Motorstop..??

Ville lige høre hvad i andre gør hvis i får motorstop på havet... hvem kontakter man ovs..?? er ejer af en holstrebro z16 med kabine og 6hk kosør.. ikke lige en med åregafler..

Hald
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra [email protected]

Ville lige høre hvad i andre gør hvis i får motorstop på havet... hvem kontakter man ovs..?? er ejer af en holstrebro z16 med kabine og 6hk kosør.. ikke lige en med åregafler..

Hald


Hej Hald.
Tjah hvad gør du så, se i mange år var det ret almindeligt at man havde et par padler liggende i sin motorbåd. Der er da sket det at nogle har revet bundbræderne op og brugt dem som padler, i vore dage er det ikke muligt da dørken i de fleste tilfælde er støbt fast.
Du kan vrikke båden hvis du anbringer en kraftig åregaffel ude agter, så behøver du kun en lang åre. Teknikken med at vrikke er slet ikke så svært, og selv ret store både kan drives fremad på den måde.
Du har vel en Mobil tlf. så du kan ringe til familien eller nogle venner, i lidt større både havde man ofte VHF anlæg førhen. Nu ved jeg jo ikke om du har forstillet dig at sejle meget langt, over Atlanten eller lignende, men mon dog.
I Danmark kan du stort set alle steder nå med din mobil tlf.

V.h. Håndværkeren
Hej Hald.

Det er intet problem at komme udenfor mobiltelefonens rækkevidde i Danmark. I Kattegat kan det godt lade sig gøre - måske har jeg valgt forkert operatør???.

Som 15 årig fik jeg (for mange år siden) motorstop med en 6HK Marstalmotor. Jeg havde ingen begreb om reperationer, og da der ikke kom gnist af at rense tændrøret kunne vi ikke gøre andet end at kaste anker da vi drev mod et stenrev ved Lollands sydøstlige kyst. Om bord havde vi en håndholdt VHF med begrænset rækkevidde. Det var dog alligevel nok til at få kontakt til brovagten i Nyk.F der igen kontaktede Gedser Redningsstation. På den vis blev vi bugseret tilbage til Gedser havn.

Derefter lærte min far mig hvilke reperationer/procedurer man selv kan udføre til søs. På en Marstal-/Korsørmotor er der ikke de store ting der kan være galt hvis der er gnist og benzin.

Men: Tæt på land - Telefon/VHF - padl (kender folk der er padlet flere mil med et øsekar i en Nysted kabinebåd).

Langt fra land - VHF og signaler til forbisejlende, overvej evt om vind og strøm fører dig nærmere land.
Hej.
Nu kan jeg jo saktens være spydig, da vi har sejl på, men jeg ville selv, hvis det var en motorbåd, montere et lille piskeris på hækken, evt bare en lille 4-6 HK. så kan man da altid komme i land igen.
Mvh autoole
Jaaah ! man kan også gå med livrem og seler !
Eller som en og anden foreslog engang, købe 5 Km. 25 mm line, binde den ene ende fast på broen og den anden ende fast bag på skivet.
Hvis du ikke har så meget tillid til din motor, så bliv hjemme, kunne man også sige.
Jeg ved at du til din Z 16 kan få en sejlrig, så er du da mere sikret.
Til dig Autoole, før hen kunne man ligge i timer ude på eks. sundet og vente på vinden, det var forbundet med skam at blive slæbt eller at have sådan et maskimekanisk monstrum ombord, det ødelagde jo også slippet at have sådan en "slagpøs" af en skrue siddende der agter.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Nu kunne man ud af svarene tro at, motorer altid går i stå i magsvejr, men chancen for maskinstop er vel større i vejr, hvor tankindhold mm. rystes godt rundt. Så kommer man ikke langt med et øsekar, men et must i enhver båd må være et anker, som kan holde en, hvor man er, hvis der er fare for at drive til havs, drive ind i store sten, havnemole eller andre ubehagelige ting. Et kort som man ved, hvor man er på eller en navigator, som kan oplyse position er en god ting.
En mobil vil række i mange kystnære områder, en vhf er bedre, men evt landkald bør altid beskrive problemet og evt. fare, så man ikke starter et redningsrace, hvis der ikke er fare på færde, men bare behøver bugsering.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
På trods af vejret så giver en padel altid en god selvtillid, fx har man en mulighed for at komme ud af en sejlrende på den måde man helst selv vil - inden man kaster sit anker og derefter overvejer situationen.
I biltema i Sverige, kan man købe en smart en med teleskop håndtag og stort set ingen penge, og så er den nem at stuve afvejen.

En anden løsning kan være en af de nye reserve påhængsmotorer. Jeg lå den anden dag og læste i et af sommerens mange sejlkataloger, og der er lavet en smart letvægts motor der leveres i en en salgskøjesæk, til netop dette formål.
Når haveriet er ud, foldes motoren ud - monteres og så går det hjemad eller i havn.
Ydelsen var noget i retning af - en H-båd kan drives fremad med 4 knob jeg tror det var 60 sømil, på standard batteriet, og hvis det ikke er nok kan man sandsynligvis slutte det til båden akkumolator og fortsætte.

Bladene ligger på båden, så jeg vender lige tilbage med katalog og side.
kan pakkessammen i en

>>Hilsen Lars cool
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis