Isolering af gasbetonhus udvendig

Vi har et gasbetonhus, hvor endegavlene dog er i tegl. Vi overvejer en udvendig isolering (50-75 mm.) og afsluttende beklædning med cedertræ i klink. Formålet er både isolering for forskønnelse (murværket er nærmere makværk). Er der nogen gode råd i denne forbindelse? Vi har bl.a. overvejelser om følgende:

- skal eksisterende mur afrenses for maling (så der ikke opstår en dampspærre-efekt midt i konstruktionen)

- vi orker ikke at flytte vinduerne ud; men kan det blive pænt med så dybtliggende vinduer?

- Hvilken type sålbænk skal vi bruge? Træ virker ikke tiltalende (råd?), men er der en anden pæn løsning?

- Hvordan slutter vi ned mod soklen (som vi i første omgang ikke ønsker at isolere)?

Alle mulige gode råd moddtages med glæde. Især fra nogen, som selv har prøvet det.

------------------
Lars

Lars
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok ikke tage malingen af, mon ikke muren vil suge fugtigheden til sig.

Dybtliggende vinduer synes jeg giver huset et hyggeligt og venligt udseende.

trykimprægneret træ til sålbænke er glimrende, man kan evt. lægge zink på, det synes jeg er pænt.

Ved soklen sluttes med et trykimprægneret bræt (rem), som ligger vandret på muren. Dette skrues fast i muren med vinkelbeslag (oppefra).

Jeg ville lægge det nederste bræt på først, og så ville jeg lave en rammem hvori isoleringen kunne ligge. Når isoleringen er lagt, ville jeg lægge en Norbitplade* eller en alm. vindpap. Der udenpå ville jeg lægge nogle afstandslister til min beklædning.

*)Norbitplade er cellutex der er tjæreimprægneret, har selv brugt den og det er genialt, for man behøver ikke lægge beklædning på de første måneder. Desuden går pladerne ikke i stykker, bare fordi man rammer dem med et bræt - det gør alm. vindpap.

Mvh
ThomasB
Se Rockwool's hjemmeside. De laver også bats til udvendig isolering.

Frej
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også