udvidelse af spær

Hejsa i forbindelse med efterisolering, skal jeg ha udvidet spærrene fra 100 mm til 200 mm. har set at man kan sætte et planke op på siden af den eksisterende og så isolere med 2x100 mm. Spærgsmålet er hvad træ man skal bruge og i hvilke dimensioner (ok har godt fanget at det nok skal være 200 mm på den ene led wink )?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sådan som jeg læser dit spørgsmål ændre du ikke på spærenes bæreevne - hvorfor du blot skal bruge et stykke tømmer der passer i ønsket dimension. Hvis dine nuværende spær f.eks. er 45 mm tykke - køber du bare det billigste stykke tømmer du kan finde i dimensionen 45x200 mm
......men nu hvor jeg lige har læst dit spørgsmål igen - ville jeg da bare købe nogle reglar og sætte på eksisterende spær så de bliver 200 mm tykke. Det er meget hurtigere, billigere og giver præcis samme resultat smile smile

...og så skal du finde et par polakker til at isolere for dig
har faktisk overvejet at gøre dette, men er en reglar på 100x100 ikke forholdsvist bekostelig i forhold til et tyndere stykke tømmer man sætter på siden af de oprindelige spær ? desuden er det en unik mulighed for at rette op på fortidens synder, ved at få den nye flade snor lige hele vejen igennem rummet (der skal senere forskalling og gips påwink
Reglar er da vist ikke 100*100. De er snarere 45*95. eller 50*100 hvis de er uhøvlede.
aahhh se nu kommer du jo med endnu flere informationer om projektet. Og jo, hvis spærene ligefrem skal rettes op så skal du bruge en lidt anden fremgangsmåde.

Umiddelbart kan jeg tænke på to måder:

1. du køber nogle reglar eller lign og sætter dem uden på dine gamle spær med lasker

2. du sætter noget træ i rette dimension på siden af eksisterende spær (umuligt at udtale sig om dimensionen da jeg jo ikke ved hvor meget der skal rettes op) - sidste gang jeg var med til noget tilsvarende brugte vi 250 mm spærtømmer - men det afhænger jo meget af hvad der ellers skal laves.
Annonce
kiggede på din billeder af huset. Husk på at der oftest skal være 50 mm udluftning mellem tag of isolering....det må du endelig ikke glemme biggrin biggrin

P.s. mht. til dine skråstivere - tror du skal have en ingeniør på banen for det er da vist en del af huset bærende konstruktion. Ville absolut ikke selv turde flytte dem
tak for de gode svar boso smile undertaget er diffusionsåbent (wutop quadro), så er behøves ikke de 50 mm.

Tror det bliver 200x50 mm spærtømmer på siden af spærrene og så 50x50 mm forskalling med 50 mm isolering på den varme side af dampspærren, så man slipper for at perforerden når der skal laves el.

Lydder det helt hen i vejret ?
- At du skulle konsultere en tømrer??

Diffusionsåbent undertag er der for at kunne transportere fugt ud fra isoleringslaget eller fra den indvendige beboelse hvis din dampspærre ikke er tæt.

Ventilationslaget på de 50mm fra undertag op til lægterne er absolut nødvendigt (laves vha klemlister og skal være i trykimp eller superwood) ellers vil fugt og kondens kunne ophobe sig imellem din klimaskærm (sten/plader etc) og dit undertag - og så rådner lægterne!

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH :
får besøg af en kammerart der er tømmer på fredag wink.

Tag og undertag er under 2 år gammelt, og jeg kan se at dem der lagde undertaget har lagt isolationen direkte op af undertaget. så ventilationsrummet er etableret på den "anden" side af undertaget, hvilket må være fint.
Om man må isolere op til overkant af spær er afhængig af hvilket tag der er. tegl og andre "vel-udluftede" tagtyper må man godt. Ved etenit skal isoleringen være 5 cm fra overkan af spær.
Jeg har selv et etenit tag og skal holde 5 cm afstand for at overholde foreskrifterne.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis