Farvning af stof

Er der nogen der ved hvordan man evt. kan male og/eller genopfriske stof?
Ved der noget der hedder tekstilmaling/farve men har også hørt at det kan blive ujævnt farvet og se penselstrøg :s

Sagen er jeg vil genopfriske mit mørkegrå betræk til dørene i min bil til den originale sorte.. Og for at gøre dem lidt federe og utraditionelle ville jeg male nogle røde mønstre på..

Men nu bekymrer det mig også om den røde farve ville kunne blive flot og klar ovenpå det sorte stof mon..
Nogen med erfaring, ideer eller hjælp?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan jo købe noget som man farver stof med.. i en balje eller vaskemaskine. Det må være matas der har sådan noget.
Sort kan man godt farve med når stoffet er gråt. Men rød på sort kræver du bruger noget farve som ligger ovenpå det sorte stof.
Det mest effektive er plastisolfarve, som er en gummie (harpiks) farve som er lidt ala lind vindueskit. Det skal så ligge oven på det sorte stof og hærdes ved ca. 140 grader
Man kan også købe vandbaseret stoffarve, men for at der er røde pigmenter nok oven på det sorte så skal du bruge et ret tykt lag.
Den sidste mulighed er at gå til en skiltemand der også laver tryk på tøj. Han har ofte en folie han kan skærer ud på en plotter i præcis det mønster du vil have og så varmes folien direkte på stoffet i en varmepresse.
Men at indfarve gråt stof i sorte og røde striber kan kun lade sig gøre hvis stoffet er 100% kunststof og hvidt.. så er du over i noget der hedder applikationsfarve som varmes ind i fiberne og farver selve trådene f.eks. som på cykelryttertrøjer. Der er det trykt spejlvendt på noget papir og så varmet ind i stoffet i en varmepresse.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mange mange tak..
Hmm så det nok ikke helt så nemt eller billigt heller så kan godt være det må vente lidt..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Spacio sælger disse farver  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også