Et par sokkel-spørgsmål

Hejsa

Jeg har et hus som fylder 100 år næste år, og vi skal igang med at male huset inden for den nærmeste fremtid.
Huset består af stænkpuds på væggene som vi maler med noget diffusionsåbent maling.

Min tvivl går på vores sokkel, hvor der skal pudses op nogle steder hvor der var løs puds og derefter skal den males.

Vedr. Pudsning, så har jeg læst at huse før ca. 1930 ikke indeholder cement i den brugte mørtel. Derfor går jeg ud fra at jeg ikke må bruge mørtel med cement i til reparation af soklen, eller er det underordnet når det kun handler om små reparationer af 20x20 cm eller lignende? Hvis jeg ikke må bruge cementmørtel skal det vel være en form for kalkmørtel? Hvad skal man bruge der?

Vedr maling, går mit spørsmål på om jeg bare kan gå ud og købe alm. sokkelmaling til min sokkel? Er sådan en sokkelmaling diffusionsåben? Vil en diffusionsåben maling kunne holde fugt ude på en sokkel? Er lidt i tvivl om hvad jeg skal anvende, for det er vel "farligt" at bruge en ikke-diffusionsåben maling til soklen hvis den indtil nu har haft mulighed for at "ånde"?

har smidt et billede af soklen med.

Gode råd modtages gerne smile
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også et hus (bygget 1907) som jeg skal igang med at renovere - incl. sokkel. Du skal bruge en sokkelmaling som er diffusionåben ellers kan den give ballade når det fryser.
Med henblik på den pudsede væg:
Må man ikke bruge cement i sit puds? og i givet fald hvorfor?

MVH

Hansemann
så er spørgsmålet om alle slags sokkelmaling er diffusionsåben. Troede måske at sokkelmalingen skulle være mere tæt for at alt fugt holdes ude.
Jeg synes at have læst at hvis der oprindeligt ikke er anvendt cement i mørtlen i ens hus så må man ikke begynde at reparere med noget der er stærkere end det eksisterende....og det vil det være hvis man begynder at putte cement i sin mørtel. Om det så er rigtigt er en hel anden sag smile
Hvis man ikke bruger cement i pudsen hvordan får man den så til at blive hård??? mener du ikke at man ikke må bruge mørtel der indeholder kalk?? dvs. kun grus, cement og vand.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

njaar....tror det kan være en misforståelse.
Det er korrekt at man før i tiden anvendte ren kalk mørtelk, uden tilsætning af cement, ved opmuring af teglsten.
Men her taler vi om sokkel, og der tror jeg der er anvendt cement. Det kan sagtens være en 'tynd' blanding (cement var sikkert dyr dengang!), som idag virker porøs.
For teglstens mur opbygget med ren kalk mørtel er det korrekt du skal være forsigtig med at benytte en for stærk blanding til f.eks. pudsning.
Det er tilfældet i mit hus. Mureren anbefalede mit at pudse med en 17:1 blanding (17 dele kalk mørtel, 1 del cement).
Min sokkel trænger også til reperation nogle steder pga frostsprængning. Mureren forklarede jeg skulle banke alt det løse væk, rense af med en højtryksrenser, afrense med algedræber og lade det stå et par dage. Vaske igen, børste noget flisklæb på (frost bestandig), og der efter reparere med beton blanding (4 dele sand, 1 del cement).

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også