Bygge hus, på landet. Grunden ?

Davs

Vi går i tankerne, om at bygge hus på landet, omkring Randers. Men som alle ved, er det jo svært at finde en grund sådanne steder. Vi forestiller os en grund på ca. 10.000 kvm, (til hobby hestehold)

Vores snak falder så på, hvordan man finder sådan en grund, hvortil jeg vil høre om I har nogle inspark ?

Det virker lidt underligt, at gå ud og spørge en landmand, om han lige har 10.000 kvm jord han vil af med, og dertil kommer om det overhovedet er muligt at få bygget på den eventuelle grund..

Vi sidder i hus nu, som vi har renoveret, og ønsker denne gang at bygge nyt.

Mvh.
Sten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De større gårde køber ofte de små nabogårde ene og alene for at få jorden (for at kunne have flere dyr i deres egne stalde). Bygningerne står så bare og forfalder da de tit er for dårlige at bruge. Måske kan du finde sådan en og så købe grunden med bygningerne og få en lille sjat jord med til omkring bygningerne. Det burde være til at finde, men du skal nok ud og kigge hos ejendomsmæglere der handler med gårde og ikke parcelhuse/huse på landet. Jeg kan altså ikke lige huske hvad de hedder og kender ikke nogen omkring Randers, men måske andre kan. Husk at få afklaret med kommunen på forhånd hvad du må og ikke må med bygningerne når det er landzone med erhvervsbygninger. Ofte skal du f.eks. bygge inden for samme rammer (fundament-størrelse) og det er jo ikke lige sikkert det passer jer.
Det var måske en ide at kontakte en landbrugsmægler og tilkendegive jeres interesse for at erhverve et nedlagt landbrug.
Landbrugsrådgivningskontorer varetager i nogle tilfælde også handel med landejendomme.
Er eksisterende stuehus placering uheldig, f.eks. meget tæt på vej, vil det ofte være muligt at få godkendt en lille flytning, men tag ikke noget for givet!
NB: ved udstykning skal det nye matrikkel udgøre minimum 15.000m2.

 

Det lyder som en rigtig god idé....Har du et eksempel på en landbrugsmægler?? kan evt. prøve home, og de store, de sælger vist lidt landbrug.

Hvor får du fra at ved udstykning, skal en ny matrikkel udgøre 15.000m2 ??? Jeg har set flere eksempler på her omkring randers, at landmænd har udstykket hans jord, til små grunde på 1000kvm..


Citat fra Decollage

Det var måske en ide at kontakte en landbrugsmægler og tilkendegive jeres interesse for at erhverve et nedlagt landbrug.
Landbrugsrådgivningskontorer varetager i nogle tilfælde også handel med landejendomme.
Er eksisterende stuehus placering uheldig, f.eks. meget tæt på vej, vil det ofte være muligt at få godkendt en lille flytning, men tag ikke noget for givet!
NB: ved udstykning skal det nye matrikkel udgøre minimum 15.000m2.
Citat fra StenKrog

Hvor får du fra at ved udstykning, skal en ny matrikkel udgøre 15.000m2 ??? Jeg har set flere eksempler på her omkring randers, at landmænd har udstykket hans jord, til små grunde på 1000kvm..


Ja, det må vel afhænge af lokalplanen for området, så det vil variere over hele landet.

Her i villakvarteret hvor jeg bor, skal en grund f.eks være mindst 800 m2 og mindre end 1200 m2.

mvh
Jørgen
Det er ikke lokalplanen der bestemmer det når det er et landbrug. Det er for at undgå at grunden kun bliver på 3000 kvm. Det er årsagen til det store grundareal. Desværre kan der søges en ny udstykning bagefter så det ender 3000 kvm. Men det er ikke særlig tit den går igennem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis