fuge mursten?

hej vi bor i et hus fra 1971 bygget i gule mursten med tilbageliggende fuger som nu er begyndt at smuldre så vi havde overvejet at få det vandskuret men så har jeg set nogle huse der er blevet fuget om og syntes det er pænt..
så nu er spørgsmålet om man skal skære fugerne ud eller om man bare kan fylde dem ud om det holder de ligger ca 1 cm inde....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Talars
På mur- og tags hjemmeside, se http://www.mur-tag.dk/MUC/faq.asp#Omfugning :
"Udkradsningsdybden skal være mindst 15 mm fra færdig fugeoverflade. Er fugen i dårlig stand, kan det være nødvendigt at udkradse til 20 - 25 mm. I dette tilfælde skal der tages hensyn til husets forringede bæreevne, og udkradsning og fugning skal foregå sektionsvis i områder smallere end 1 - 2 m.
Udkradsningen skal være fuldkantet, og det skal sikres, at stenfladerne er rengjorte. Inden fugningen skal der eventuelt forvandes således, at den påfølgende fugning sikres bedst mulig vedhæftning. Fugningen foretages med mørtel, hvor der er tilstræbt samme egenskaber som mørtlen anvendt til opmuringen. For konstruktioner opført i en kalkrig mørtel kan anvendes en stærkere mørtel ved fugningen.
Fugemørtlen skal være afbundet, inden den eventuelt udsættes for frost. Under fugningen foretages komprimering til sikring af holdbarheden".
Hej
Frank
Jeg vil også gerne vide lidt mere om det her da jeg sidder i nøjagtig samme situation. Hvis fugen ikke er til at smuldre bare ved at rør ved den og det kun er fordi der er murbier skal man så stadig kradse ud? vi har bare planer om at fugerne skal laves og ikke at huset skal vandskures eller noget.

Hvor langt tid tager det for en mure at fuge et hus op? Vores er typisk 70 hus på 140 kvm i 1 plan med murede gavle. og hvor meget vil i skyde på at det koster?
En murer kan fuge ca 1m2 i timen og ca samme tid at fræse de gamle ud et hus som dit består af omkring 170m2 murværk så det er 340 timer x 350-400 kr.
Mange tak for dit svar.

Hold da ferie det var ikke meget han kunne nå på en time. ;-) Jeg havde ingen idé om at det tog så lang tid.

Jeg går selv med tanken om det evt var noget man selv kunne lave? Er det gds arbejder?

Så nu er hjælper endelig kommet. Har set at murergrej.dk har fået en genial fugemaskine, som du kan montere på din boremaskine.

Jeg fik sidste år fuget mit hus om.
Det er 70m2 i grundplan og i "halvandet plan", da jeg har mansardtag, det gav jeg nu kun 39.000kr plus moms for alt inklusiv.
Dansk håndværker - naturligvis

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis