CPU ? dual core vs singel core ?

nu sidder jeg her og lure lidt opgradering af en maskine jeg har til at stå
det er en 2.8 ghz celeron d.
når jeg nu bare vil spille et 10 år gammelt spil. og ellers ikke bruge maskinen
til andet hårdt end det. og vil køre xp.. på den. så er der vel ingen mening i at købe dual core når jeg nu ikke køre 64 bit xp el vista..
el mener folket den vil arbejde bedre ???

mvh
Krik
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg mene en opgradering ikke er nødvendigt til det forbrug du nævner der.
Men hvis du f.eks vil fremtidssikre dig lidt, så ville en opgradering til en bedre Dual Core processor måske være på sin plads.
Dog er en 2.8Ghz Celeron D dog ikke en voldsom langsom processor.

Men gå efter hvad du mener at have brug for, og skal du vælge en Dual Core processor så gå efter Intels Core 2 Duo, de er efter min mening de bedste processorere man kan få....
havde også tænkt på sådan en dual core.. men nu må jeg lige se.
der skal nemlig nyt MB til da der kun er de goé gamle pci og en enkelt
pcie x1. så det er ikke nemt at få et godt grafikkort i...
Citat fra krik

havde også tænkt på sådan en dual core.. men nu må jeg lige se.
der skal nemlig nyt MB til da der kun er de goé gamle pci og en enkelt
pcie x1. så det er ikke nemt at få et godt grafikkort i...


Det er ikke nødvendigt med et (til dags dato) godt grafikkort, hvis du vil spille 10 år gamle spil. Så er det heller ikke nødvendigt med et nyt bundkort, ram, processor, strømforsyning osv.

Hvis du endeligt vil opgradere, så køb hellere en helt ny pc til ca. 2000 kr.
Citat fra krik

nu sidder jeg her og lure lidt opgradering af en maskine jeg har til at stå
det er en 2.8 ghz celeron d.
når jeg nu bare vil spille et 10 år gammelt spil.og ellers ikke bruge maskinen
til andet hårdt end det. og vil køre xp.. på den. så er der vel ingen mening i at købe dual core når jeg nu ikke køre 64 bit xp el vista..
el mener folket den vil arbejde bedre ???

mvh
Krik


Hvilket spil? Umiddelbart så vil en opgradering til dualcore ikke betyde noget for din spilafvikling da de fleste dualcore processorer ligger på mellem 2500 og 3000 Mhz pr kerne og dit sil vil højst bruge en kerne så derfor kan du ligefrem komme til at få en langsommere cpu ved at købe dualcore. Omvendt så er en E8400 (3000 Mhz pr kerne) ikke et dårligt køb i øjeblikket men du skal ikke skifte her pga dit spil men fordi du bruger din computer til andet hvor du vil have et boost.

Spørgsmålet er så om din processor bliver brugt til at lave beregninger der kan flyttes til et grafikkort og om det derfor kan svare sig at skifte grafikkort. Det kommer an på spillet og hvilket grafikkort du har deri.

32bitvs64 bit styresystemer har som sådan ikke noget med dualcore/singlecore at gøre da begge dele udnytter flere kerner. Det er i forhold til udnyttelse af ram. 32bit styresystemer kan håndtere op 4GB ram, eg 512mb ram på gfx kortet og 3½ systemram hvorimod grænsen ved 64 bitsystemer er lidt højere (Bliver lige usikker på hvor grænsen er her) så du her kan udnytte din grafikkortram og 4 GB systemram.

/Jacob
Annonce
Citat fra Cata

Hvilket spil? Umiddelbart så vil en opgradering til dualcore ikke betyde noget for din spilafvikling da de fleste dualcore processorer ligger på mellem 2500 og 3000 Mhz pr kerne og dit sil vil højst bruge en kerne så derfor kan du ligefrem komme til at få en langsommere cpu ved at købe dualcore. Omvendt så er en E8400 (3000 Mhz pr kerne) ikke et dårligt køb i øjeblikket men du skal ikke skifte her pga dit spil men fordi du bruger din computer til andet hvor du vil have et boost.


Ikke korrekt. Faktisk er jeg ikke enig i andet end, at E8400 er et godt køb. Resten lyder lidt som noget uinformeret pladder, sorry smile
Citat fra kro

Ikke korrekt. Faktisk er jeg ikke enig i andet end, at E8400 er et godt køb. Resten lyder lidt som noget uinformeret pladder, sorry smile


Så længe en applikation ikke er skrevet til mere end en kerne vil den kun benytte en kerne. Det er et faktum.

Der kan være detaljer som at baggrundsprogrammer også skal dele den samme kerne i singlecore hvor de deles ud ved multicore men det er stadig korrekt hvad jeg skriver.

/Jacob
Hvis man følger din device, så ville en 2.8ghz Celeron D slå alle dual core cpu'er op til 2.8ghz. Og det er noget pladder af flere grunde end én.

Desuden er flere (næsten alle nye?) spil optimeret til flerkernede cpu'er.
spillet er et gammelt half life add on kaldet DOD. det er det eneste den skal bruges til der kræver lidt. jeg vil også mene at man skal køre et 64bit for at udnytte en dual core. og også udnytte mere end 3.5 gb ram.
mit spil vil vel næppe køre bedre af at skifte til dual core.
Hvilket grafikkort kører du DoD med?

Langt de fleste grafikkort smækket i en maskine med en Celeron D 2.8 ghz, vil rive DoD rundt uden problemer.

Og, nej, man skal ikke køre 64-bit styresystem for at udnytte en dual core cpu smile
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis