Spartling af gipsplader - hvilken tape?

Jeg er efterhånden ret forvirret...

Jeg har tidligere haft professionelle malere til at spartle og sætte filt på gipsplader - de mente ikke at det var nødvendigt at bruge armeringstape af nogen art. 2 x spartling og efterspartling med polyfilla - det er nok. Og så blot acrylfuge i hjørner og sprækker. Det holder fint indtil videre (efter et ½ år :-)).

Nu skal vi selv i gang (på vores 1. sal) og vil derfor naturligvis gøre det perfekt.
Skal der bruges selvklæbende tape a la det her: http://malinghandel.dk/product.asp?product=410&sub=13&page=1
Arbejdsgangen må her være:
1. tape
2. spartel
3. tørre
4. spartel
5. tørre
6. Efterspartling med polyfilla
7. Primer
osv...

Eller skal vi bruge det her tape: http://malinghandel.dk/product.asp?product=412&sub=13&page=1
Arbejdsgangen må her være:
1. Spartel + tape med det samme
2. Tørre
3. Spartel
4. Tørre
5. Efterspartling med polyfilla
osv.

Hvad er bedst, lettest og mest forsvarligt?

Håber meget på gode svar :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dette sprøgsmål er jo en klassiker efterhånden - prøve at søge på det her på siden vi han snakket om det nogle gang...

de professionelle du har brugt har fatter minus (bare fordi man tager penge for sit arbejde betyder det ikke at man ved hvad man gør) du SKAL bruge noget i samlingerne du skal ikke bare spartle..... hvis det skal gøres efter reger og foreskrifter så skal du bruge den papir tape fra dit sidste eksemple... jeg fortrækker dog selv for det meste at bruge selvklæbende tape fordi jeg synes den er klart nemmer at arbejde med og den holder altså fint...

ellers er din fremgangs måde ok men jeg forstår ikke hvorfor du vil Efterspartle med polyfilla - det ville jeg ikke gøre og så mangler du alt så lige at du skal slibe imellem hver gang spartel desværre :-)

altså
1. her vælger du selv
2. spartel
3. tørre
4. slibe

punkt 2-4 gentager du ind til du synes det er plant nok...
Hej PMA

Tak for svaret.
Ja, jeg ved godt at der er mange svar herinde, men ikke nogen der svarer direkte og fyldestgørende på mit spørgsmål.

Hvad kan der i værste fald ske de steder hvor der ikke er sat tape op?
Hvorfor er det nødvendigt at slibe mellem hver spartling? - andet lag hæfter vel lige så godt (eller bedre) på den ru overflade og så længe der ikke er smurt for meget på første gang går det vel an, eller hvad er fordelen ved det andet?
Ideen om efterspartling med polyfilla kommer fra "de professionelle". De brugte en tynd opløsning som de smurte ud på pladerne i alle samlinger og i og mellem skruehuller for at udligne alle ujævnheder. Det så meget fornuftigt ud for en udenforstående.
Men som sagt vil jeg gerne gøre det helt rigtigt så jeg er lutter øren :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jacster

Hvis du udelader tapen risikerer du at få revner i pladesamlingerne. Papirstrimlen går jo netop ind og forstærker - på samme måde som en gipsplade heller ikke holder til meget uden pappet.

Nej, du behøver ikke slibe mellem hver spartling, men du skal sikre dig at alle fremspring "slås af", f.eks med en bred stålspartel.

Det lyder som om "profferne" har fuldspartlet væggen som afslutning - det skulle vel ikke være svenskere, du har haft på besøg?

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej Lunelund

Væggen er ikke fuldspartlet - de har kun spartlet langs skruehuller og i samlinger. De brugte en tynd polyfilla-opløsning som faktisk er ret vanskelig at arbejde med. Resultatat er blevet ok. Og nej, de er danskere :-)
De har vel begge ca. 30 års erfaring som malere, men det kan være at de har sprunget over hvor gærdet er lavest i dette tilfælde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også