Maling af vandskuret hus

Hej!

Sidste år købte jeg et hus som lige var blevet vandskuret om foråret. Nu vil jeg gerne male det, så det ikke længere står i art puds. Jeg er dog i tvivl om hvilken maling der vil være bedst at bruge dertil.

Pudset der er brugt et helt hvidt, og jeg regner med at vælge en lys creme farve til huset.

Jeg har overvejet Dyrup Facade Extra: http://www.dyrup.dk/servlet/Satellite?cid=1110983557500&aid=1032357228027&pagename=Internet%2FPage%2FGenericPageNL&c=Page&a=DP_Product

Nogen der har erfaring med dette?

Jeg har også hørt nogle snakke om silikat maling - hvad vil umiddelbart give det bedste valg mht. påførig, pris, holdbarhed mm.?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa - først og fremmest, skal du vide at det er lige nu du tager en beslutning der rækker mange år fremad. Nu har du en "ren", mineralsk facade at arbejde på. Og har dermed alle muligheder her og nu, samt fremover. Hvad der er bedst for dig, er der helt sikkert mange som har en mening om. Og for nu at være helt ærlig, kommer et også an på dit budget. Hvis du skal have det bedste - ville jeg nok umiddelbart anbefale en silikone-harz emulsions maling. (Lyder grimt, men er toppen af poppen efter min bedste overbevisning). For eks. Herbol's Herboxan. Men den koster også en del flere penge en f. eks. Cempexo eller lign. som der er mange brugere herinde som er glad for. Cempexo har bestemt sine fordele, men du kommer altså til at male en del oftere en hvis du bruger pengene på at få en bedre maling på din facade.

M.h.t. Dyrups facademaling. Jeg har hurtigt skimmet databladet, og det er en helt normal facade plast maling. Og ikke et ondt ord om det. Det virker som en helt normal prof. facade maling, der overholder de gængse standarder. Helt sikkert et ok valg. Overvej dog Nordsjô Stark eller +Plus murmaling istedet.(Jeg tror nok at de sælger den for 500 kr. lige ud for 10 ltr). Ikke fordi de er bedre, det er sgu nok cirka det samme. Alle 3 er gode prof. produkter. Men prisen er nok bedre på de to andre.

M.h.t. Silikat, så er silikat er suværent produkt. Der er dog visse ting som skal og bør gøres klart. Først of fremmest, er silikat sværere at male med, da du skal være meget forsigtig med at dække vinduer m.m. af, da silikat går i forbindelse med alle mineralske materialer. Så dæk vinduer, fliser m.m. godt af. Hav evt. en spand vand klar. Silikat giver en super åndbar facade dog, og et smukt udseende. Ikke som en plastik maling, der er mere spil i en silikat maling. Med andre ord, so får en "levende" facade med silikat, ikke en ensarted overflade som med silikone-hartz eller en plastik emulsions maling. Men i sidste ende er det jo nok et spørgsmål om smag.

Så efter denne lange, lange stil af et svar, må det konkluderes, at der ikke er et bestemt svar. Kig først efter hvilket resultat du er ude efter, hvor mange penge du har at bruge på projektet her og nu, samt hvor tit du har lyst til at male dit hus.

Håber det hjalp

~Macio
Tak for dit meget fyldestgørende svar - jeg har mere eller mindre bestemt mig for silikatmalingen.

Hvilken tid på året vil være bedst at påføre malingen i? Er det hen på sensommeren, når væggene er godt gennemtøre, eller har det ikke så meget at sige..?

Jeg kom også til at tænke på sokkelen - maler man også den med silikatmaling, eller benytter man noget mindre diffusionsåbent dertil..?
Tja - bare væggene er godt tørre er det fint nok. Lån evt. en fugtmåler hos din farvehandler. Hvis dette dejlige vejr holder, så er det snart fint at gøre det.

Og m.h.t. sokkelmaling, er silikat også ok der, en sokkel maling er "blot" en mørk/sort maling, da jordstænk m.m. ikke ses så nemt på en mørk maling. Men en emulsions eller silikone-hartz maling er dog nok mere vaskbar skulle jeg mene.
Vil anbefale silicatmaling. Der skal gå noget tid før du kan bruge silicatmaling på nogle underlag. Ret difust svarwink
Spørg Skalflex, de lever af at sælge det.

Mvh Thomas

Man kan KUN bruge silikat maling på mineralske underlag, og det underlaget skal være færdighærdet. Det er helt rigtigt hvad Thomas han skriver.

Og jeg er helt med på, at der er mange som, med god grund, godt kan lide skalflex. Men der er altså andre, mindst ligeså gode produkter. Keim for eksempel laver en fremragende silikat maling, men den koster højst sandsynligt også mere. Herbols Silikat er også super, men kan vist kun købes hos professionelle grossister. Lad være med at indskrænke dig til Skalflex, også selv om de laver nogle gode produkter. Der findes altså nogle rigtig, rigtig gode alternativer.

Se evt. www.malergrossisten.dk om der findes en afdeling i nærheden af dig. Jeg har checket og de sælger Herbols Silikat maling - og www.keim.dk for keims silikat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også