Hvad ville det ca koste?

Hey LDS folk.

Jeg har godt nok mange spørgsmål fortiden, så ved egentlig selv hvilke jeg skal stille først - men et spørgsmål pr. tråd ville nok være bedst!

Jeg har gået og overvejet at bygge mig en "træ-hytte",
hvor lidt af delen kunne være et værksted, og den anden halvdel
et værelse.

Jeg har set i silvan, der har de sådan nogle træhuse man kan købe, som bare skal samles, men er det ikke MEGET billigere hvis man lavede skidtet selv?

Det skal ca. være 40-50kvm i alt.
Der skal noget tag på - bare det billigste.
Der skal nok 1-2 vinduer på værelset (men det ligemeget)
Isolering...

Hvad ville det CA. koste at bygge sådan en "træhytte" ?

Altså, fundament, alt træ, osv osv.

Håber der er nok info til at i kan give et CA bud..

/Benne

Ps. På forhånd tak

PPS. I skal ikke ryste på hovedet, hvis i ser flere tråde af mig, men som sagt - jeg har en del spørgsmål for tiden. Man må spørge når man ikke selv ved. Jeg kan kun Lave tingene :p
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, det kommer jo an på ret mange ting:

Først og fremmest om der skal vand og afløb i dit værksted. Hernæst om der skal være varme derude (det betyder jo også noget for isoleringstykkelsen). Og så selvfølgelig materialevalg, hvad du skal bruge værkstedet til, hvordan og hvorledes med strøm osv. osv.

Som tommelfinger regel, så skal du nok regne med at hvis du skal betale dig fra det, vil det koste ca. kr. 250-300.000,- (plus evt. reginale prisforskelle) hvis du IKKE skal have vand, benytter nogenlunde billige materialer og ellers generelt vælger den billige løsning (dog med beton leveret). Du kan måske nøjes med det halve hvis du selv bygger, men så vil det nok også tage dig et år eller to hvis du kun arbejder i dine weekender.
Her kommer et materiale som gasbeton virkelig til sin ret da du kan "mure" op til en meters højde første dag, og resten dagen efter, hvor en træ eller bjælkehytte er den del langsommere at bygge alene. Selvfølgelig, er der tale om et værksted, så man kan jo lave den indvendige del af væggen med krydsfiner eller MDF, hvilket også er hurtigt at arbejde med pga. de meget store flader.

Billigst muligt tag, siges jo at være tagfolie eller tagpap. Du lægger bare lidt krydsfiner ud på dit tag og beklæder det med tagpap (husk lidt hældning og en tagrende). Jeg vil dog mene at når nu man selv lægger arbejdstid til, så kan det materialemæssigt næsten ikke svare sig ikke at lægge et ståltag eller tegl tag istedet. Du kan normalt få brugte tegl ret billigt (normalt "hent selv og det er gratis"), hvilket gør dem ideele. Tagpap koster trods alt stadig nogle hundrede kroner pr kvm med krydsfiner, underpap, overpap, søm, tjære og gas. Brugte tegl skal bare renses med en højtryksrenser og evt. vaskes med lidt algefjerner, så er de fine og brugbare igen, men kræver så tilgengæld et undertag, evt. af monarfol.

Bemærk dog at hvis du ikke har det korrekte værktøj til at bygge selv, så kan du hurtigt risikere at skulle spendere godt hele besparelsen på de nødvendige værktøjer. PLUS, hvis du selv skal grave, så skal du også have kørt jord væk. 50 kvm i ca. 40-50cm dybde, det er lige 20-25 kubikmeter jord PRESSET, omkring 30-40 kubikmeter løst. Det er altså MEGET jord at skulle køre væk. Du bør derfor som minimum have en autobør (hvis du skal grave hvor der ikke er adgang med lastbil/grab), eller evt. få nogen til at komme og hente jorden for dig, evt. også grave hullet. Det tager kun 1 dags tid for en prof, men med maskin leje osv. så vil det blive MEGET dyrt selv at grave og køre jord bort.
Twist#

Rigtig mange tak for dit fine svar..

Blev dog overrasket over prisen på "selvbyg", det alligvel
mange penge.
Troede det kunne gøres NOGET billigere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tja... Du skal jo ikke kun bygge "50 kvadratmeter". Du skal jo også omkring 50 cm ned og omkring 2,5 meter op. Så hvis du bygger ca. 12,5mx4mx3m, så er det jo 150 KUBIKMETER du skal bygge.

Alene klimaskærmen til dette er: 50 kvm EPS80 á ca. kr. 100,- 50 kvm 300mm rockwool á ca. kr. 90-, samt 100 kvm facadebatts el rockwool 200mm á ca. kr. 80,- Plus to 2-4 vinduer og et par døre

Så din klimaskærm ALENE kommer til at koste ca. kr. 18.000,- for isoleringen og omkring kr. 12-15.000,- for døre + vinduer (og så er der endog ikke valgt de bedste vinduer)
Hertil kommer beton som koster ca. kr. 6-8.000,-
Udgravning af hullet løber måske op i nærheden af det samme, men der er som sagt regionale forskelle i arbejdsløn og priser på maskiner mm.
Så skal du have sokkel og indvendige og udvendige vægge samt tag konstruktion og tag. Herefter indvendige vægge og døre. Desuden skal der trækkes strøm, og måske laves en ny undertavle, og så skal der laves stik og lys, dampspærre og indvendigt arbejde herunder lofter, plus måske fliser eller gulvbelægning, spartling og til sidst maling
El arbejdet alene kan hurtigt løbe op i omkring kr. 7-10.000,-

Så inden du får set dig om så har du brugt over kr. 100.000 med mindre du er ud og stjæle byggematerialerne et eller andet sted, eller bygger huset i halm og ler. Skal der så laves kloak og vand så kommer der yderligere kr. 5-8.000,- i grave arbejde (kan du måske få lavet samtidigt med fundamentsudgravning, så koster det næsten ikke noget), kr. 1.500,- i tinglysning af kloak, og måske kr. 20-30.000 i arbejdsløn, samt et mindre beløb til materialer (men det ER også rart at have en håndvask i værkstedet) og det er hvis din nye tilbygning ligger tæt på en 1m brønd, og du selv laver det "indvendige" VVS arbejde, ellers bliver det endnu dyrere.
Endnu en gang tak for dit grundige svar.

Daym det løber sku hurtigt op!
Jeg havde regnet med andre tal, mest fordi en ven sagde det.
Men nu når du finder alle talene frem, kan jeg sku godt se det bliver en dyr omgang smile

/benne
Hej Benne

I forlængelse af Twist's tråd, hvor han rejser en masse relevante ting, der er afgørende for prisen, er det min mening at du skal gøre op med dig selv hvad du vil ha', og hvad dit ambitionsniveau er.
Du kan købe en færdig hytte på 43 m2 for ca 80.000 kr. (ekskl. tagbeklædningen) se fx http://vaerebro.dk/xl_iteminfo.asp?AfdId=91&GroupId=4&ItemId=202 og du kan bygge de luxe udgaven med vand, afløb, isolering efter nyeste standarder osv til en langt højere pris - eller noget der ligger midt imellem... wink

Mvh
Rasmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville nu også godt kunne bygge det billigere, selvom det ikke ligefrem var i halm og ler.

Det hele afhænger af:
- dine ambitioner - her siger du "bare en træhytte", der ikke skal bruges til beboelse.
- hvor snild du er på fingrene.
- hvor meget tid du har - tid er penge, og skal det hele stå færdigt i morgen, så du bliver nødt til at bruge færdige løsninger eller håndværkere- så bliver det DYRT.

Eksempelvis:
Grundplan 4 x 6 meter, murhøjde 2,4 meter, tagkonstruktion med rygning og 20 graders hældning.

Sokkel "gør det selv":
Støbemix 6 m3 leveret 1000 kr.
Cement anslået : 1500 kr
10 cm lecablokke til toppen af soklen: 720 kr (der regnes med 15 kr pr stk)
udgravning af sokkelrende - entreprenør incl kørsel til og fra pladsen - 500 kr pr time - 2500 kr.
Ialt 5720,-

Mur "gør det selv":
En rem af reglar 100x45 i bund og top, samt lodrette søjler pr 60-70 cm (giver plads til 100 mm rockwool).
rem i top og bund 2x24 meter - "søjler" 24 m/0,6 m=40 stk af 2,4 m i alt 144 m af 15 kr:2160 kr.
lægtes eksempelvis udvendigt med lægter a 8 kr pr meter pr 60 cm:960 kr.
beklædes med vindpap: anslået 2000 kr.
klinkebeklædes med de helt billige 100x16 mm trykimprægnerede brædder fra jem og fix på tilbud til 2,5 kr pr meter - sættes de i en afstand på 6 cm lodret i to lag, kommer det til at se hæderligt ud: 42,5 kr pr kvm - 24mx2,4m+3kvm til gavlender-3,5 kvm til en dør og 3 vinduer- 57,1 kvm 2426 kr.
Søm og skruer anslået 1000 kr.
Mur ialt 7586 kr.

Dør og vinduer:
Hvis du ikke er yderst kræsen, kan du helt nye varer som oprindeligt er leveret med fejlmål -åbnende den forkerte vej, eller hvad ved jeg.
Kik i den blå avis, eller skave nedbrydning, hvis du kommer helt derud.
3 nye bondhusvinduer med dobbeltglas af 1000 kr.
En dør af 2500 kr
Ialt 5500 kr.

Tag:
Spær laves i reglar og placeres med 80 cm afstand.
Bog om normspær kan lånes på bilbioteket.
Lav dem på den korte led (4m) for at minimere dimmensionerne.
Sømplader og kamsøm købes i harald nyborg.
Der skal bruges normerede lægter.
Taget kan være stålplader, der fås med hæderligt udseende.
nu går det stærkt for jeg skal til og i seng.
Tagplader anslået 31 kvm af 50kr 1600 kr.
Sømplader 112 stk af 5: 560 kr.
2000 søm 200 kr
reglar 1600 kr
skruer til tagplader: anslået 2000 kr
rygning ca 1000 kr
lægter 3024 kr
9984 kr

Udgravning af gulv ned til fast grund:
Nogle venner, en kasse bajere, hånddozere og trillebøre.
Jeg forudsætter at du kan komme af med jorden et eller andet sted, for det er dyrt at skulle have en container til det.
150 kr.

Gulv.
Sand til opfyldning.2000 kr
cement anslået: 2000 kr.
Støbemix 1500 kr.
100 mm styropor 46 kr pr kvm 1120 kr.
6620 kr.

Nu har du en uisoleret hytte uden vand og el til 35560 kr, som burde være sammelignelig med den i Silvan.
jeg har sikkert glemt nogle skruer, så vi siger 40000 kr.

Med hvis du ikke har evnerne, ikke har tiden og måske ovenikøbet har en utålmodig kvinde som ikke forstår rigtige mænds behov for et værksted . SÅ LAD VÆRE.
mvh
Anders
Altså anders.... 4x6 meter er jo også kun det HALVE af hvad der bliver efterspurgt, men jo du har da ret i at man nok også kan spare lidt på vinduerne ved at købe hos eks. www.genbyg.dk Plus du regner vist lidt forkert med dine vægge. hvis du har 4x6 i areal, så er dine vægge jo 6x2,4x2=28,8 kvm væg der skal beklædes, PLUS gavlene. Men det er jo småting i den store sammenhæng.
Hertil kommer at du konsekvent vælger støbmix og cement, hvilket jo kræver at man har en betonblander, eller lejer en sådan. Og skal du ud og blande 4,5-5,5 kubikmeter (=ca 5000+ liter) = ca. 60+ gange i en 125 litersblander af de billige fra HN. Ja, der kan altså kun være ca. 80 liter i hvis du også skal have den til at dreje rundt, selvom det hedder en 125 liters blander. Det er dælme meget arbejde for at spare 3-4.000 kr. Plus for at nå at blande så meget beton på en dag, skal man være mindst to mennesker. Alternativt, så skal man støbe over flere dage og det er så med øget risiko for at beton'en revner i samlingerne.
Det værste er dog nok udgravning og bortskaffelse af jord. For hvis du prøver det som "GDS", så opdager du hurtigt hvorfor en graver altid hænger over sin skovl istedet for at skovle. Plus 30+ kubikmeter jord af ca. 1 ton pr kubikmeter, det er lige omkring 100 ture på genbrugspladsen hvis du har en normal trailer med plads til 3-400 kg. Selv hvis du kun bor 2 kilometer fra pladsen, så skal du bruge 5-10 dage på at komme af med al den jord. Plus flere hundrede kilometers kørsel. For slet ikke at snakke om udgravningen. Det er fa'me hårdt arbejde at grave 30 tons jord væk i hånden (!) Der skal altså mange venner og MANGE bajere til. Jeg tvivler på at man selv med tyskerpilsnere kan nøjes med kr. 150,- Sidste sommer havde jeg løbende over 2 uger mellem 7 og 9 mennesker der hjalp mig med at bygge lidt om. I den sommervarme forsvinder der ca. 20 liter sodavand og 1½ kasse pils OM DAGEN. Ok vi VAR også mange mennesker lige op og ned af min deadline, så selvom det er billigere end at betale arbejdsløn, så er det altså ikke gratis.

Anyways. Selv med disse billige materialer, er det tydeligt at 25 kvm koster måske nok fra 35.000,- uden el og isolering, så de kr. 100-125.000 fra min side er måske endog lidt lavt skudt af mig for 50 færdige kvm. Men som du er inde på, så kommer det jo også an på hvor meget arbejde man selv lægger i det, samt materiale valget.
Hej Twist
Alt det der med hvad der kan lade sig gøre afhænger selvfølgelig af hvem man er og hvor man bor.
Bor man "midt i københavn", skal man selvfølgelig regne med omkostninger for at få jord væk.
Bor man som jeg nabo til en landmand hvor man kan få lov til at køre jorden ud på hans mark, og har man adgang til en traktor og vogn, så er det en anden sag.
Vi har lige gravet 41m2 stue ud, 40 cm blev gravet af.
Min kone ønskede sig det i fødselsdagsgave af sin familie.
Vi startede kl 10.00, og var færdige inden aftensmaden.
jeg havde lavet en midlertidig trærampe, så vi kunne køre op i vognen med trillebør.
Det kostede så godt nok både frokost, eftermiddagskaffe og aftensmad, så vi er nok i nærheden af 750-1000 kr, men så blev der altså også fjerne 2 gamle støbte fundamenter.
mvh
Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også