kan man smøre Kalk på sort tagpap?

Jeg er bosiddende i 1000 meters højde på sydsiden af Sierra Nevada i Andalusien. Min tagbeklædning er sort tagpap, så det kan vel ikke undre nogen at det bliver temmelig hedt når vi når 35 grader i skyggen om en 14 dages tid. Jeg har eksperimenteret med forskellige overdækninger for at skygge taget i sommer månederne, men den heftige vind i bjergene volder mig problemer.
Jeg overvejer nu at kalke mine tagflader hvide om sommeren. Den første regn i efteråret burde vaske det meste af igen, så jeg fortsat har en anvendelig solvarme på taget om vinteren. Mit spørgsmål er om der er nogen, som har en mening om kombinationen af alkalisk (kraftig base) kalk og tjæren i mit tagpap. Umddelbart ser jeg ikke selv nogen grund til bekymring, men jeg vil hellere spørge for en sikkerheds skyld. Det vill jo være en skam hvis pappe begyndte at krakelere.
på forhånd tak,

Jim
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jim.
Jeg tror du skal bruge noget skygge pasta istedet for, det er noget man bruger på drivhuse, og så fjernes af regnen igen efterhånden.

V.h.. håndværkeren
Kan ikke lige svare dig her og nu på det med kalken. Men du kan da få et paplag på som ikke er sort du kan få det i Hvidt. Og med alu og kobber på oversiden. Du kan se de pap typer på min hjemmeside

Hilsen tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------www.jtt-entreprise.dk

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg tror det er en rigtig dårlig ide at kalke på pap, da jeg er sikker på at papet og kalken går i forbindelse med hinanden.

En anden form for tagbelægning tror jeg er en langt bedre løsning.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hvis huset er isoleret fornuftigt, mon så ikke det er begrænset hvor meget opvarmning du får via et sort tag i venterperioden? Min pointe er, at det nok ikke er et forhold der bør lægges for megen vægt på.

Jeg er enig i med flere af de andre i, at det nok er tagbelægningen/konstruktionen man bør se på, hvis forholdet skal bedres væsentligt.

Med en lidt længere horisont kunne man jo også plante sig et træ eller to, der kunne vokse op og give lidt skygge for solen og læ for vinden. I 1000m dernede er du vel ikke over trægrænsen?
Citat fra Håndværkeren

Jeg tror du skal bruge noget skygge pasta istedet for, det er noget man bruger på drivhuse, og så fjernes af regnen igen efterhånden.

Det lyder fornuftigt med skygge pasta, tak for det forslag. Er der nogen som ved hvor det kan bestilles? Jeg skal jo have det sendt hernedrolleyes
Jeg må lige minde d'herrer som foreslår et extra lag pap i anden farve om, at jeg befinder mig i Andalusien. Hernede er der desværre et yderst begrænset udvalg af materialer. Tagpap fås i sort og mørekegrønt og derved bliver det. Det tog mig 2 år at finde gipsplader f.eks. og da jeg endelig fandt et lager i Granada var det en nyhed på disse kanter! Hvad angår min tag isolering, så er den begrænset, og temperaturerne hernede om sommeren er meget voldsomme. Normal kan den termiske masse fra mine gipsplader ikke rumme mere omkring 4 om eftermiddagen. Så går det elles raskt deropad med temperaturen, som ofte ender på 38 Grader C omkring kl 18. Så det er bestem et problem der skal tages hånd om.
Tak for interessen og jeres hurtige hjælpsmile
Annonce
Nu du vil have sendt det derned til dig. Mon ikke du kan finde et anerkendt mærke på nettet evt på nogle danske sider. og så søge på nogle spanske sider efterfølgende, når du nu ved hvad du skal søge efter. Så skal det måske ikke sendes så langt!?!
Jeg kommer lige i tanke om, at en opslemning af hvid ler må være nogenlunde base neutral. Desuden er der stadig ingen sikre meldinger på om kalken overhovedet udgør et problem for tagpappens egenskaber.
Jeg er iøvrigt ening i at vinter opvarmningen er et mindre gode i forhold til den hastigt stigende sommer temperatur, så skidt med om farven bliver hængende over vinteren.
Jeg ved at læsket kalk; det man bruger til at blande op med vand er meget ætsende i ren tilstand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis