Kældergulvet skal bankes op

Hej...
Jeg har et spørgsmål, som for alle Jer handymen godt kan virke lidt banalt, men jeg vil være helt sikker... Min mand er ved at være træt at mine evindelige spørgsmål.
Så her kommer det til Jer i stedet for... Vi har en kælder, som vi ønsker at gøre lidt ved for at den bliver mere anvendelig. Vi vil banke det betongulv op, som ligger der (og som er meget ujævnt), herefter vil vi have lagt gulvvarme og støbt. Mit spørgsmål er... Kan vi godt bare banke hele kældergulvet op uden at der bliver skader på huset??? Jeg tænker på sætningsskader... Er jo godt klar over,at vi ikke skal "grave ind under væggene" men alligevel kan det da godt gøre mig bekymret. Et tre etagers hus med kæmpe revner er ikke lige en del af mit renoverings projekt! Kan i hjælpesmile ????
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]

Mvh Jax
Citat fra Trunte

Hej...
Jeg har et spørgsmål, som for alle Jer handymen godt kan virke lidt banalt, men jeg vil være helt sikker... Min mand er ved at være træt at mine evindelige spørgsmål.
Så her kommer det til Jer i stedet for... Vi har en kælder, som vi ønsker at gøre lidt ved for at den bliver mere anvendelig. Vi vil banke det betongulv op, som ligger der (og som er meget ujævnt), herefter vil vi have lagt gulvvarme og støbt. Mit spørgsmål er... Kan vi godt bare banke hele kældergulvet op uden at der bliver skader på huset??? Jeg tænker på sætningsskader... Er jo godt klar over,at vi ikke skal "grave ind under væggene" men alligevel kan det da godt gøre mig bekymret. Et tre etagers hus med kæmpe revner er ikke lige en del af mit renoverings projekt! Kan i hjælpesmile ????



pas på!!! http://ekstrabladet.dk/112/article986631.ece

i teorien bliver i nød til at udgrave hele gulvet...medmindre rumopdeligen gør at i kan støbe i flere omgange...
Hej Trunte

Jeg har et hus der efter beskrivelsen minder om jeres, og gik for et par år siden med en lignende ide. Gud ske lov bankede jeg først et lille hul langs med fundamentet og fandt ud af at fundamentet blot gik ca. 20 cm. med under gulvet. Jeg droppede derfor tanken, idet jeg ikke kunne overskue at skulle til at "forlænge" fundamentet meter for meter, for så derefter at banke resten af gulvet op o.s.v. Så før I går igang så undersøg hvordan huset er funderet.

Løsningen hos mig blev at jeg købte et stak billige fliser hos Jem og Fix og lagde dem oven på det eksisterende gulv, en løsning som jeg siden har været ganske tilfreds med.

Hilsen
Allan
Ville bare være rigtig træt af et koldt klinkegulv, som alt andet end lige altid vil føles koldt, men okay jeg ville også være ret træt af at komme i TV2 nyhederne fordi vores hus spærrer halvdelen af vejen, fordi det er væltet.... smile Så måske er klinker direkte på det eksisterende gulv den rette løsning??!!
Kunne man så ikke holde sig en halv meter fra ydervæggene, og så nøjes med i det mindste den bekvemmelighed, det dog alligevel ville give. Hvor tit står man så tæt på væggen?
Jeg forstår det som om, at det ikke er et spørgsmål om at uddybe kælderen.
Og ja jeg ved godt at det ikke er det optimale mht isolering.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej Trunte og KTM

Det med at lade en 1/2 meter af gulvet blive stående vil jeg anse for værende en dristig løsning, som må bero på om man har tiltro til kvaliten af den beton der er anvendt og jordbundens beskaffenhed, idet gulvet i den nuværende situation, som jeg opfatter det er en del af husets fundamentet.

Skal der laves en isolering som var Truntes forslag må løsningen være at man en enkelt meter af gangen laver sit fundament dybere, hvilket jeg stadig vil opfatte som risikobetonet.

Alternativt kan man hvis der er rigelig lofthøjde blot lægge en isolering oven på det eksisterende.

Alternativt så køb dig et par hjemmesutter som du tager på når du opholder dig i kælderen :-), så kan du sagtens klare dig med en fliseløsning. (fungerer fint hjemme hos os). og du kan du samtidig så sove roligt om natten.

Hilsen
Allan
Kan i ikke bare, tage et rum ad gangen, start evt. med det som er længst væk fra jeres kommende gulvvarmefordeler/fyret

Så er jeg næsten sikker på at i ikke har noget at frygte, da resten af gulvene holder "styr" på huset.

Jeg er godt klar over at det ville være nemmest at få det hele væk på en gang, men hellere være på den sikre side smile

Venlig hilsen

Klaus
PS

Som bonus oplysning kan jeg berette at temperaturen er ret konstant i vores kælder og ligger på 16-18 grader året rundt. Hvilket om sommeren faktisk gør at det er husets mest behagelige rum at opholde sig i, og mange gange også er det eneste sted hvor man med rimlighed kan falde i søvn/sove middagslur m.m. når det er varmt udenfor. Man kan sagten hænge en hængekøje op mellem 2 kældervægge.

Så lad være med at se så sort på det, du har faktisk nogle rum som muliggør at du kan overleve en dansk sommer uden at installere airkondition :-).

Hilsen
Allan
Tak for responsen til alle....
Nu tænker jeg.... Vi skal have lagt dræn om huset udvendigt (af professionelle)... Hvis man nu fik gjort dette først, så finder man vel hurtigt ud af hvor langt fundamentet rager ned??? Hvis det viser sig at det kun er 20 cm... tjah så må vi jo opgive planen om gulvvarme, da jeg under ingen omstændigheder magter at skal understøtte meter for meter... og hvis det nu viste at det når helt ned til kineserne, ja så burde vi vel nok kunne gå i gang med at grave den ca. halve meter ned som vi har behov for.... Eller er det bare ikke så logisk som jeg har bildt mig ind i mit lille hoved?
Der vil jo ikke opstå problemer med at dræn ikke ligger ybt nok, for hvis der ikke er mere end 20 cm, jamen så gør vi ikke mere ved det indvendigt, så ligger vi bare fliser oven på det eksisterende gulv...
Og nej der er ikke tale om at vi skal have lavet højere til loftet, loftshøjden er fin med ca. 2,5 meter.

Kan man gøre det sådan.... (man skulle næsten tro at jeg var født blondinesmile )
Hej Trunte

Med 2.5 meter til loftet så ligger den vel lige til højre benet, lav dog blot en isolering oven på det eksistrende gulv.

Men men men - når du så laver dit omfangsdræn bør du også sikre dig at du ikke havner i samme situation, som hvis du havde fjernet gulvet. Gør det i små bidder og lav en udvendig uisolering ved samme lejlighed. Få det udført af professionelle der har deres forsikringsforhold i orden. (skal vist forresten også gøres af autoriserede, hvis det har noget med kloarker at gøre)

Hilsen
Allan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis