Sådan anvendes karrosseri-tin

Når man skal reparere en bule el.lign. er der ikke noget der overgår tin i styrke og holdbarhed. Man KAN faktisk lære at bruge karrosseri-tin selv. Se med i videoen her og lær hvordan man gør.

 

Jeg hører tit nogen sige at tin er gammeldags og plastikspartel er tins afløser, når karrosseri på biler mv. skal repareres. Intet er mere forkert! Der er ikke noget der overgår tin i styrke og holdbarhed. Men det kræver mere at lægge tin i end spartelmasse.

I videoen her viser jeg hvordan du bruger karrosseri tin. Længere nede kan du se hvad du skal bruge af værktøj og materialer for at komme i gang.
 

Se videoen her:

Inden du går i gang, bør du have følgende anbefalede værktøjer og materialer til rådighed:

Værktøj:  

  • Lille vinkelsliber (fås i 115 mm og 125 mm)
  • Slibeskiver 
  • Træ spartel 
  • Spartel, plastik/metal til spartelmasse 
  • Karrosseri fil 
  • Rystepudser eller slibeklods 
  • Sandpapir (korn 60 og korn 240)
  • Gas/Ilt svejseanlæg eller propanbrænder 
  • Varmluftpistol kan også benyttes til opvarmning. 

 
Materialer: 

  • AB 180 Pasta til fortinning. 
  • AB 181 Karrosseri tin 
  • PP100 Plastic Padding eller tilsvarende spartelmasse.

 

God fornøjelse! Skriv bare i kommentarerne, hvis du har spørgsmål eller brug for uddybning.

Del det:

Om Allan Levisen

 Czanto

Jeg er en man på 63 år. som til dagligt laver alle former for reparations og vedligeholdes svejsning. Jeg underviser også i reparations og vedligeholdelses svejsning. Desuden sælger jeg også de produkter vi bruger. Når jeg udtaler mig om diverse produkter så er det fordi at jeg kan stå inde for dem.

 

Kommentarer til artiklen

Der er 15 kommentarer til denne artikel. Se de nyeste herunder eller følg hele debatten her:

PeterR skrev den

De værste både i lds verdenen og i min verden (programmering) er en løsning, hvor der er et problem der er 100% det samme som mit, en slut replik der hedder "jeg har løst det"........ Videre i dit liv, fortsat stop i mit.

AllanE skrev den

PeterR, hører dette indlæg ikke til i tråden om manglende tilbagemeldinger? Hvis det gør, så sig lige til og jeg sletter den herfra, så det ikke forstyrrer czanto's gode artikel.

je__ns skrev den

Man kunne jo også  bruge produkter fra Bera, dem har jeg selv brugt, jeg ser ingen forskel i forhold til videoen.

Så er der da et alternativ til det foreslåede.

www.berashop.dk/

Sådan en rep. som du viser, ville jeg bruge spartel, når der ikke er rust, og laget ikke skal være tykkere, holder spartel 100 % lige så godt, og det fortinnede skal jo ofte spartles aligevel, men fint til at lave en video med. (ja tin på rust dur jo heller ikke)

Er der rust, er det rigtig godt at sandblæse, så er der rent metal tilbage, at ligge tin på-

Man skal også passe rigtig meget på ikke at varme for meget, får man varmet så meget at der kommer en bule, har man først problemer- (kan ikke nævnes for ofte)

Jeg synes du mangler at få det fortinnede helt rengjort for rester at fortinnings pastaens syre, det kan godt danne rust.

Men ellers en fin video, hvis man ønsker at komme igang med at bruge karosseri-tin.

Har man aldrig lagt tin på før, vil jeg anbefale, man finden et gammel skærm eller en dør, og øver sig på det.

Det vil være surt at gøre sine erfaringer, midt på døren, på familie bilen.

Du nævner at man kan bruge varmepistol, har du erfaring med det, i forhold til autogen ?

På de lidt mere avancerede varmepistoler kan man jo indstille temperaturen helt præsist.

 

PeterR skrev den

AllanE, du har helt ret. Havde gang i to browsere samtidig. Er vist træt.

PeterR skrev den

Får mig til at tænke tilbage på den lune Roy Schmidt (RIP) hos Boyd Coddington, American HotRod på Discovery. Han stod også altid med sit bly og lappede buler og revner i de store øser. Det er rigtig håndværk af gammel klasse.

https://www.youtube.com/watch?v=DY9x8j056Qc


MVH

Czanto skrev den

Hej JE__NS

Ang. Varmepistol
Til fortinning og opfyldning hvor der ikke skal så meget varme i, er det fint. Men skal man lægge tin i hvor der flere samlinger, Vil man have problemer med at få det varmt nok.

Ang. Sandblæsning, så kan den også lave buler. Hvis man ikke er forsigtig.

Mvh. Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS

autoole skrev den

Hej.
Har brugt varmepistol da der kom en frem der duede til formålet, der før autogen.
Men i dag hvor metalspartel er blevet så god som den er, er det det der bruges.
Dog er det en ældre Jaguar eller lign. ja så er det tinnet der bruges, og tintoy som grund.

Czanto skrev den

Hej Autoole

Kan du huske hvor mange watt varmepistolen var på.

 

 

Mvh. Allan Levisen

AB Svejseteknik ApS

 

autoole skrev den

Mener den var variabel op til 1,2Kw

je__ns skrev den

Jeg har en Steinel varmepistol på 2000 watt, som kan reguleres fra 50-630 gr. c.

Den burde vel kunne bruges, den kan godt tåle der kommer et lille mundstykke på med et 8 mm hul, så den kan varme rimelig konsentreret. (Jeg har en Dewalt varmepistol også, den kan ikke tåle at køre med sådan et lille mundstykke)

Jeg har købt den for at kunne svejse i plast, men er ikke rigtig kommet igang med det endnu, den er købt i bauhaus.

Måske jeg skulle finde fortinner, og karosseritin frem fra gemmerne og prøve om den dur til det?

Men det skulle da ikke undre mig hvis autogen svejseren var den bedste. Til slag og sølvlodning, synes jeg autogen er absolut det nemmeste at styre.

 

 

Czanto skrev den

Hej Jens__

Hvis du får prøvet din varmluftblæser med karrosseri tin vil jeg gerne høre din mening om det.

Mvh. Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS

Ole ben skrev den

Jeg undrer mig over hvordan det kun vha. skrub-skiven kan blive så jævnt at man kan male på det - skal man normalt ikke bruge en tin-fil, der kan spændes op i en bue ?

Og så har jeg aldrig før set nogen betjene en spray-dåse på den måde - normalt sprøjter man bare ud i en køre og bevæger dåsen roligt frem og tilbage.

Czanto skrev den

Hej Ole

Du har ret at man normalt bruger en tin fil. det gør det letter at få det helt plant. Og det støver også meget mindre.  men det havde jeg ikke lige ved hånden. Det var også for at vise hvordan man lægger tin i. Ang. hvordan man maler så er der jo nok forskelligt hvordan man gør.

Mvh. Allan

PS. Har du eller spørgsmål er du velkommen til at ringe eller skrive.

AB Svejseteknik ApS.

22 46 31 31

ab@absvejs.dk 

Ole ben skrev den

OK - men jeg synes du burde cutte videon af efter at have vist, hvordan man lægger tin, fremfor at fortsætte og så vise hvordan man ikke skal gøre 2 andre ting ;-)

Czanto skrev den

Ja det er svært at gøre alle tilfredse.

MVH Allan


Tilføj kommentar

Se alle kommentarer og følg hele debatten her