Endnu en tråd om bøvl med påhængsmotor :)

Hej alle her på siden. Jeg står i et problem med min mariner påhængsmotor. det er en 2 takt 3 cyl 60 hk fra 1997.. det hele startede med at den ikke ville tage gassen. den "druknede"n år der blev gevet gas. satte man den så i neutral så den fik lidt tid til ligesom at synke det hele kunne den atter køre upåklageligt i endu herlige 30 sekunder indtil situationen gentag sig. det skal siges at den IKKE havde nogle probemer med at tage gas når den stod i "frigear, altså uden belastning. Hele dette fik mig til at rense karburatorner hvilket var en stor succes!. Den kørte upåklageligt i en måneds tid indti den begyndte og lave samme nummer igen her i går... men denne gang ville den heller ikke tage gassen i frigearet?.. Justerede så lidt på karburatorner hvor den fik en fin bld gang i et godt stykke tid for så at gå helt ud! . Lige siden har det været totalt umigeligt at få gang i den igen!. der har været enkelte gange hvor den er startet og kørt ujævnt hvis den har stået på 50% gas , men gik herefter ud i det samme der blev slækket på gassen??.. der er ren benzin på tanken, bolden virker, karbirator er samlet korrekt og renset totalt, benzinumpe er efterset( her var membranerne pæne og rene for huller eller revner) massere af strøm på batteriet og flot gnist på tændrørene?.

Kan simpelthen bare ikke få iv i den så det starter og kører i første hug som den gjorde før

Er der nogen der kunne have et forslag til hvad det kunne være?. På forånd tak mvh

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Noget siger mig der måske ikke kommer benzin nok i svømmerhuset/ne. Kan du ikke holde den i gang ved og motionerer bolden konstant ??? 

Hvordan ser dine tændrør ud når du har lavet dine startforsøg ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Min erfaring er, at det ofte er 3 ting der kan værre galt, og måske flere ting på en gang.
1: karburatorproblemer, karburatoren skal renses, og ofte skal der mere en et forsøg til før del lykkes, rens også benzinfiltret.
2: Tændingsproblemer, start med nye tændrør, et billigt forsøg der ofte hjælper, da en to-takter er hårde ved tændrørene.
3: Dårlig kompression, lav en test, har den lav kompression kan den ofte fint tage gas i frigear, men dør når den er i gear og skal arbejde.
 

Nitter: det her svar kommer til at blive lidt i både øst og vest så hold godt fast! : i starten da jeg havde mine første startforsøg var de helt våde og tilnærmelsesvis sorte men ikke noget voldsomt i forhold til hvad de plejer. Men her nu på mine efterfølgende startforsøg har det faktisk vist sig at der næsten ingen benzin er på rørene??. dette problem er dog først opstået efter utallige startforsøg med meget våde tændrør til følge.. ja jeg forstår det heller ikke selv detsværre! . og ved ikke om det med bolden er muligt for de få gange jeg har kunne starte den har den kun ville hugge sig i gang når den fik gas. men så snart der bliver slækket op dør den med det samme igen. så ved ikke om bolden har nogen betydning på dette da der også bliver suget godt med benzin ind til filtret?. :S

je--ns:

1: jeg prøver og rense alle karburatorer en gang til som du råder (bliver i starten af næste uge)
Havde ellers renset og efterset dem og skildte dem også da dette problem opstod. her så alt fint ud ingen svømmere der sad fast eller noget men skal nok give det et forsøg mere!

2: Nye tændrør får den i forbindelse med karburatorrensningen!

3: Har selv tænkt på det med kompressionen og har også fundet et par mindre dyre testere til dette formål! . spørgsmålet er bare om biltemas den bedste passer på gevindende eller om det skal være en speciel fra mariner før den passer? :S. må indrømme jeg ikke har taget målene på dem, men ville det være muligt?
MVH
Skrevet af kasper j på 04-07-2015 23:16
Nitter: det her svar kommer til at blive lidt i både øst og vest så hold godt fast! : i starten da jeg havde mine første startforsøg var de helt våde og tilnærmelsesvis sorte men ikke noget voldsomt i forhold til hvad de plejer. Men her nu på mine efterfølgende startforsøg har det faktisk vist sig at der næsten ingen benzin er på rørene??. dette problem er dog først opstået efter utallige startforsøg med meget våde tændrør til følge.. ja jeg forstår det heller ikke selv detsværre! . og ved ikke om det med bolden er muligt for de få gange jeg har kunne starte den har den kun ville hugge sig i gang når den fik gas. men så snart der bliver slækket op dør den med det samme igen. så ved ikke om bolden har nogen betydning på dette da der også bliver suget godt med benzin ind til filtret?. :S

 

Det er muligt du har problemer med og læse kompasset,  men der er noget der siger mig du ikke får nok benzin til svømmerhusene. Når du til stadighed motionerer bolden overtager du benzinpumpens arbejde. Vil den så gå nogenlunde ordentelig under forsøget skal du kigge på pumpen eller eventuelle filtre. Filteret, der normalt er af klar plastic må ikke være misfarvet indvendigt da pumpen så godt kan have problemer med og trække benzinen op. Eventuelt kan du prøve og hæve tanken så den kommer højere op end karburatoren. 

Nye tændrør er ikke nogen dårlig ide.

Kompressionen er nærmest ligegyldig på en totaktsmotor. Det der betyder noget er om tændrørene har samme farve efter en rask sejltur. Det er faktisk en bedre indikator for motorens generelle tilstand end alle andre påsatte indikatore. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det skal jeg prøve Men syntes egentlig den var fin og ren i pumpen med tætte membraner og filteret før karburatorne er også flot ingen snask overhovedet?. Jeg vil tage et kig på sagen og følge jeres råd . Så skal jeg nok vende tilbage med feedback
Annonce
Skrevet af kasper j på 05-07-2015 00:36
Det skal jeg prøve Men syntes egentlig den var fin og ren i pumpen med tætte membraner og filteret før karburatorne er også flot ingen snask overhovedet?. Jeg vil tage et kig på sagen og følge jeres råd . Så skal jeg nok vende tilbage med feedback

En membram kan godt blive stiv så den ikke virker 100%.

Glæder mig til at høre hvad du finder ud af. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja prøv at pumpe kontinuerligt på bolden, hvis det hjælper er det din benzinpumpe der ikke yder nok.
Hvis du giver den choker, og det hjælper tyder det på en stoppet dyse i karburatoren.

Det er min erfaring at kompressionen skal være i orden, og alle cylindre helst skal ligge inden for 10%
Testen foretages med varm motor og fuld åbnet gasspjæld.
Du kan roligt købe en tester i Biltema, gevindet er det samme. (M14 x 1.25 hvis jeg ikke husker helt galt)
Hej igen alle sammen nu skal i bare høre: Karburatorne er bevet renset og blæst grundigt igennem, nyt benzinfilter og nye tændrør er der blevet sat i.. Jeg har prøvet at hæve tanken til over karburatorne og også motioneret bolden samtidig med for at se om jeg kunne "holde den kørende". men så langt er den dog aldrig kommet for den vil simpelthen stadig ikke starte! :/ .. Der er som sagt rene og fine karburatorer og ligeledes nyt filter, der er flot gnist på alle de nye rør og alt burde egentig fungere?.. når jeg prøver og starte motoren kommer den med en lille smule udstødningsrøg for hver gang at motoren har taget en tørn lige som den plejer (erko må den jo forbrænde det? ). rørene ser fine ud når jeg kigger til dem efter mine forsøg. de er hverken tjærede til eller noget?. alt ser ud og fungerer nøjagtig som det plejer men den gider simpelthen bare ikke og skyde i gang??? er der nogen der har erfaring med noget lignende?? :S
Skrevet af kasper j på 07-07-2015 18:05
Hej igen alle sammen nu skal i bare høre: Karburatorne er bevet renset og blæst grundigt igennem, nyt benzinfilter og nye tændrør er der blevet sat i.. Jeg har prøvet at hæve tanken til over karburatorne og også motioneret bolden samtidig med for at se om jeg kunne "holde den kørende". men så langt er den dog aldrig kommet for den vil simpelthen stadig ikke starte! :/ .. Der er som sagt rene og fine karburatorer og ligeledes nyt filter, der er flot gnist på alle de nye rør og alt burde egentig fungere?.. når jeg prøver og starte motoren kommer den med en lille smule udstødningsrøg for hver gang at motoren har taget en tørn lige som den plejer (erko må den jo forbrænde det? ). rørene ser fine ud når jeg kigger til dem efter mine forsøg. de er hverken tjærede til eller noget?. alt ser ud og fungerer nøjagtig som det plejer men den gider simpelthen bare ikke og skyde i gang??? er der nogen der har erfaring med noget lignende?? :S

Jo ja, så begynder det jo og lyde halvt alvorligt. 

For lige og være sikker på den får brændstof nok bør du lige tjekke benzinstanden i svømmerhusene efter startforsøgene. Og den skulle gerne være ens på alle karburatorene. Formodentelig sidder der en skrue i bunden til aftapning.

Så er jeg ved og tro at tændingen på en eller anden måde har forrykket sig.  Det kan rimeligt nemt tjekkes med en tændingspistol.

Kan du ikke finde typenummeret på motoren da jeg godt lige kunne tænke mig og vide hvilken type tænding der sidder på kalorius, forudsat jeg kan finde en manual til kalorius ??? 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så er der nyt om den kære motor . det lykkedes os og få den startet flere gange... MEN! den vil kun starte når den får ca 2/3 gas?. min kammerat tørnede motoren og jeg sad ved gashåndtaget. og i det han tørnede kunne jeg mærke at der kom mere og mere liv i den som den fik mere og mere gas lige indtil den faktisk nåede et punkt på gashåndtaget hvor den kunne køre selvstændigt i al den tid det skulle være. men prøvede man så og slække eller gasse op hostede den og gik atter ud. nu den kan sagtens startes uden problemer men kun på de 2/3 gas og den tåler ingen justering på gassen overhovedet??.. Jeg føler vi er tættere på en løsning men det er bare spøjst den kun vil starte på 2/3 dele og ingen regulering vil tage fra gashåndtaget??..
Nitter- benzinstanden i svømmehusene blev også tjekket og sådan lige hvad jeg kunne se var de sådan ca ens ( ud fra hvad man kan se når det bare render ud fra bundkarret ) jamen angående typenummer så har jeg et her: 9943044. Jeg håber det er det rigtige nummer jeg har fået skrevet
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis