Smart gulv varmestyring. Dobbelt varmekilde. Hjælp med ide

Hej

Jeg er ved at etablerer gulvvarme, og jeg ønsker at lege lidt med teknikken omkring styringen.

Jeg har en ide om at installere gulv varme med slanger i et lag af beton. Denne vil jeg have til at køre med en konstant varme.

Derudover vil jeg under mit plankegulv installere gulvvarme på en måde, der gør at det er hurtig at regulere op og ned i temperatur - for at give en energi forbedring og skabe et mere tilpasset indeklima, som kan reguleres i løbet af dagen og når vi er væk fra hjemmet.


Er der nogen som kan hjælpe, evt har leget med samme koncept?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror blot du skal lave betongulvet med en følerlomme til en elektrisk termostat ala elektrisk gulvvarme, så blot justerer “grundvarmen” på denne termostat. Du skal have fat i en termostat med et potentialfrit relæ, så du kan styre dine aktuatorer (lavspænding) på din gulvvarmekreds. Alternativt kobler du et 230 V relæ ind over.

Søren O
Som jeg lige forstår det, er der tale om to kredse:

Et nedstøbt i beton, til konstant "grundvarme".
Samt en kreds oven på betonen som udføres som let gulvvarme, for hurtigt regulering.

Er det korrekt?

Elektronikteknikeren
Du kan næppe finde et system der er udtænkt til at fungerer på den måde. I et velisoleret hus har man ikke brug for hurtig regulering for at holde en jævn temperatur. Det giver derfor ikke rigtig mening. 

Inde i huset virker gulv og vægge som varmebuffer. Der er utroligt lidt varme energi i luften. Energimænden i et rum er den samme i luften  som i den øverste milimeter betongulv. Det er derfor man kan åbne vinduerne en kold vinter dag, så det blæser kold luft ind og lukke dem igen uden at det forbliver koldt. 

Varmen forsvinder langsomt ud gennem isoleringen og det er den varme man skal tilføre. 

Gode Ven@
Jeg er ikke helt enig med dig. I et velisoleret hus har man netop brug for hurtig regulering ved pludselig stort varmeindfald, f.eks. fra solen, eller en flok gæster.

Søren O
Annonce
Enig, hurtig regulering er et must i lavenergihuse.
Energibuffer er en god ting, det bør bare laves som noget der kan styres dynamisk.

Elektronikteknikeren



Hvad gør man så om sommeren hvor at man har meget varme i luften om dagen og kold temperatur om aftenen, hvordan vil dette kunne holdes hjemmelig - så at man kan have åbne dører om dagen og håndtere udsving mellem 35 grader plus, evt med solen der giver mere på gulvet, og en natte temperatur på måske 8 grader?


Mvh og tak for at hjælpe 

Hvis dit betongulv f.eks. er indstillet til 20o, så vil det ikke blive afkølet, selv om gulvvarmen i toppen er slukket, og i lufter ud. Om aftenen og om natten vil betongulvet så afgive lidt varme. Du huset er velusoleret skal der ikke så neget til. Hvis der er hårde indervægge, vil der også være en del varme gemt i dem.

Søren O
Det er netop som Søren O skriver. Det er temperaturforskelle der gør, at der afgives varme.Temperaturforskellen mellem luften og gulvet bestemmer hvor meget varme der afgives. Der vil ikke afgives varme, hvis rumtemperaturen stiger over gulvtemperaturen, på grund af andre varmekilder.

Mange med huse bygget efter de seneste regler har problemer med varme fra vinduer. I modsætning til gulvvarme, der kun afgiver varme hvis gulvet er varme end luften, vil solen med de temperaturer vi har i huse, give varme, ligegyldigt om det allerede er for varmt i huset. Det kan gulvvarme ikke gøre noget ved.

BR18 kravet til vinduer er, at de skal i løbet af fyringssæsonen skal give mere varme til huset, end der forsvinder ud gennem glasset. Derfor vil de ofte give for meget varme uden for fyringssæsonen, det kan gulvvarme ikke gøre noget ved.




Kan du give hjælp med hvordan at det helt konkret kan lade sig gøre? 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis