Telefonledning

Jeg vil flytte alle telefon/data installationer til kælderen. Jeg skal derfor ligge ny ledning fra telefondåsen udvendig på soklen til kælderen (ca. 10 meter).
Jeg turde imidlertid ikke købe ledningerne, som i Bauhaus blev kaldt 'telefonledning'. Jeg havde forventet det skulle være parvis snoede, hvilket ikke var tilfældet med det kabel jeg kiggede på.
Mit spørgsmål lyder derfor; kan jeg bruge et kabel bestående af ikke-par-snoede enkelt core Cu ledninger?
På forhånd tak for kommentarer
Jens Christian

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du godt. Da du normalt kun bruger par1 (dvs, kun to ledere) kan du for den sags skyld bruge lampeledning. Har du en lidt ældre ADSL installation, eller har du haft ISDN så er det muligt du har TO kobberpar tilsluttet.
Men eks. TDC bruger jo 8 ledere (fire par) idag, så du kan også med sindsro gå ud og købe et cat6 netværkskabel og bruge det istedet. Jeg har eks. lagt tlf. på et par, samtaleanlæg på andet par, strøm på tredie par (til samtaleanlæg), og til sidst men ikke mindst har jeg tilsluttet dørklokken til 4 par, så jeg kan tilslutte ekstra klokker, så jeg kan høre når det ringer på døren, også selvom jeg er nede i kælderen, eller ude i værkstedet. Når du så ER igang med at trække de nye kabler, kan du også vælge at lægge et ekstra kabel ved siden af telefonen til internet, så har du det med rundt i hele huset, hvis du en dag skulle få brug for det. Bemærk dog at netværk IKKE kan trækkes serielt, som telefon, men man skal istedet have et kabel til hvert stik.
Tak for svarene, det lyder ikke til at være noget jeg skal bekymre mig over.
NB: der bliver lagt data forbindelser ud til alle rum i stue etagen og 1. sal undtagen entre - i rør så det kan skiftes ud med fiber når det bliver aktuel. Jeg gider ikke distribuere telefon kabler, det klares med en DECT base i kælderen og en repeater under tagrygningen.

 

Nu skal du tænke på, at hvis noget går galt, og du fejlmelder ved TDC, og den tekniker der kommer ud og ser at det ikke er vores kabel. Så får du en regning på tid & mat. plus et startgebyr på 595 kr.

Bare til en orientering, så er det også forbudt at gå ud i dåsen derude!

Mvh
TDC Teknikeren

Hilsen
 Mark
tja, hvis det nu skal være et problem, så har jeg et par ruller af TDCs kabel liggende. Så jeg vil da gerne for en klatskilling skære nogle meter af og sende dem.
Annonce
Siger ikke at det er et problem nu, men det kunne det evt. blive.

Plus man skal være opmærksom på om det er et PET kabel der kommer op i fordeleren, stiv plastikkabel, det kræver special værktøj!

Men altså det var også bare en oplysning smile

Hilsen
 Mark
Ja lidt sprit på en klud og så en spidstang til mufferne. Det har nu altid virket godt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Husk nu at lægge et par tomrør til teknikkælderen og ud mod vejen. Så du kan få fider helt ned i kælderen.
Så slipper du for boksen på vægen til sin tid og kan komme fri at TDC`s arrogance og monopol.
Er ellers enig i at du bør lægge et cat 5 kabel.
Citat fra cln

Husk nu at lægge et par tomrør til teknikkælderen og ud mod vejen. Så du kan få fider helt ned i kælderen.
Så slipper du for boksen på vægen til sin tid og kan komme fri at TDC`s arrogance og monopol.
Er ellers enig i at du bør lægge et cat 5 kabel.


Arrogance? og monopol er der skam ikke noget af. Der er skam fri adgang til det "rå kobber" ellers ville cybercity og de andre firmaer jo ikke være her.

Men arrogancen kan jeg ikke lige se biggrin Men kunne godt tænke mig at vide hvor.

Men det er jo ikke noget vi skal blive uvenner over biggrin

Hilsen
 Mark
Citat fra Mark RL

Arrogance? og monopol er der skam ikke noget af. Der er skam fri adgang til det "rå kobber" ellers ville cybercity og de andre firmaer jo ikke være her.

Men arrogancen kan jeg ikke lige se biggrin Men kunne godt tænke mig at vide hvor.

Men det er jo ikke noget vi skal blive uvenner over biggrin


Hmmm... du har vist aldrig været fedtet ind i TDC's kløer, når det sjovt nok kan være tæt på umuligt at få lov til at have en anden udbyder end dem selv. F.eks obstruerede de i mange år muligheden for at andre udbyder ved "spærre" linjen, således at andre udbyder simpelthen ikke kunne få lov at overtage linjen.

Der hvor jeg arbejder har vi firmabetalt internet ved TDC! Jeg har rigtig mange kollegaer, der efter adskillige års kamp gav op over for at få lov til have en anden telefonudbyder end TDC.

mvh
Jørgen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis