MEGET larmende radiatorer

Hej

For et års tid siden købte vi hus og har i den forbindelse, under renovering, skiftet alle se gamle radiatorer. Tre af disse, som er et-lags larmer helt åndssvagt meget. Jeg mener selv at jeg har prøvet stort set alt, men intet hjælper. Jeg har optaget en lille film af det, hvor jeg samtidigt viser hvordan man kortvarigt kan stoppe det, se filmen her:
https://youtu.be/THRP0vEd96A

Der er ikke luft i systemet. Der er plast/gummi bæringer imellem radiator og holder, og ventilerne er vendt korrekt. VVS firmaet siger at det er rør under gulvet der larmer og at man ikke kan gøre andet end at brække hele gulvet op igennem de tre værelser. Jeg spiser ikke denne forklaring da jeg kan høre at de tre radiatorer larmer "ude af takt" og da jeg kan sætte lyden "på pause" i op til et par minutter ad gangen på en radiator ved at trykke den lidt på midten.

Natten klares ved at pakke den radiator, som hænger i soveværelset, ind i tæpper og dyner da det virkelig er højlydt. Støjen fra de to andre radiatorer forplanter sig så meget at det ikke er nok bare at slukke den. Er der nogen som har en god idé til hvad pokker det kan være?
Jeg har haft syn og skøn på denne sag (på mange ting faktisk, dette var bare en af flere emner). Under dette var syn og skønsmanden overbevist om at det var en defekt i radiatorerne, men da hans konklusion blev fremlagt for ankenævnet, skrev han at radiator var monteret korrekt og at det kun kunne være de gamle rør under gulvene -og derfor ikke en fejl i radiator eller det arbejde der var udført.

Jeg håber på en rigtig god idé til hvad jeg skal gøre for at fjerne denne lyd.

Mange tak

Hilsen
Jens
Hej For et års tid siden købte vi hus og har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En i mit bagland spørger om cirkulationspumpen vender rigtig, altså om kedelvandet bliver pumpet den rigtige vej rundt i varmesystemet.

Tidligere spurte jeg ind til om varmt vand kom ind i radiatoren for oven af og ud i modsat ende forneden, jeg går ud fra det forholder sig sådan.
Hej

En bruger, herfra LDS, har skrevet en privat besked til mig, som jeg her bringer en redigeret udgave af. Jeg vil meget gerne høre Jer andre om dette forslag -så jeg ikke risikere at bruge unødvendige penge på det. Umiddelbart synes jeg det lyder som et rigtigt spændende forslag som jeg endnu ikke har hørt fra nogen.

Der blev skrevet:

Jeg har haft samme problem som jeg har løst ved at funkusere på, at årsagen måtte være dampbobler idet cirkulerende vand. Jeg ved godt at vand koger ved 100 grader og der er sikkerhed for at det ikke sker, men der kan alligevel dannes damp i det cirkulerende vand når hastigheden er for lav eller varmetilførslen er for høj.

Larmen opstår når dampboblen kolabser og dens dannelsesvarme frigives, larmen er proportional med størrelsen af dannelesvarmen. Kolabsningen er afhængig af bestemt tryk og temperatur, så når du skubber på radiatoren forandrers trykket kortvarigt og udsætter kolabsningen.

Det er i kedlen dampboblerne dannes, derfor er et par forslag til løsningen:
Forslag 1. Såfremt cirkulationssystemet indbefatter en snavssamler så åben denne og fjern snavs omhyggeligt, bagefter skal system og pumpe udluftes.
Forslag 2. Såfremt forslag 1. Ikke giver resultat er det flammen, der skal justeres så den bliver mindre.
Forslag 3. Giver forslag 1 og 2 ingen resultat må cirkulationssystemet renses med en ejnet rensevædske.

Jeg håber der er nogen, der har input til dette.
Skrevet af Frank Chr. på 11-01-2017 22:33
En i mit bagland spørger om cirkulationspumpen vender rigtig, altså om kedelvandet bliver pumpet den rigtige vej rundt i varmesystemet.

Tidligere spurte jeg ind til om varmt vand kom ind i radiatoren for oven af og ud i modsat ende forneden, jeg går ud fra det forholder sig sådan.

Hej Frank
Undskyld hvis jeg ikke fik svaret på dette. Det forholder sig sådan. Varmen kommer ind i toppen og ud forneden (ikke modsatte ende men for neden). Ventilen vender også korrekt.
Hilsen Jens

 

 

 

Skrevet af Frank Chr. på 11-01-2017 23:30
..og der mangler også svar på om rørføringen er et 1 eller 2-strenget varmesystem. :-)

Ps. Er det eget centralvarme i boligen?

Hej Frank
Jeg har haft en VVS mand der sagde det ene og en anden, der sagde noget andet. Begge lød meget overbevisende. Så jeg ved det ikke med sikkerhed.
Jeg har gasfyr, så det er eget varmesystem.

 

Mvh. Jens

 

 

 

Annonce

Det er rimelig nemt og afgøre om det er 1 eller 2-strenget rørsystem. Ved 1-strenget er de sidste radiatorer typisk meget koldere end de første radiatorer på strengen, under forudsætning af at der er åbnet lige meget for alle radiatorventiler. Ved 2-strenget er alle radiatorer gerne lige varme. Nogen ventiler egner sig ikke 1-strenget system og visa versa.

Ved at mindske flammen, sænkes kedeltemp.

Hvis der er mistanke om "boble-luft" bør der en automatudlufter på, den koster heldigvis ikke mange basseøre.

https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Tilbehoer-til-varmesystemer-Udluftere.html

Hvis du har ballade med damp-bobler i dit anlæg, kan du have mange årsager hertil, og her er blot et par stykker:
1) For høj kedel temperatur, typisk afledt af for høj fremløbs temperatur.
2) For høj fremløbs temperatur. I sommer månederne kør med ca. 45-50°C, i vinter måneder med meget koldt vejr kan du gå "helt op" til 70°C, men ellers forsøg at holde dig på 60-65°C da du her sikrer dig at du ikke udfælder kalk i anlægget, og samtidigt sikrer dig at du slår Legionella ihjel.
3) Forkert hastighed på din cirkulationspumpe, så der er højt fremløbs tryk men lavt afgangs tryk over radiatorerne. Dette kan også forekomme pga. for stor begrænsning i ventilerne, når man har sat alle ventilernes "forud indstilling" for lavt.
4) forkert rør-dimmentionering, evt. affødt af f.eks. stål-rør er rustet indvendigt, resulterende i reduceret rør-diameter indvendigt, og dermed mindre flow-kapacitet.
5) Forkert vandtryk i anlægget. Syn's jeg ikke at huske du har nævnt hvad dit vandtryk er

Når du har gas-kedel, så er det dit eget centralvarme anlæg, typisk med åben beholder i kedlen, men det er nu stadigvæk en god idé, at have en tryk akkumulator i systemet, til at hjælpe med at begrænse effekten af store temperatur udsving i hele anlægget.


Så igang med et termometer på flere punkter:
a) til- og afgang fra gas-fyr
b) til- og afgang til cirkulationspumpe
c) til- og afgang på flere af de larmene radiatorers forsyning/afgangs rør.
d) setpunkt for din gas-kedel
e) setpunkt for din VVB hvis denne ikke er integreret i din gaskedel

 

Jeg kan i al fald se at der er 2-strengsventiler du har på, så hvis det er 1-strengs system (hvad jeg kunne havde en formodning om) smadrer 2-strengsventiler på et 1-strengsanlæg hele cirkulationen.
Skrevet af Frank Chr. på 12-01-2017 13:09

Det er rimelig nemt og afgøre om det er 1 eller 2-strenget rørsystem. Ved 1-strenget er de sidste radiatorer typisk meget koldere end de første radiatorer på strengen, under forudsætning af at der er åbnet lige meget for alle radiatorventiler. Ved 2-strenget er alle radiatorer gerne lige varme. Nogen ventiler egner sig ikke 1-strenget system og visa versa.

Ved at mindske flammen, sænkes kedeltemp.

Hvis der er mistanke om "boble-luft" bør der en automatudlufter på, den koster heldigvis ikke mange basseøre.

https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Tilbehoer-til-varmesystemer-Udluftere.html

Tak for dit svar Frank.
Undskyld min sene respons - det er ikke fordi jeg ikke er fokuseret på at finde det problem der holder mig vågen hver nat!!!
Det er ikke boble-luft. Der er ikke luft i systemet. Det, som jeg tror der tænkes på er kavitation, hvor det er damp "bobler" som så implodere. Ikke noget dumt forslag. Samtidigt vil bobleluft ikke kunne påvirkes ved at skuppe til radiator som vist i video (forestiller jeg mig).

 

 

 

Skrevet af Steensen på 12-01-2017 19:15
Hvis du har ballade med damp-bobler i dit anlæg, kan du have mange årsager hertil, og her er blot et par stykker:
1) For høj kedel temperatur, typisk afledt af for høj fremløbs temperatur.
2) For høj fremløbs temperatur. I sommer månederne kør med ca. 45-50°C, i vinter måneder med meget koldt vejr kan du gå "helt op" til 70°C, men ellers forsøg at holde dig på 60-65°C da du her sikrer dig at du ikke udfælder kalk i anlægget, og samtidigt sikrer dig at du slår Legionella ihjel.
3) Forkert hastighed på din cirkulationspumpe, så der er højt fremløbs tryk men lavt afgangs tryk over radiatorerne. Dette kan også forekomme pga. for stor begrænsning i ventilerne, når man har sat alle ventilernes "forud indstilling" for lavt.
4) forkert rør-dimmentionering, evt. affødt af f.eks. stål-rør er rustet indvendigt, resulterende i reduceret rør-diameter indvendigt, og dermed mindre flow-kapacitet.
5) Forkert vandtryk i anlægget. Syn's jeg ikke at huske du har nævnt hvad dit vandtryk er

Når du har gas-kedel, så er det dit eget centralvarme anlæg, typisk med åben beholder i kedlen, men det er nu stadigvæk en god idé, at have en tryk akkumulator i systemet, til at hjælpe med at begrænse effekten af store temperatur udsving i hele anlægget.


Så igang med et termometer på flere punkter:
a) til- og afgang fra gas-fyr
b) til- og afgang til cirkulationspumpe
c) til- og afgang på flere af de larmene radiatorers forsyning/afgangs rør.
d) setpunkt for din gas-kedel
e) setpunkt for din VVB hvis denne ikke er integreret i din gaskedel

Hej
Tak for dit glimrende indlæg!!!
Ad 1 og 2: er sat til 60. Har ligeledes forsøgt at pille lidt ved regulatoren, så den ikke skruer så højt op for temperaturen baseret på udetemperaturen.
Ad 3. Jeg kan ikke komme til min cirkulationspumpe. Den er integreret i fyret. Jeg forsøgte at begrænse flow ved at dreje lidt på stophanen, som sidder på fremløbsrøret. Og fandme om al larm ikke stoppede. Der var helt stille fra kl. 17 i fredags og frem til kl. 1:30, natten til lørdag, og så brød helvede løs igen. Højere end nogensinde før  så der er åbnet op på fuld skrue igen. Der har ikke tidligere været forudinstilling (begrænsning) på ventilerne. Jeg har dog sat en begrænsning på nu, på 3, da det begrænser larmen en smule.
Ad 4. Intet input
Ad 5. Et sted mellem 1,5 og 0,9. Den har været stødt faldende, men jeg har netop fundet utætheden (hurtigudlufteren på gasfyret). Der kommer en dråbe ud hver 15-20. sekund. Den falder ned på en varm plade og fordamper. Fandt det ved et tilfælde, men det forklare det faldende tryk.

 

Hvad kan alle de målinger bruges til, som du henviser til?

Tak for hjælpen. Jens

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis