en spindel til høvlebænken! Det er dog kun på temmelig gamle modeller man ser spindler i træ. På de fleste er der en spindel af et stykke stål. Det er jo noget mere holdbart.

MVH Njord
Nåhhh.... Ikea er nu ellers også lige begyndt på det. De har et lille stykke stål som der hamres fast (som søm) i træet, og så er selve gevindet i stålet.
Jeg kunne dog ikke tænke mig at lave et faktisk gevind i træ, da, som njord siger, det ikke er specielt holdbart. Du skal i hvertfald have nogle gode store tykkelser på gevindet.
Jeg aner ikke en disse om, hvordan man laver disse gevind i træ, men det var tidligere meget almindeligt, at bordben var skruet op i "sargen" (Hedder det ikke sådan?)
På gamle kalkkoste, var håndtaget også forsynet med gevind i træ.

Kolding var i hvert fald tidligere kendt for børstenbindervirksomheder, så måske der findes folk med kendskab til denne produktion! :-)
Folk med forstand på gammel møbelfremstilling ved sikkert. hvordan det er gået for sig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det kan man jo godt, men det har du fundet ud af. Du kan skære indv. og udv. gevind på en drejebænk med norton gearkasse. Hvis træet er tilstrækkelig hårdt er det også muligt med snittap eller bakke at skære hhv. ind- og udvendigt gevind. Som twist nævner kan du lave et gevindbøs i metal, som så dimensioneres alt efter hvilke kræfter der kommer til at påvirke skidtet.
Så hvis det kun var for den leksikale oplysning, så ja. Hvis du har tænkt dig at bruge det til noget, så skal du nok lige fortælle til hvad.

Peace through superior firepower.

der findes snittap og vindejern til træ gevind
og gevindet bliver skårt i flere fagsser i en arbejdsgang.!

prøv skrive trægevind værktøj i nettet.
er der valgmuligheder.af matrialer og værktøj.!

jeg har set dem i træværksted i assens på krabbelykkevej.
Annonce
Tak for de mange svar, men jeg tænkte på om man ikke kan købe en eller anden form for gevindinsats i stedet for

mvh
Tomas

Tomas

saveniels.

bingo det er denne model jeg har set. bare en ældre udgave af dem.!

tc1806.

hvor store skal gevindet være.!

det kan godt være en problem.

gevindinsats er det til gevind skæremaskine.
eller vindejern.!

er det til håndkraft eller maskinkraft.!
man tage ikke skade af at prøve at spøre tømmerværksted af
eller snekkerværksted.!
eller høvlebænk fabrikken.!

prøv at kikke i nettet efter gevind insatse til træ.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis