Lukke afløb i kælder, måske sive afløb

Hej,

Jeg ønsker at lukke et afløb som vist nok er en slags sive-afløb, altså hvis det er fyldt op med sten i et langt rør eller lign.

Kan man "bare" putte 10 cm mørtel i ? eller?

Der er en rist og under den er den fyldt op. VVS manden sagde at det ikke var et normalt afløb, men en slags sive-afløb.

Der kan vel komme lidt fugt op når det er lukket eller?
Kælderen skal ikke bruges til beboelse, men alligevel...

//ChristianC
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange svar smile

De første 5 cm runde sten blev taget op og en god mørtel blev blandet. Nu er hullet lukket og hvis der kommer vand/fugt op igennem det, skal jeg nok poste det herinde. (Så var det nok ikke sådan man skulle gøre det )

//Chr
Tja.... Du skal bare lige være opmærksom på at beton/mørtel normalt ikke er 100% vandtæt. Så du risikerer fortsat at ved oversvømmelser vil vandet blive presset ind gennem betonen. Men så længe det kun er i kortere perioder, så skulle 10 cm nok holde et stykke tid. Personligt ville jeg nu nok have valgt at lukke afløbet af ude i den nærmeste brønd istedet. Men det er jo en smagssag. Det er ofte også en kende ulækkert at kravle rundt nede i de store kloaker.
Hej

Nu er denne tråd snart 4½ år gammel, men det kan være at der er hul igenenm alligevel. Jeg forsøger...

Jeg står med samme udfordring i min kælder.
Der er i hjørnet et afløb som fører 30-40 cm ned og derefter ledes vandret og væk fra huset.

Der er ingen tegninger over at det skulle være koblet til kolakken, og VVS mandens bedste bud er derfor at det er et gammelt siveafløb.

Vores naturgasfyr er koblet til dette afløb med dens kondens. Dette kan selvfølgelig flyttes op i faldstammen.

Problemet og årsagen til at jeg ønsker at lukke det helt af, er pga. weekendens tøvejr betød at grundvandet steg så meget, at kælderen blev oversvømmet med 5-10 cm vand. Vandet kom op af siveafløbet.

Mit spørgsmål til jer er altså: Kan man lukke dette afløb med en cementblanding, brøndskum eller lignende og kan man være sikker på at grundvandet ikke finder den næst-nemmeste vej ind i kælderen?

Mange hilsner
Martin
Hej

Nu er denne tråd snart 4½ år gammel, men det kan være at der er hul igenenm alligevel. Jeg forsøger...

Jeg står med samme udfordring i min kælder.
Der er i hjørnet et afløb som fører 30-40 cm ned og derefter ledes vandret og væk fra huset.

Der er ingen tegninger over at det skulle være koblet til kolakken, og VVS mandens bedste bud er derfor at det er et gammelt siveafløb.

Vores naturgasfyr er koblet til dette afløb med dens kondens. Dette kan selvfølgelig flyttes op i faldstammen.

Problemet og årsagen til at jeg ønsker at lukke det helt af, er pga. weekendens tøvejr betød at grundvandet steg så meget, at kælderen blev oversvømmet med 5-10 cm vand. Vandet kom op af siveafløbet.

Mit spørgsmål til jer er altså: Kan man lukke dette afløb med en cementblanding, brøndskum eller lignende og kan man være sikker på at grundvandet ikke finder den næst-nemmeste vej ind i kælderen?

Mange hilsner
Martin
Hej

Nu er denne tråd snart 4½ år gammel, men det kan være at der er hul igenenm alligevel. Jeg forsøger...

Jeg står med samme udfordring i min kælder.
Der er i hjørnet et afløb som fører 30-40 cm ned og derefter ledes vandret og væk fra huset.

Der er ingen tegninger over at det skulle være koblet til kolakken, og VVS mandens bedste bud er derfor at det er et gammelt siveafløb.

Vores naturgasfyr er koblet til dette afløb med dens kondens. Dette kan selvfølgelig flyttes op i faldstammen.

Problemet og årsagen til at jeg ønsker at lukke det helt af, er pga. weekendens tøvejr betød at grundvandet steg så meget, at kælderen blev oversvømmet med 5-10 cm vand. Vandet kom op af siveafløbet.

Mit spørgsmål til jer er altså: Kan man lukke dette afløb med en cementblanding, brøndskum eller lignende og kan man være sikker på at grundvandet ikke finder den næst-nemmeste vej ind i kælderen?

Mange hilsner
Martin
Det er jo slet ikke sikkert at det er samme problem! .o)

Det er ikke grundvandet der stiger når sneen smelter. Og slet ikke 5-10 cm. :o)

Der kan være noget med at smeltevandet synker ned i en faskine eller et andet terrænafløb, eller der er fald mod huset, eller en knækket ledning! Eller noget helt andet!!!

Du burde være i stand til, med et rensebånd eller andet, at finde ud af hvor lang den vandrette ledning er og måske osse nogenlunde hvor den ender!
Der kunne måske være en sammenkobling mellem tagnedløbsbrønde og andre installationer. Og måske burde de tagnedløbsbrønde renses! (For det glemmer folk nemlig næsten altid :o))

Af hensyn til rotteplage og -fare skal afløbsrør (normalt) enten fjernes eller udstøbes fuldt ud!

Og det er måske lidt små-uforsvarligt at tilproppe afløbet uden helt at kende årsagen til oversvømmelsen.

VVS-ern tager sig af rør over jord. Kloakmesteren af dem under.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis