Smøring af aksel

Jeg har en LM27 med en Volvo Penta (MD3B), og er i tvivl om jeg bør smøre akslen (Stævnrøret?). Jeg har netop haft afmonteret den sorte gummipakning som omkrandser hele akslen (indefra motorrummet), og har fyldt op med stævnrørs-fedt for at undgå indtrængning af vand. Det har hjulpet fint, og vandet kommer ikke længere ind i motorrummet.
Mit spørgsmål er så, om denne behandling er tilstrækkelig til også at smøre de lejer som røret drejer rundt i, eller skal der smøres yderligere? Og i givet fald: hvordan gør man?
confused
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu går jeg helt ud fra, at der ikke sidder en smørekop - eller et rør til fedt ned til stævnrørslejet? (Da det er det eneste jeg har været ude for, sidder jeg så også spændt og venter på et indlæg fra en, som har haft med LM'ere at gøre, og et tilsyneladende vedligeholdelsesfrit leje?/vandsmurt?)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det lyder som om pakdåsen er defekt og skal skiftes, din forklaring forstår jeg ikke helt, man da du taler om lejer, går jeg ud fra at der er tale om et stykke sort slange hvori der er anbragt et lejebøs og en pakdåse. Lejet er til at holde det hele centreret, men det er pakdåsen der skal holde tæt. Hvis der ikke er en slange fra en oliebeholder, er det vandsmurt og skal holde tæt uden fedt. Hvis lejet er meget slidt, og ikke centrerer vil der ske en kraftig slitage på pakdåsen. Der findes en type uden lejer, som bare trækkes over akslen og spændes fast på stævnrøret. Enten det er det eller det andet har det en levetid og skal udskiftes når slidt eller mørt. Jeg vil ikke hænges op på en levetid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hmmm.
Lyder som om det du har der er en såkaldt Black Jack tætning.
sådan en fætter er vandsmurt og fedtsmurt
det betyder at fedtet smør der hvor gummipakningen slutter tæt om akslen
så der er stevnrørsfedt ok.

Resten smøres af vand ( husk at rense alle huller i lejet når du er på land )
de sidder udvendigt
efter du er kommet i vandet tager du godt fat om Black Jack drengen HE HE
og klemmer nogle gange ( kan være mange gange )
indtil der kommer vand ind
når du slipper skal den holde tæt
hvis ikke skal du bruge en ny.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Det ville i så tilfælde være en meget sjælden udgave med lejer i. men som sagt kunne det være en løsning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.
Uden at gøre mig klog på LMerne, vil jeg sige at det du ser som et fiberleje, måske er selve stævnrøret, da en del af disse er lavet i fiber.
Pakboksen du taler om, er det en som bare er spændt fast om stævnrøret med eet sp.bånd.
Prøv at se på min hj.side, under volvo penta, der er der billede af kalorius, og er det en sådan, følger du bare hitmans forklaring, dette er måden at gøre det på.
MEN i samme åndedrag, er din motor ikke linet rigtig op, vil din aksel slå, og derved ødelægge pakboksen, så vær sikker på at opliningen er rigtig.
Mvh autoole
Hfar nogen forstand på evinrude? Jeg har fået en gammel en foræret. Kortbenet og sammenrustet. Den har smørenippet på benet, og nogen har fortalt mig, at jeg skal bruge syrefrit fedt. Er det rigtigt? Motoren har serienummeret 3836 M B 9532. Om jeg nogensinde får den til at køre, ved jeg endnu ikke.
Start venligst en ny tråd til dit problem Koba, det forvirrer os andre omkring stævnrør...tak

Hald
Det var ikke med vilje, Rubenhald. Så dum er jeg nemlig ikke. Computeren snød mig. Den slags apparater gør nemlig ikke altid, som brugeren ønsker.
Det var altså det med min Evinrude. Den har serienummeret 3836 M B 9532, hvis det ellers siger nogen noget. Om alderen ved jeg ikke ret meget, men den er jo nok halvgammel. Visse dele er lavet af almindeligt står er er derfor rustet sammen. Den har været udsat for oversvømmelse. På benet sidder en smørenippel. Jeg er blevet fortalt, at der indenfor muligvis sidder fiberlejer, så at jeg skal bruge syrefrit fedt. Er det mon rigtigt? På den ene side sider et betjeningsgreb, som jeg er blevet fortalt er en gearstang. Passer det, og hvad skiftet denne eventuelle gearstang? Foran sidder 2 knapper, som kan drejes rundt. Den ene indeholder tallene 1-3-5-7. Hvad regulerer den? Den anden knap har ingen markeringer og kan drejes 360 grader. Hvad regulerer den? Efter en uges smøring-tæsk, smøring-tæsk og smøring-tæsk har jeg fået næsten alle fastrustede dele løsnet, og måske kan bæstet komme til at køre en dag. Det skal tilføjes, at stemplerne ikke er rustet fast.
Har nogle af de ærede brugere forstand på den slags?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis