Hvilken overligger ?

Hej alle

Jeg vil gerne have monteret en dobbelt terrassedør og to udestue elementer i min gavl, hvor der ikke er hul i forvejen. 

Mit spørgsmål går på hvilken overligger skal jeg bruge til dette?

Hullet kommet til at blive 250 cm ( 180 til dør og 2 x 35 elementer)

Værelset er 330 cm bredt og jeg vil lade 40 cm væg stå i hver side til at ligge overligger på.

jeg har vedhæftet to billeder hvor jeg har tegnet spær og hul på. 

håber i kan hjælpe og spørg gerne hvis der skal mere info til 

Hilsen Greggo

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener du skal op i en 2 skifte overligger når du er over 240 i hulmål. Både i formur og bagmur, nu skriver du ikke din mur tykkelse, men der fåes en 2 skifte overligger med en overligger som lukker det hul der bliver op mod isoleringen i midten. Et godt råd, få et par mand til at hjælpe med at lægge dem op, de er rimelig tunge. Stil evt et par stillads bukke op der er hævet op så de næsten er i overligger højde (husk en skråstiver så lortet ikke lægger sig ned hvis i mister balancen med overliggeren) , så kan i lempen den forsigtigt ind i murhullet . Læg evt et stk 10 mm jern plade op i sand og cement dagen i forvejen den kan hvile på når i smider den ind. Mørtel bliver bare trykket fladt og i mister sandsynligvis en leje fuge hvis i prøver at mure den ind i fugtig mørtel. Eller evt læg den ind på nogen kiler, og pod fugen op.

km
Det skal tilsyneladende ikke bære taget. De spær er sikkert selvbærende i hele bredden. Det er "kun" murstenene ovenover det skal bære.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spærene vender den anden vej så jo det tror jeg. En 4 skifte er selvbærende men er mega tung. Prøv at kigge på Strøjet tegls hjemmeside under overliggere. Prøv evt at ringe til deres tekniske afdeling.

km

Så vidt jeg kan se, er det gavlen, hullet skal laves i, så der burde ikke være vægt fra gitterspær. Det ser ud til, at du skal bruge 2 skifte overliggere og have mindst 4 skifter incl. overliggeren over, for at murværket er selvbærende. Du er også blevet rådet til at lægge en jernplade op i cementmørtel dagen i forvejen, det er umuligt at lægge så nøjagtigt, at det støtter over hele fladen. Så hellere klodse overliggeren op, når den er på plads, og understøbe den.


fase
Annonce
@ fabrin Det er ellers almindelig kotyme med feks et I jern at lægge en feks 10 mm jernplade i bjælkens bredde og 20 cm lang lagt ned i sand og cement. Tit er det underliggende murværk ikke i super form og så er det rart at have et glat fast underlag at kunne lægge af på. Må indrømme at jeg aldrig har set at jernbjælken ikke faldt til når den blev lagt op.
http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=A1FF480025F976143C77F19285A1350A?pdf.id=70

km

Hvordan vil du få to jernplader til at ligge så lige overfor hinanden over et så stort spænd? Det kan måske lade sig gøre i teorien, men ikke uden nøjagtigt måleværktøj i praksis.
Noget helt andet er, at det her drejer sig om en tegloverligger, hvor fugen skal følge det øvrige murværk og dermed skal have en højde på ca. 12 mm. Tegloverliggeren bør vel også indgå i det øvrige murværk og der være muret fast og ikke ligge på en jernplade. Det du henviser til er en anvisning fra 1949. Det er mit absolutte indtryk. at der er sket en stor udvikling inden for byggefagene siden 1949.


fase
Ganske kort, så er der i de nye huse i dag et hav af jernbjælker gemt væk i hulmuren for vindlast, kæmpe vindues åbninger osv. Disse jernbjælker ligger tit af på en søjle der enten er støbt fast i fundamentet eller har en påsvejset bundplade og i toppen har påsvejset plade hvor jernbjælken ligger på. Mon svejseren er millimeter præcis eller montøren ? Tror egentlig mere det er i teorien det er umuligt.

km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis