7 gode råd til byg-selv carporten

Gør det nemt for dig selv. Få specialistens gode råd til, hvad du bør overveje, før du går i gang med byg-selv carporten

 

Drømmer du om, at bilen holder i tørvejr? Vil du gerne undgå frost på ruderne om vinteren? Har du måske brug for et redskabsrum til dæk, græsslåmaskine, haveredskaber, grill m.m.? Gør drømmen til virkelighed her i foråret. Der er mange fordele ved selv at bygge en carport. Du sparer både penge og får en lækker carport, der kan beskytte bilen. Men hvilke behov har du? Hvad bør du i det hele taget overveje, inden du går i gang?

Lav-det-selv.dk har fået 7 gode råd fra Martin Kristensen, byggecenterchef i Johannes Fog.

1. Gør-det-nemt! Køb et byggesæt og spar tid

Gør det nemt at lave-det-selv. Få byg-selv carporten leveret som komplet byggesæt med monteringsvejledning, så kommer du både godt og hurtigt fra start. Selv for den erfarne handyman kan det være meget tidskrævende at gå i gang med at designe og bygge en carport helt fra bunden. Med byg-selv carporte kan du tage udgangspunkt i en række standardmodeller i træ, som kan leveres i forskellige længder og størrelser, med og uden skur, fladt tag eller tag med rejsning. Har du herudover behov for en ekstra meter i bredden, ønsker du en anden beklædning end standardmodellen, eller vil du have et redskabsskur med isolering, kan du få lavet et konkret tilbud på en carport i nøjagtig de mål, du ønsker. Vi hjælper selvfølgelig med at dimensionere stolper, remme, spær, så du får noget, som lever op til den gældende lovgivning.

2. Find ud af hvilken model, der passer bedst til huset

Hvilken type af carport passer bedst til huset? Vil du bygge en fritstående carport, eller skal den gå ud fra ydervæggene på huset?

Den fritstående carport er klart den nemmeste at kaste sig ud i at bygge. Alle standardmodeller til byg-selv carporte er fritstående. En carport, der er bygget sammen med huset, er naturligvis rigtig praktisk, fordi man kan gå ind i huset uden at blive våd, men byggeprojektet kræver dog lidt mere af dig. De fleste af de byg-selv carporte, vi har i Johannes Fog, kan bygges sammen med huset. Det kræver dog, at du får vejledning til det specifikke byggeprojekt. Du skal f.eks. være opmærksom på, at du skal bruge stolper, som er T1 godkendte ifølge BBR-reglementet. Det er også rigtig vigtigt ikke at bruge en stolpe, som er for lille, da det vil være en fejlkonstruktion.

3. Sadeltag er flot, mens fladt tag er en fordel ved isolering

Du kan vælge at bygge en carport med fladt tag eller med rejsning (20-25 graders hældning).

En carport med fladt tag er enkel at bygge. Hvis du vælger et fladt tag, er der mange forskellige tagtyper. Du kan få plastik, stål og tagpap i forskellige afskygninger.

Plast er den billige, lavpraktiske løsning. Den giver lys i carporten. Til gengæld holder taget ikke lige så længe med de billigste plastplader, som hvis man investerer i en bedre kvalitet. Man kan få plastplader med garanti på 8-10 og 15 år. Du kan ikke isolere.

Vælger du et ståltag, får du noget, som holder rigtig mange år. Det koster lidt mere. Det giver dog ikke noget lys, og du kan ikke umiddelbart isolere, da det vil kræve en anden opbygning af tagkonstruktionen, end den vi har i vores standardmodeller. Hvis du har brug for at kunne isolere, anbefaler vi derfor tagpap. Tagpap giver heller ikke lysindfald. Til gengæld får du et tag, som kan holde i mange år, som stort set er vedligeholdelsesfrit, og som du kan isolere under taget. En anden fordel ved fladt tag kan være, at du får nemmere ved at leve op til reglementet. Hvis du f.eks. skal have placeret carporten direkte i skellet, hvor der typisk er nogle højdebegrænsninger, er et fladt tag ofte den eneste løsning.

Vælger du et sadeltag, er det typisk fordi du går op i æstetik. Mange, som vælger et sadeltag, har tagsten på huset, de gerne vil videreføre, så carporten bliver en miniudgave af huset. Har du sortblå eternittag på huset, er det oplagt at vælge det til carporten. Du kan f.eks. også vælge vælge lertegl eller betontagsten. Der kan teknisk set også lægges ståltag eller termoplader.

Der kan også være andre grunde til en carport med rejsning. Nogle ønsker f.eks. at få plads til ekstra solceller.

4. Hvor stort skal redskabsrummet være?

Har du brug for et redskabsrum, så overvej nøje, hvad du skal bruge det til? Tænk over, hvad der skal være i redskabsrummet. Det er jo et rum, som skal fungere. Som standard har vi to størrelser på henholdsvis 6,9 og 8,9 kvadratmeter med plastiktag. Men måske er det slet ikke stort nok, og så får du ikke den glæde af rummet, som du håbede på. Her kan det derfor være værd at overveje, om du har behov for ekstra kvadratmeter – f.eks. hvis du har mange cykler eller haveredskaber.

Ønsker du et fuldisoleret redskabsrum, der kan bruges til værktøj og maskiner om vinteren, så er du som udgangspunkt nødt til at vælge fladt tag med tagpap.

5. Skal beklædningen matche huset?

Valg af materialer er selvfølgelig også noget, du skal tænke over. Træ er nemt at arbejde med, og derfor er byg-selv carporten lavet af træ. Nogle vælger så en anden beklædning, som passer til huset. Har du fibercement brædder på huset, så er det oplagt også at have det på carporten. I virkeligheden har vi rigtig mange muligheder, da alle materialer, er nogle, vi har i trælasten og derfor selv kan pakke det. Det er selvfølgelig også værd at gøre op med dig selv, hvor meget tid du vil bruge på vedligeholdelse.

6. Byg den enkle carport på en weekend

Hvor meget tid du skal bruge på at bygge en carport, afhænger selvfølgelig af, hvor stort byggeprojektet er, og hvor erfaren du er, når du går i gang. Har du bare brug for tag over bilen og vælger den helt simple model med fire stolper, så skal du forvente to-tre dages arbejde afhængig af, hvor erfaren du er, og om du får hjælp.

Skal du derimod have en dobbelt carport med skur på 50 kvadratmeter, kan det godt være et byggeprojekt på 14 dage. Først skal du rette grunden af, bore huller og sætte stolper til en stor carport. Det tager 1-2 dage. Dernæst tager det en dag at lægge remme og sætte spær op. Det er hurtigt klaret. Men så kommer al finishen: Du skal bygge et skur, lave en dør, sætte nogle udhængsbrædder på, lægge tag m.m. Netop her kan du jo hurtigt bruge længere tid end forventet – så tiden afhænger selvfølgelig også af, hvor meget du kæler for detaljen, og hvor meget erfaring du har med byggeri.”

7. Byg selv uden tilladelse fra din kommune

Byggereglementet er ret lempeligt. Nogle byggerier kræver KUN en anmeldelse til kommunen, så kan du i princippet gå i gang med det samme. Men det er rigtig en god idé at få lavet anmeldelsen og lige afvente et par uger for at se, om der skulle komme en indsigelse fra kommunen. Det kan jo være, at du har overset noget i lokalplanen eller nogle krav i bygningsreglementet. Du hæfter stadig, hvis du ikke overholder de gældende krav. Bygger du f.eks. en carport med rejsning i skellet, som er højere end tilladt i lokalplanen, skal du søge om byggetilladelse, og der skal laves en nabohøring uanset hvad. Du skal også ansøge om byggetilladelse, hvis carporten er integreret med dit hus.

Byggeri, som kræver byggetilladelse:

  • Alle bygninger på over 50 mkræver byggetilladelse (det vil gælde nogle enkelte carporte)
  • Hvis det samlede areal af udhuse, garager, carporte overdækninger m.v. udgør mere end 35m² (for rækkehuse 20 m²) skal arealet regnes med ved beregning af bebyggelsesprocenten. Det betyder, at du i nogle tilfælde skal søge byggetilladelse og i andre tilfælde dispensation.
  • Ved byggeri af en garage, en carport eller et udhus, der er integreret i det eksisterende byggeri, skal der ansøges om byggetilladelse, uanset om byggeriet er under 50 m².

Byggeri, som KUN kræver anmeldelse:

  • Bygninger, der er mindst 35 m² og højest 50 m² kræver anmeldelse til kommunen (for rækkehuse og klyngehuse 20-50 m2). Du skal have sikret dig, at bebyggelsesprocenten ikke overskrides med byggeriet.


Denne artikel er skrevet i samarbejde med byggemarkedskæden Johannes Fog. Se hele udvalget af Johanns Fogs byg-selv træcarporte her.

 

Læs også: Se Johannes Fogs side her på LDS med eksempler på carporte. Se mere her.

Del det: