Barmarks-camp

Jeg skal til sommer 2009 arrangere en, så at sige, barmarks-camping plads.

I den forbindelse skal jeg have arrangeret strømforsyning til måske 100 campingvogne, nogle lokums- og badevogne og måske til nogle telte?? (Bruger man 240 volts elforsyning i telte?)

Forbruget på campingenhederne vil ikke blive mere end 2 kWh, idet der kun er tale om køleskabe, lys, vandpumpe og lignende og ingen opvarmning, da det er dejlig varmt sommervejr. AC vil vi ikke indkalkulere.

4 x Bad og lokummer får en gruppe sikret med 16 amp hver til lys og pumper.

Er der nogen, der kan sige mig, hvor stor en dieselgenerator jeg skal ud og leje, på disse oplysninger?

Med venlig hilsen
ktm

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
100 campingkøleskabe bruger mindst 6 kilowatt 230 v + strømtab ved omformning til 12 volt...
Så er der ladning på måske ½flade batterier.. så kommer lys og evt. kaffemaskiner og hvad folk ellers har i deres campingvogne idag...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

At angive forbruget i en campingvogn som 2 kWh er noget sludder når du ikke angiver tidsrummet. Hvis du mener at der skal 2 kW til hver campingvogn, så svarer det til godt 8 A, hvilket nok er en hel del i overkanten af det realistiske, for på visse campingpladser er der kun forsikret med 6 A.

Du bør også se på samtidighedsfaktoren, for det vil ikke være alle køleskabene, der kører samtidigt, med mindre alle ankommer samtidigt og alle indkobler køleskabet på samme tid. Om aftenen vil der nok være nogle vogne, der er mørklagt fordi ejerne er på besøg hos andre, så alle vil ikke bruge den fulde effekt samtidigt.

Regner du med 6 A pr. campingvogn får du altså godt 600 A, og så burde der ikke være nogen problemer bortset fra generatorens størrelse og ledningernes dimension.

Jeg kan se, at vi normalt betaler for et forbrug på 3kWh for hver dag vi ligger på en plads, men vi har altså kun køleskab, lys og et lille TV. Dette svarer til godt 0,5 A kontinuert forbrug, men selvfølgelig er det faktiske forbrug ikke kontinuert og her kommer samtidighedsfaktoren ind i billedet.

Telte har normalt på campingpladser ikke adgang til 230 V. De klarer sig med lommelygter.

Lys må normalt ikke forsikres med 16 A, så pas på, at det du laver er lovligt.

Hvad med at kontakte en eller flere campingpladser og hør dem om, hvorledes forbruget normalt er.

Til grandoldman: Et campingkøleskab kører direkte på 230 V, altså uden omformning til 12 V
Til grandoldman: Et campingkøleskab kører direkte på 230 V, altså uden omformning til 12 V

Fordi jeg havde et der kørte på 12 v eller gas...
Hvad med at ringe til dem der lejer generatorer ud, de må da kunne regne det ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil da helt sikkert også kontakte et udlejningsselskab, men jeg hader at være totalt uforberedt, hvorfor jeg håber, der er en, der kan overskue behovet bedre, end jeg kan.
Det er jo forbistret at få en alt for lille og også spild af penge at få en alt for stor.
Når jeg angiver 2 kWh, er det fordi det er det jeg mener, vil være det største stødvise forbrug, f.eks. hvis nogen bruger en lille kogekedel. Vi har selv en 1000 W, Forbruget vil klart ikke være kontinuerligt på 2000 W døgnet igennem. Det vil endog være meget usandsynligt at ret mange vil tænde for disse kraftigt brugende apparater samtidig. Køleskabene vil jo stå og aftage strøm kontinuerligt men med et forbrug langt under de 2000 W i timen.
Kan man i det hele taget få fordelingstavler med kun 6 A aut.sikringer?
16 amp sikringerne er til brug for kraft til pumper ifm bade- og lokumsvogne.
Forbrug til CV kan højst for-sikres med 13 amp, men jeg kalkulerer kun med 10 amp for-sikring.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg mener, at bl.a. Feddet bruger 16 A på Top-camp pladsen! Og det er rigeligt, men sådan set ikke det du spørger om.

Spørgsmålet er, om du kan "tage campisterne i ed", så de ikke bruger mere end fx. "X" A hver - og du så regner med, at der er et par enkelte som tænder el-kander, el-varme osv. alligevel - og kalkulerer det ind.

Jeg vil nok tippe på minimum 2A til hver (køl, omformer, lys), men realistisk set ville jeg kalkulerer med 6 A pr. enhed.

Sidste sommer boede jeg på en plads med 6 A sikring (havde ikke tænkt over det da jeg bestilte) - det var for lidt til at trække køl, omformer, 2 * bærbare og "det løse" - bare man tænkte på en lille el-kande (1.000 W) eller den lille mini-ovn (1.200 W), så klappede sikringen. Hver gang måtte få ungerne til at slukke for opladeren til en af de bærbare! Det var lidt træls.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Citat fra bobenontot


Spørgsmålet er, om du kan "tage campisterne i ed", så de ikke bruger mere end fx. "X" A hver - og du så regner med, at der er et par enkelte som tænder el-kander, el-varme osv. alligevel - og kalkulerer det ind.

Jeg vil nok tippe på minimum 2A til hver (køl, omformer, lys), men realistisk set ville jeg kalkulerer med 6 A pr. enhed.

bare man tænkte på en lille el-kande (1.000 W) eller den lille mini-ovn (1.200 W), så klappede sikringen. Hver gang måtte få ungerne til at slukke for opladeren til en af de bærbare! Det var lidt træls.


Det er faktisk lige det jeg også er kommet frem til og jeg vil påpege over for campisterne, at det ikke er heldigt at bruge kogekander og ovne. Men da det er et fællesarr. behøver de heller ikke at lave mad selv.
Det ender nok med at 5 må deles om en 10 A automatsikring og så kan de på den hårde måde lære at begrænse sig!! :-)
Tak for interessen!

Med venlig hilsen
ktm

 

" at det ikke er heldigt at bruge kogekander og ovne. "

Jeg vil tilføje...og kaffemaskiner! Det er nærmest umuligt! ;o)

Håber det "holder". Gider du bagefter orientere os om, hvordan det gik?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Den med kaffemaskinerne havde jeg ikke lige tænkt over, fordi jeg laver kaffe med stempelkande og kogekande!! :-)
Nu er det først til medio aug. 2009 det løber af stabelen, så det varer noget, inden jeg kan melde tilbage!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er rigtig mange campister, som ikke kan/vil undvære kaffemaskinen!

Vi har droppet vores, men bruger så el-kande, tragt + termokande. :p

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis