Kan man lave gevind i tentorstål?

Hej igen.

Jeg skal have sat nogle simple murankre i en staldbygning. Når man så har lidt gammelt jern og stål liggende kan man jo passende bruge det

Jeg forestillede at skære et "X" ud af en 3-4 mm stålplade og lave et hul i midten.
Så har jeg noget tentorstål til at ligge, her forestillede jeg mig, om muligt, at lave gevind i den ene ende, og hæfte/svejse den anden ende fast på en tværgående I-bjælke i stalden.(længden blive 1½-2 m)

Så kan jeg sætte tentorstålet fast i ankeret med en møtrik og evt. give det en lille svejsning.

Mine spørgsmål:

1: Lyder det helt fjollet
2: Kan man skære gevind i tentorstålet, hvis man køber et billigt gevindskæresæt

3: Har I andre ideer:
Har selv tænk på at købe gevindstænger, men jeg har ikke set dem i mere end 1 meter.

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det jeg kender til tentorstål er, at det er alt for knoldet til at man kan skære gevind i det, og da især ikke med billige skærebakker.
Jeg ville sætte en stor møttrik ind over, og kanonsvejse den fast til stålet, men det giver dig ikke mulighed for at sætte det i forspænding, hvis det det du vil.
Ellers kunne du jo svejse en stump gevindstang på dit tentor, hvis du eller kan lave en god svejsning og efterfølgende rustbeskytte det, så ikke lortet om føje år er væk i det aggressive staldmiljø! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Ellers kunne du jo svejse en stump gevindstang på dit tentor, hvis du eller kan lave en god svejsning og efterfølgende rustbeskytte det, så ikke lortet om føje år er væk i det aggressive staldmiljø! :-)


Tror ikke jeg selv skal give mig i kast med at svejse 2 stænger sammen. rolleyes `
Miljøet er nu ikke såååå aggresivt igen, vi har bare et par heste, så det er begrænset hvor sur luften er.smile

Bør man sætte det i forspænding, ellers er ideen med bare at svejse en møtrik på jo lige til højrebenet.

Det med gevindskæring ved jeg ikke noget om, men gevindstænger kan købes i 3 m længder (der kan endda fåes samlestykker, så længden kan blive uendelig), og kan fås i både elforzinkede, varmtgavaniserede og rustfri stål.


Kan man let svejse en gevindstang, fast i en I bjælke?
Hej jeg er først udlært murer og senere kleinsmed/svejser
Det x du vil lave er for spinkelt hvis det skal støtte muren tag hellere fladjern 5x50mm lav et øje i den ene ende der passer til firekant stål 30x30 eller 40x40 bolt eller svejs den anden ende til bjælken øjet laves nemt i skruestik kold eller opvarmet en propan brænder kan klare det hvis ikke du har et gas + iltsæt Pris højst 100 kr for flad og firekantjern 100% pro. løsnig
Du kan sagtens lave gevind i tentor stål. Det kræver dog at det har den rette yderdiameter. Som der nævnes længere oppe, har stålet jo en "knoppet" overflade og skal derfor drejes ned til en "ren" overflade. Den vil så være dit udgangspunkt for hvilken størrelse gevind du kan lave. De gængse møtrikker er med metrisk gevind, hvor f.eks. en M10 møtrik kræver at din stang er ø9.8 mm (teoretisk 10 mm).
For at det her ikke skal blive for langt og teoretisk, så skal du ud og have drejet dit tentorstål ned til en forholdvis nøjagtig diameter, før du kan skære gevind med din gevindbakke. Det bliver alt for dyrt/omstændingt i forhold til de alternativer der nævnes her. Dog kan du faktisk få en slags "møtrik" der kan bruge det "gevind" der er på tentorstål. Det bruges meget når man støber beton, hvor formene bliver holdt sammen netop på denne måde, da man jo typisk har masser af tentorstål liggende, man kan skære den længde af man skal bruge, samt det grove "gevind" kan sagtens tåle lidt sand og stød uden at blive ubrugeligt. Tror dog heller ikke en sådan, i mangel af bedre ord, tentorstål-møtrik-betonform-holder-fætter vil være en særligt god løsning.... men som svar på dit spørgsmål, så ja: man kan godt skære gevind i tentorstål. Man kan faktisk skære gevind i de fleste former for stål. Hvis det er hårdmetal skal det gnistes eller slibes ud, men det er en helt andet historie.
Annonce
Tentorstål har ikke en slags geving, "gængerne" hvis man kan kalde dem det vender jo modsat af hinanden, så det vil være komplet umuligt at skrue den i en slags "tentorstål-møtrik"

En M10 gevindstang kan fås i flere længder, f.eks 1m, 2m og 5m

Venlig hilse

Klaus
Mon ikke Mike forveksler DOKA-jern og armeringsjern

Doka-jern bruges til forskalling, ligner armeringsjern lidt og fås med møtrikker

Man bør også tænke på at tentorstål er forholdsvis hårdt materiale at dreje og skære gevind i (det bliver ikke med mit værktøjsmile "

Med hensyn til gevinddiametre er 10 mm gevind skåret på et 10 mm rundstål og ikke et 9.8 mm . De sidste tiendedele skærer bakken

Med venlig hilsen

Fladder
Fladder har ret, det var DOKA jeg tænkte på. Tentor har desuden 2 langsgående forhøjninger hvilket jo gør det umuligt - min fejl.

Det er korrelt at bakken skærer de to sidst 1/10 dele, men det har aldrig skadet at hjælpe bakken lidt på vej i hårde materialer, og i ovenstående eksempel ville det nok ikke gøre den store forsklel om g6 pasningen røg sig en tur... men uanset er det jo ikke løsningen på problemet smile
Det med at svejse i tentorstål er ikke bare noget man begiver sig af med. Der skal et bestemt certificat til, ikke at man ikke kan svejse uden, men det kræver altså at man ved, hvad man har med at gøre. Endvidere er det ikke alle møtrikker, som man kan svejse på. Her i biksen skal vi ned i en kval. 4.6 før vi må svejse på dem, alm møtrikker springer hvis de bliver for varme. (kval. 8.8 er alm. i min terminologi)

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis